från inget till 240 L till 240 + 400 L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Ser ingen bild?

    Det går segt... Saken är den att jag iaf kommit på var skon klämmer. Varför jag aldrig skriver något. Det är för att jag vet att det kommer ta 30-60 min att skriva ett inlägg, då jag har så mycket på lager att skriva. Uppenbarligen känner jag då ett motstånd och kommer aldrig till skott... Har lite svårt att ta mig den tiden helt enkelt. Men jo, har en drös nya faktiskt. :P Så ska väl försöka ta mig lite tid och skriva lite...
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      Hehe. Ja det kan bli så men en lösning är att bara gå in och skriva små korta kommentaren och då går det över för man har då redan skrivit lite här och där och man är "up tp date" igen.

      Jag får upp en bild när jag går till sidan som jag länkade till i ovan inlägg. Dock vet jag inte varför det inte blev en länk utav det så jag testar igen: http://www.planetcatfish.com/common/image.php?species=synodontis_sp`polli_white`&image _id=19657

      EDIT: kan inte få det till att bli en länk via Tapatalk på mobilen. Blir bara text. Har även testat med URL men det blir samma. Jag ska testa på datorn istället.

      http://www.planetcatfish.com/common/...pecies_id=1315 Mina ser ut som sista bilden på denna sidan.


      Nu gick det via datorn men endast om jag använde URL koden runt om länken. Konstigt.
      Konstigt också att jag kopiera länken å mobilen och går till webbläsaren och klistra in och jag får fram bilden och infon om fisken men inte när jag gör det via datorn. Har lagt till en ny nänk som iaf är rätt.
      Senast redigerad av Webo; 18 July 2015, 10:31.
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        Det var ett tag sedan jag uppdaterade denna tråd så här kommer det som har hänt sedan senast.

        Malawi karet har jag bytt från en FX5'ar till en FX6'ar då jag fick tag på en för ett bra pris. Där var ett bättre tryck i FX6'aren så jag blev tvungen att sänka utblåset 3-4 cm för att det inte skulle stänka när vattennivån sjunker efter 2 dagar. Jag fyller på ca 25-35 liter varje vecka i vatten som har avdunstat, förutom vattenbytet som jag gör varje 1-2 veckor. Ibland så är vattnet bra nog så jag byter 1 gång varje 14 dag och ibland så blir det efter 1 vecka. Jag har fortfarande Malawi ynglen gåendes i malkaret få jag inte kan få tag på dem. jag har ju stora röter som jag inte kan ta bort och den gömmer sig om man sticker ner håven så det är kört direkt. Har försökt ett par gångar nu och det är samma varje gång. Jag får fixa en fiskfälla men det går inte med en Coca Cola pet flaska (2 L) då de är rätt stora nu så jag får fixa en riktig fisk fälla istället. jag hade massa ankmat i karet och jag har nu gjort en stor rensning härom dagen då jag har tagit bort alla som jag har kunnat hitta så det kanske lungnar ner sig igen.

        I malawikaret så är allt som vanligt bortsett från att jag har satt ner en stor bunt till med valle så det är mera grönt nu i det karet. Vattenbyte är oftast varje vecka men det har hänt att det har blivit 14 dagar och jag har inte haft problem alls med något.

        I Lidokaret så växer det rätt bra och jag får ansa en del vid nästan varje vattenbyte. Inget nytt alls där.

