Äsch jag skulle ju sluta skriva massa svammel i min tråd men det går så där, blev nämligen sugen på att förmedla en känsla.
Sitter i läshörnan som är lokaliserad med diskuskaret ca 2 meter rakt framför mig. All form av digital underhållning så som TV, radio eller liknande är avstängt, med undantag för min trotjänare herr iPad som vid min vänstra sida samlar kraft inför morgondagens arbete. Det är helt tyst hemma med undantag för ett svag surr från pumparna som jobbar på i det dolda och regnet som smattrar på fönstret.
Vid min sida en rykande varm kopp kaffe och i knät min trofaste arbetskamrat Mr Macbook Pro.
Trots sina trettio grader, en inredning som strålar sydligare breddgrader och färgglada sydamerikanska personligheter så får man intrycket av ett kallt och nästan krispigt vatten. Kombinationen speglar visserligen inte dessa sydamerikaners naturliga miljö men det går inte att undgå att det är väldigt vackert.
Glädjen är lite extra stor denna afton då L177 verkligen valt att höja aktivitetsnivån avsevärt. Om det beror den ökade cirkulationen eller på att den faktiskt helt enkelt börja känna sig hemma i karet har jag ingen aning om men riktigt kul är det när hen surrar omkring som vilken vanlig Ancistrus som helst. Kan också då konstatera att det inte bara karet som genomgått en utveckling utan tydligen även undertecknad. För visst var det väl så att jag för ett tag sedan såg på malar mer som en funktion och en nödvändighet än som de sköna fiskar de faktiskt visat sig vara. Skulle nog gärna vilja ha några till
Jag har nog sagt det några gånger tidigare men Diskus, fjärril, panda och några sköna malar känns verkligen som den perfekta kombinationen av storlek, färg och beteende. Räkorna är väl kul att titta på någon gång ibland men deras existensberättigandet är i första hand funktion. Siameserna ser jag tyvärr fortfarande bara som ett nödvändigt ont.
Fortsättning följer säkerligen trots löften om mindre svammel.
Härlig känsla att få komma hem och mötas av att kar som känns superfräscht, ser verkligen hur cirkulationen gör gott. All invånare verkar må prima och L177 är mer aktiv än någonsin, verkar uppskatta den förbättrade bottenrörelsen.
På sedvanligt sätt så uppvisar fiskarna en hunger som för den oupplyste skulle kunna misstolkas som om dem varit utan mat en månad. Öppnar locket för matning och möts av den där härliga värmen i kombination med doften av ett skogstjärn.
Japp så är det. Men hörru en helt annan sak, är det inte snart dags för lite bilder på dina nya kompisar. Är ju inte riktigt rättvist att endast du får njuta av dem
Beror väl på vilken nivå av vattenkvalité man strävar efter. Men jag strävar efter maximalt bästa vattnet jag kan upprätthålla med hyfsat enkla medel. Och då är en del av det att få ut skiten ur karet istället för att det ska ligga kvar där, även om det bryts ner. Men vi har väl olika metoder, helt enkelt.
Det är ju själva vitsen... Annars kan man ju spara rejält med pengar och bara skaffa några streamerpumpar.
Och nu med 3 separata filter (som säkert kommer kunna gå närmare ett halvår utan rengöring) blir det perfekt, rengöring av ett filter varje eller kanske varannan månad och nästa månad nästa filter.
Ahh du tänker så. Har inspekterat mina filter några ggr, nyfiken du vet och det var inte så bökigt som jag trodde det skulle vara. Mina filter och dess invånare tar dessutom hand om skiten väldigt bra så rengöring behöver göras väldigt sällan och tack vare att det bryts ned fint så ligger där inget som sedan åter kommer ut i vattnet som något negativt. Så jag tänker nog tvärtom, hellre ned i filtret där det tas om hand än att ligga kvar i karet.
Själva vitsen är inte att ha skräp i filtret som ligger och ruttnar och förstör vattenkvalitén. Vitsen är ju biologisk filtrering och mekanisk filtrering av småpartiklar. Därför tycker jag förfilter är att föredra, särskilt i kombination med diskus då man vill ha ut så mkt skit man kan ur karet, inte ner i filtrena. Ett förfilter som man bara kan ta loss ibland och krama ur gör jättestor skillnad.
Just det här vill jag till varje pris undvika med ytterfilter dock. Skiten ska INTE ner i filtret! Förfilter isåfall!
Det är ju själva vitsen... Annars kan man ju spara rejält med pengar och bara skaffa några streamerpumpar.
Och nu med 3 separata filter (som säkert kommer kunna gå närmare ett halvår utan rengöring) blir det perfekt, rengöring av ett filter varje eller kanske varannan månad och nästa månad nästa filter.
Ytterfilter är ett jäkla besvär att rengöra, så det vill man i princip aldrig göra, och om det inte kommer in skit där så behöver man typ aldrig göra det.
Jag vill hellre ha kvar skiten i karet, så jag jag lätt kan få bort det vid vattenbyte, snarare än att behöva rengöra filter hela tiden.
Matrester och skit vill jag inte att det ska hamna i filtret och ligga där och skita ner vattnet helt enkelt.
Tanken är enkel. Relativt kraftigt tryck som bryter ytan mot framglaset som sedan pressar allt skräp genom en bra rörelse på botten till de tre utsugen i bakkant.
Just det här vill jag till varje pris undvika med ytterfilter dock. Skiten ska INTE ner i filtret! Förfilter isåfall!
Lämna en kommentar: