från inget till 240 L till 240 + 400 L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    Ursprungligen postat av Likan
    Jag hade inget mer att säga om växtkaret då därför blev jag tyst.
    Hehe. Det är lugnt. Hur går det hos dig?

    Ursprungligen postat av Likan
    Ang regnbågen. Jag hänger inte med riktigt. I vilket kar bodde den i förut? Eller snarare var bodde de allesammans?
    Båda i mitt 400 L mal kar.

    Ursprungligen postat av Likan
    Som blåvinge säger så blir de riktigt aggro mot artfränder. Jag har ju två vuxna i ett 450l. Och det funkar. De är hyfsat överens. Men banne den underlägsna om den är i vägen för den dominanta.
    Den mindre har högra delen av karet och den stora vänstra delen. De håller sig mest där men ibland möts de. Ofta går det bra men ibland får den lille pysa iväg.

    Jag tror att dessa funkar för att de alltid har bott stort och nu har de dessutom väldigt mycket inredning att gömma sig bland/skapa sig revir bland.
    Men när jag berättar det för folk som är väldigt kunniga om arten så tror de mig inte.

    Hur som, de mår bäst av att vara själv. Så dela upp dem i varsitt kar eller omplacera. Skulle jag råda till iaf.
    Ja jag har ju inte då mycket växter så det kommer inte att gå att ha dem i samma kar men vi får se vad jag kan hitta på med den svarta. Albinon har inga problem med några andra och låter siameserna vara i fred så den kan kanske gå ihop med dem i detta 400 L mal kar.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      Här kommer lite bilder på jobbet och när det var klart. Jag har en film också som jag ska försöka att redigera och lägga uppe.
      Bifogade filer
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Du, det där blev allt rejält snyggt, tycker jag. Helläckert!
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Du, det där blev allt rejält snyggt, tycker jag. Helläckert!
          Tack. Mal rören ska inte ligga där de ligger nu men jag vill inte störa dem just nu. Sen kommer jag att flytta dem bakom rötterna.

          Skickat med Tapatalk från min mobil.
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            Här kommer filmen. Den är lite lång :-). Ni får också ursäkta att det är lite skakigt ibland. jag har just nu en tradig rethosta. Vattnet har en del partiklar i sig när man zoomar in och det är för att jag matar fiskarna och att alla fiskarna simmar runt och dra upp botten skräp, speciellt den stora malen (som för övrigt har fått en lite skada på ena fram fenan där den yttersta biten är av upptäckte jag är jag la över honom i detta kar igen efter de har gått knappt 2 dagar i det mindre).

            Senast redigerad av Webo; 02 January 2015, 01:23.
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              Ursprungligen postat av Webo
              Hehe. Det är lugnt. Hur går det hos dig?
              Kul med film! Ska försöka se den senare idag.

              Här går det framåt på många håll. bla nya malar i förrgår. Tänkte göra ett inlägg senare idag med lite uppdatering.
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                Jaha då var det vb dag idag. Efter det så var det tid att skaffa mera foder till malarna och lite nytt till Malawi'na. Så iväg till Akvarieimporten som har bra pris. Väl där så fanns där ju alla dessa snygga Malawis och jag "råkade" att köpa 12 till. De var 2 olika sorter och då 2 hanar och 4 honor av varje. De 2 sorterna är: Aulonocara OB (2 olika färgade hanar) och Protomelas Marginatus (turkos/metallic ljus blå).

                Det blev också fisk till barnen som jag hade lovat sedan länge. Dottern ville ha en röd mal och grabben en gul mal och det fick de.

                När jag kom hem så fick fisken ligga i akvariet (i påsen såklart) under tiden jag byggde upp med nya sten i ca 60% av akvariet. På höger sida har jag en rot som jag har lagt många små sten över så där finns massor av gömställen och jag kan inte ändra det så lätt så jag testar med de 60% på vänster sidan innan jag river i höger sidan. Efter det var klar och fisken hade fått en hel del av akvarievattnet i påsarna så slängde jag i mat och direkt efter så släppte jag ut de nya. En av de Aulonocara OB honorna hade yngel i munnen upptäckte vi när vi fångade in henne hos handlaren men han var snäll och gav mig dessa med i köpet. Så jag fick också starta upp mitt 60 l kar för ynglen samt att jag också köpte 20 st röda räkor hos honom. Jag tror det är 8-10 knattar. Ett par av dem som var i påsen med honorna hade inte klarat turen hem.