        Växt/räk karet så växer det som bara den och det är snart dags att dra uppe en hög med valle då det sprider sig väldigt så det börjar bli för mycket. Snigelbeståndet har gått ner lite och det beror nog på Helena sniglarna som har blivit många flera. Nackdelen är en massa vita snäckskal som ligger på botten och det ser inte så bra ut. Jag kan dock inte dammsuga upp dem på bottnen eftersom jag har massor räkor och där skulle följa med en massa om jag gjorde det. Jag har massor med ankmat i karet och jag försöker att rensa bort det men det är inte lätt när man får med en massa räkor när man försöker att ta upp allt på ytan med en håv. Jag har gort 2 vattenbyten sedan jag startade det och det får ju bara nytt vatten när nivån har sjunkit.
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          Så du gör en uppdatering men inga bilder? Shame on you....
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            Det är pga tävlingen nästa månad med hela karet. 😯
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              Nu har jag lyckas att få tag i alla Malawi ungarna (som har växt till sig i ca 10 mån i mal karet och de är nu bland sina kompisar i Malawi karet. Den sista var rätt jobbig att få tag på då den var väldigt försiktig och mycket snabb. Jag lyckades dock få den då de simmade in i ett rör när den blev lite osäker på vad som skulle hända så jag blockerade röret i ena endan och sedan simmade den in och jag kunde sätta ner ett nätt framför hålet och sedan ta upp röret med fisken i och sedan när allt grus var borta kunde jag flytta den till malawikaret. En klarade inte sig men det var väntat då den verkade inte gillade den nya miljön och den gömde sig hela tiden och var inte ute och åt när jag matade. Jag försökte få den till att komma ut men så fort jag lämnade så stack den in och gömde sig igen. Sättet jag fångade de andra på var vid att inte mata 1-2 dagar och sedan ta en stor håv och lägga i lite flingor fiskmat och ner med det i karet. De simmade rakt in och jag kunde dra nätet mot rutan så de var fångade. Fick 1 första gången och 2 nästa gång och sen 2 nästa gång igen (de fick mat efter varje "jakt" och sen fick jag vänta igen) och nu sista men på annat sätt.

              Nu ska jag bara hitta utav vad jag ska ha i malkaret då det ser tomt ut även om där är massor mal yngel och 1 jätte mal (30 cm) och 2 på 15-20 cm och sen 3-4 på 10-15 cm och sen 3 små röda på ca 5 cm. De gömmer ju sig det mesta av tiden. De 7 Synodontis sp. `Polli White`ser man inte heller mycket till.

              Så frågan är vad man ska ha. Jag har ju mina guldbarb, kardinaltetra och svart neontetra i mitt 120 Lido som jag kan slänga över men de fyller ju inte så mycket (ca 15 st av varje sort kvar skulle jag gissa på).

              Har kollat lite på grön tetra som jag tycker är snygg men har läst följande "Gröntetran är en fredlig och skygg stimfisk, om än något känslig, som har svårt att anpassa sig till ett sällskapsakvarium. Den bör därför enbart hållas ihop med andra små, lugna och fredliga fiskar." och då blir det ju lite problem när man räknar malarna som ju inte är små fiskar :-)

              Jag skulle vilja ha haft typ 3 olika stim med t.ex några av dessa: kardinal tetra, grön tetra, citron tetra, guld barb, denisons barb.

              Någon som har erfarenhet av denisons barb ihop med olika tetra's?
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                Inkoppning av fisk pågår!

                Det blir inga torpedbarb. De var ju inte billiga. Kostar 100 kr styck så 3000 kr för ett stim är lite väl mycket tycker jag. Bilder kommer sen.
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  35 Kilfläck rasbora
                  23 st röd Fantomtetra
                  6 st Kardinal tetra
                  Blev det till. Jag har redan ca 15 Kardinal tetra och ca 15 Svart neontetra.

                  Så nu hoppas jag de kan stimma lite så malkaret får lite fint liv och rörelse.

                  De saknar färg när jag fick hem dem:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 20150914_174333.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,0 KB
ID: 2172653Klicka på bilden för större version

Namn: 20150914_174328.jpg
Visningar: 1
Storlek: 146,6 KB
ID: 2172654

                  Här är en bild efter jag just har bytt vatten idag och som ni kan se så har de färgat ut riktigt bra:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 20150915_220642.jpg
Visningar: 1
Storlek: 119,5 KB
ID: 2172652

                  EDIT: Det var röd Fantomtetra jag köpte och inte Rosentetra som jag hade skrivit igår och jag har rättat det nu.
                  Senast redigerad av Webo; 15 September 2015, 22:37.
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    Vattenbyte igår och lite rensning i växt/räkkaret. Jag håller på att leta efter en akvarieställning med 3-6 st kar som är 50-100 l stora som jag tänkte jag skulle ha räk odling i. De verkar ju trivas bra i mitt 240 men att ha 4 sorter där om man ska sälja av dem blir inte så bra då de korsar sig med varandra. inte för att de inte blir snygga de avkom som de får men vet inte om där finns marknad för dem. Har en butik som är intresserad av att byta räkor mot fisk och så tänkte jag varför inte. De kräver inget speciellt så det går bra att ha en ställning med såna. jag har flera 100 räkor i 240 l karet redan :-)

