Drömmen om ett sydamerikanskt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #16
    Ursprungligen postat av LindaAlgo
    Det låter positivt. Ska spana in dem lite närmare. Men innebär det någon risk för att akvariet spricker om den lossnar?
    Detta med de lossnade stagen var vanligare tidigare och de flesta av oss har inte haft detta problem. Har själv 5 Juwelkar och inte haft det problemen på något av dem. Juwel är ju ett av Sveriges mest sålda fabrikat och procentuellt är det få kar med problem. Akvariet spricker inte utan rutan bågnar något. Upplever att det är mycket ovanligare dessutom på Vision-serien som fördelar trycket på frontrutan på ett annat sätt då frontrutan är något välvd. Tre av mina är Vision. 2 st. 450 och ett 180.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      #17
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Detta med de lossnade stagen var vanligare tidigare och de flesta av oss har inte haft detta problem. Har själv 5 Juwelkar och inte haft det problemen på något av dem. Juwel är ju ett av Sveriges mest sålda fabrikat och procentuellt är det få kar med problem. Akvariet spricker inte utan rutan bågnar något. Upplever att det är mycket ovanligare dessutom på Vision-serien som fördelar trycket på frontrutan på ett annat sätt då frontrutan är något välvd. Tre av mina är Vision. 2 st. 450 och ett 180.
      Okej men då låter det inte som att det är ett stort problem. Visst medföljer det filter i juwel akvarierna?
      Jag hade ytterfilter sist jag hade akvarium, är det som gäller fortfarande eller har innerfilterna blivit bättre?
      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #18
        Jag hade ett Juwel Rio 180 köpt för ca 3 år sedan där staget släppte men som Bluewing säger så är det inte ett stort problem,måste dock åtgärdas om staget släpper helt.

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          #19
          Ursprungligen postat av Christer5
          Jag hade ett Juwel Rio 180 köpt för ca 3 år sedan där staget släppte men som Bluewing säger så är det inte ett stort problem,måste dock åtgärdas om staget släpper helt.
          Det är bra att ha i åtanke dock. Så att man vet att det kan hända.

          Det har inte skett så mycket nytt på denna front. Vi är mitt uppe i flyttpackningen, så det hinns inte med så mycket annat just nu.
          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            #20
            Mycket har hänt sen jag skrev sist samtidigt som inte mycket har hänt på akvariefronten.
            Vi är nu inflyttade i vårt radhus sen en vecka tillbaka. Och vi har börjat landa.
            Inget akvarium är införskaffat ännu. Men vi har pratat en del om det.
            Troligen så kommer akvariet hamna på ett annat ställe än tänkt. Vi har inte riktigt bestämt oss för var akvariet ska hamna. Vi lutar åt antingen extrarummet som kommer att bli biblioteket, datorrum och tv-spelsrum eller så hamnar det i vårt sovrum framför sängen.
            Extrarummet ska först tapetseras så vi har fortfarande tiden att fundera över båda placering och storlek.

            Just nu känns det som att akvariet hamna i ca 200 liters storleken. Men kanske att vi får plats med 375 liters beroende på var akvariet hamnar i slutändan.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #21
              Låter spännande! Grattis till nya huset! Att låta drömmen få smyga sig fram är riktigt trevligt. Ni vet ju att en dag så står det bara där
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #22
                Det tillhör nöjet att planera och fundera på hur och var

                Lite tänk är ju det klassiska att undvika direkt soljus även om det också kan fungera, har själv haft kar så utan problem.
                En sak jag tycker är viktigt är att inte få reflexer från fönster, jobbigt att inte kunna se in utan att se en massa spegelbilder.
                Sedan gillar jag också att ha karet inom "slangavstånd" till badrummet för det är lättare att sköta.


                Jag förstår dig med SA framför Malawi, visst finns det fina Malawifiskar och intressanta beteende men våldet får jag nog av på nyheterna och de jagar gärna livet av varandra. Sen är det ju den biten att ett SA har ju växter och då ändras det hela tiden vilket jag gillar.

                Hittar du en vattenanalys på vattnet är det säkert någon som kan säga om det höga Ph är tillfälligt eller kommer sjunka.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  #23
                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Låter spännande! Grattis till nya huset! Att låta drömmen få smyga sig fram är riktigt trevligt. Ni vet ju att en dag så står det bara där
                  Ja men det är lite så som jag tänker med. Vi har inte bråttom.
                  Tack så mycket! Är fortfarande overkligt för ett lägenhetsbarn som jag.
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • LindaAlgo
                    • July 2015
                    • 1373

                    #24
                    Ursprungligen postat av flygrc
                    Det tillhör nöjet att planera och fundera på hur och var
                    Det är helt klart sant!

                    Ursprungligen postat av flygrc
                    Lite tänk är ju det klassiska att undvika direkt soljus även om det också kan fungera, har själv haft kar så utan problem.
                    En sak jag tycker är viktigt är att inte få reflexer från fönster, jobbigt att inte kunna se in utan att se en massa spegelbilder.
                    Sedan gillar jag också att ha karet inom "slangavstånd" till badrummet för det är lättare att sköta.
                    Det är sant med. I ena rummet kan det bli direktljus beroende på var vi placerar karet. Men jag är nog mest orolig för att i extrarummet så ser man inte akvariet naturligt. Inte för att rummet ligger avsides direkt men ändå.
                    Fördelen med sovrummet är med att det ligger nära badrum och kök.
                    Nackdelen är väl att jag måste nog gå ner lite i storleken. Karet kommer att stå rakt framför sängen och vi måste kunna gå förbi det obehindrat.