                    De räkor jag har är:
                    Blue Pearl räkor 7 st
                    Orange Rili räkor 6 st
                    Black Sakura räkor 10 st
                    Carbon Rili räkor 15 st

                    Sen har jag också några röda som är Körsbärsräkor men jag hade ingen notering om att jag köpte dessa på auktionen i Malmö i Mars, men jag har iaf dem i karet.
                    Senast redigerad av Webo; 19 September 2015, 16:03.
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      Grabbens skola hade planeringsdag så jag passade på att håva upp en hög räkor och stack till akvariebutiken som jag hade pratat med innan angående de ville köpa räkor.

                      Väl där så fick han ta ut de han vill ha och det blev ca 25-27 st. Jag ville sedan köpa en Golden Nugget som vi hade kollat på innan och det gjorde vi. Blir ju lite billigare när man kan byta in på det viset.

                      Så här ser den ut när innan inkoppningen:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: 20150921_133008.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,2 KB
ID: 2172729

                      30 min senare:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: 20150921_145048.jpg
Visningar: 1
Storlek: 140,2 KB
ID: 2172730

                      Allt går ju som vanligt inte som man vill. Jag skulle köpa regnbågsfiskar och körsbärsräkor men det gick åt skogen då allt var såld och det var mycket :-(
                      Sedan så nästa sak som är en akvarieställning med 3 st 105l kar med allt och i bra skick för en vettig peng (ska vara räkodling och evt karentänkar och 105l karen skulle delas i 2 eller 3 delar) gick inte att hämta idag. Får se om det går imorgon.
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ok herr räkodlare. Det låter som en bra dag med en riktigt snygg fisk inhandlad [emoji106]
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          Jag tyckte där var en sak till men jag kom inte på dt förrän nu. Alg tabletterna är slut och jag hade för mig jag hade 2 stora påsar kvar men icke. Så jag har ringt och jagat han jag köper mat från (köper större mängd och det är ju mycket billigare än i butik) men jag fick ingen kontakt med honom förrän just innan jag skulle sticka till honom. Han hade inte tid då familjen höll på att packa och han försökte hinna med vattenbyte osv innan de skulle sticka inatt. Så återkom om en vecka :-(

                          Så jag får köpa en mindre burk så jag har tills han kommer hem. Tur att det vanliga fodret inte är slut :-)

                          Så en riktigt dålig dag för hobbyn....

                          BTW: eftersom det inte gick med den ena ställningen och vet inte om det går imorgon så letade jag överallt på nätet och hittade en bra bit borta ställningar. En butik som skulle lägga ner och de hade just det jag ville ha. Akvarieställning med 3-4 hyllor med akvarier på och varje hylla så var karet delat i 3 delar och hörnfilter och lampor osv. Så det hade passat mig bra. Ringde och kollade och frågade om man kunde köpa en sån ställning och vad den skulle kosta isf? Tja.. mmm.. ja det kanske går men då blir det utan det automatiska vattensystemet. Ja det är ok sa jag. Vad skulle en sån kosta då? Tja.. mmm.. 15.000 kr skulle du kunna få den för. Ok. tack men då var det lite för dyrt för min del. tack iaf....
                          Senast redigerad av Webo; 21 September 2015, 22:54.
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • Webo
                            • August 2014
                            • 1968

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Ok herr räkodlare. Det låter som en bra dag med en riktigt snygg fisk inhandlad [emoji106]
                            Tja man måste ju prova på något och räkorna sköter ju mest sig själv och inte så mycket vattenbyte osv med dem.
                            Jag hittad den perfekta platsen också till en sån ställning. I grovköket som är ett våtrum och som har avlopp) som det dock inte rinner ner till men man få hjälpa till så går det). Så vi får se hur det blir.
                            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              Jag glömde ju att visa det 60 l jag satte upp i förrgår ifall där skulle bli lite fisk som kom med vid någon affär. Nu blev det ju inte så och jag vet inte vad jag ska göra med just nu, kanske räkor i det.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 20150921_211411.jpg
Visningar: 1
Storlek: 170,9 KB
ID: 2172748
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              • Faltaren
                                • July 2005
                                • 1453

                                Enkelt och snyggt 😄
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                                Kommentar

                                Arbetssätt...