                    Ursprungligen postat av flygrc
                    Jag förstår dig med SA framför Malawi, visst finns det fina Malawifiskar och intressanta beteende men våldet får jag nog av på nyheterna och de jagar gärna livet av varandra. Sen är det ju den biten att ett SA har ju växter och då ändras det hela tiden vilket jag gillar.
                    Jag håller med. Samt jag har haft SA i högt PH och KH och det funkade utan större problem så tror att det ska funka här med.

                    Ursprungligen postat av flygrc
                    Hittar du en vattenanalys på vattnet är det säkert någon som kan säga om det höga Ph är tillfälligt eller kommer sjunka.
                    Var hittar man det?
                    Med vänlig hälsning Linda

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      #25
                      På tal om mått och rum.
                      Visst står höjden som sista siffra? Alltså 121x51x66 cm = 121 cm lång, 51 cm brett och 66 cm högt? Väggen är ca 250 cm långt så det är inga problem. Men skulle vilja hålla bredden på max 50 cm ge och ta någon cm.
                      Vilket jag antar gör att ett akvarium i denna storlek för bred i verkligheten. Antar att jag måste räkna till ett 4-5 cm till från väggen? Eller överdriver jag?
                      Vi har en bänk där nu som är 45 cm bred och det är inga problem.
                      Senast redigerad av LindaAlgo; 05 September 2015, 17:59.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #26
                        Ursprungligen postat av LindaAlgo


                        Var hittar man det?
                        När jag skulle ha tag i det så skrev jag till vattenverket i stan och fick kopia på ett av deras mätprotokoll.

                        Ursprungligen postat av LindaAlgo
                        På tal om mått och rum.
                        Visst står höjden som sista siffra? Alltså 121x51x66 cm = 121 cm lång, 51 cm brett och 66 cm högt? Väggen är ca 250 cm långt så det är inga problem. Men skulle vilja hålla bredden på max 50 cm ge och ta någon cm.
                        Vilket jag antar gör att ett akvarium i denna storlek för bred i verkligheten. Antar att jag måste räkna till ett 4-5 cm till från väggen? Eller överdriver jag?
                        Vi har en bänk där nu som är 45 cm bred och det är inga problem.
                        Ja oftast är ett kar högre än brett, gäller inte special och ett 900+ kar av de jag känner till.
                        Själv siktar jag på 3 cm från vägg för då får jag plats med slangar, en grej är man kan behöva få förbi kontakter så då styr ju de måtten.

                        Jag har funderat på sovrum men släppt det av två anledningar, buller och att jag i stort sett bara är där när jag sover.
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          #27
                          Ursprungligen postat av flygrc
                          När jag skulle ha tag i det så skrev jag till vattenverket i stan och fick kopia på ett av deras mätprotokoll.
                          Tack så mycket för tipset. Ska göra det med då.



                          Ursprungligen postat av flygrc
                          Ja oftast är ett kar högre än brett, gäller inte special och ett 900+ kar av de jag känner till.
                          Själv siktar jag på 3 cm från vägg för då får jag plats med slangar, en grej är man kan behöva få förbi kontakter så då styr ju de måtten.

                          Jag har funderat på sovrum men släppt det av två anledningar, buller och att jag i stort sett bara är där när jag sover.
                          Buller från akvariet eller från omgivningen? Ja optimalt hade varit vardagsrummet men där har vi ingen plats.
                          Får fundera på det lite. Kanske blir klarare när extrarummet är färdigt.
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            #28
                            He he, nä det är rätt tyst i sovrummet så det var pumpar och filter jag tänkte på.
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • KJE
                              • August 2013
                              • 1066

                              #29
                              Ursprungligen postat av LindaAlgo
                              Det är helt klart sant!


                              Det är sant med. I ena rummet kan det bli direktljus beroende på var vi placerar karet. Men jag är nog mest orolig för att i extrarummet så ser man inte akvariet naturligt. Inte för att rummet ligger avsides direkt men ändå.
                              Fördelen med sovrummet är med att det ligger nära badrum och kök.
                              Nackdelen är väl att jag måste nog gå ner lite i storleken. Karet kommer att stå rakt framför sängen och vi måste kunna gå förbi det obehindrat.



                              Jag håller med. Samt jag har haft SA i högt PH och KH och det funkade utan större problem så tror att det ska funka här med.


                              Var hittar man det?
                              Jag började med att ha mitt Rio 300 (121x51x66 cm) i kontoret/gästrummet på ovanvåningen i vårt parhus men insåg ganska snart att det inte var så roligt att ha ett akvarium i ett rum där man så sällan är så nu står det i vardagsrummet och man ser det varje gång man ser på TV. Vilket också har gjort att jag tittar mycket mer på akvariet. I vår förra lägenhet så hade vi akvariet (då ett Vision 450) i köket och det var samma sak där, man såg mycket mer av akvariet och min slutsats (för egen räkning) är att det är mycket roligare att ha ett akvarium i ett rum där man vistas ofta eftersom man då får mera utbyte av sitt akvarium
                              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                              Kommentar

                              • LindaAlgo
                                • July 2015
                                • 1373

                                #30
                                Ursprungligen postat av flygrc
                                He he, nä det är rätt tyst i sovrummet så det var pumpar och filter jag tänkte på.
                                haha okej! ;P
                                Med vänlig hälsning Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...