                Här finns en bild på hur de ser ut:
                Klicka på bilden för större version

Namn: 20150104_175305.jpg
Visningar: 1
Storlek: 88,9 KB
ID: 2165508

                Så en mat inköpstur blev lite mera än det och nu har jag 4 kar igång.


                Jag hade bytt vatten innan idag i Malawi karet och efter jag har släppt ut de nya och fyllt på med lite mera vatten (jag tog ut en del för att massor nya större sten skulle i) så gav jag också en dos Easy Life FFM. Det ska vara bra för fisken när man har transporterat dem då tempen har gått ner på vattnet och sedan kommer de i nytt vatten som har högre temp och kvalitet, så det skadar iaf inte. Gav även yngel karet en dos så de också ska kunna klara sig så bra som möjligt.

                Ny ska de bli roligt att se om man kan hålla liv i ynglen. de har iaf fått mat nu så vi får se hur det går. När de blir större så ska räkorna och dessa yngel delas då de annars åtar upp räkorna. Räkorna ska då över i mitt "kanske startade" 240 L växtkar :-), (som jag inte alls har hunnit få igång än pga min tradiga rethosta som har gjort att jag inte har orkat göra så mycket i min ledighet). vi får se, där finns ju 2 dagar kvar på ledigheten.

                Här finns lite flera "slaviga" mobil bilder på en del av fisken. Nya bilder kommer en av de närmsta dagarna på både karet som det ser ut nu och sedan de nya fisken.

                Klicka på bilden för större version

Namn: 20150104_175212.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,3 KB
ID: 2165509Klicka på bilden för större version

Namn: 20150104_175222.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,9 KB
ID: 2165510Klicka på bilden för större version

Namn: 20150104_175246.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,2 KB
ID: 2165511Klicka på bilden för större version

Namn: 20150104_175251.jpg
Visningar: 1
Storlek: 119,5 KB
ID: 2165512
                Senast redigerad av Webo; 05 January 2015, 00:18.
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • Erikderek
                  • March 2013
                  • 718

                  Snygga fiskar, du har inte möjlighet att lägga upp en bild på hela akvariet?

                  EK
                  Vardagsrum akvariet - Malawi
                  Projekt; Ny generation - SA

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    Jo. Ska lägga upp några flera bilder tagna med systemkameran när jag kommer hem.

                    Skickat med Tapatalk från min mobil.
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • KJE
                      • August 2013
                      • 1066

                      Ursprungligen postat av Webo
                      Här kommer lite bilder på jobbet och när det var klart. Jag har en film också som jag ska försöka att redigera och lägga uppe.
                      Riktigt snyggt, vad är det för slags grus det där svarta?
                      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        Ursprungligen postat av KJE
                        Riktigt snyggt, vad är det för slags grus det där svarta?
                        Tack. Vet inte. Jag köpte det karet begagnad. Det ser ut som kaviar kan jag säga. Små runda sten korn.

                        Skickat med Tapatalk från min mobil.
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          Här kommer lite bilder från Malawi karet. Det är de nya samt ett par andra. Bla på en hona som munruvar.

                          Nya invånare (2 första bilder är mina 2 Protomelas Marginatus hanar och sedan är det en Aulonocara OB hona och därefter en av mina Aulonocara OB hanar):
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 700_4139.jpg
Visningar: 1
Storlek: 86,6 KB
ID: 2165515Klicka på bilden för större version

Namn: 700_4157.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,6 KB
ID: 2165516Klicka på bilden för större version

Namn: 700_4141.jpg
Visningar: 1
Storlek: 111,5 KB
ID: 2165517Klicka på bilden för större version

Namn: 700_4311.jpg
Visningar: 1
Storlek: 152,1 KB
ID: 2165518

                          Jag fick ju med en del Aulonocara OB yngel, gissar på mellan 10 och 15 nu när jag har kollat mera på dem, och här är en närbild på en av dem (det är knappt 1 cm stora):
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 700_4343_yngel.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,3 KB
ID: 2165519

                          Jag har också minst en hona, har bara sett denna ena än, som munruvar:
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 700_4194__Munruvar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,7 KB
ID: 2165520

                          Sedan en bild på en som spänner sig:
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 700_4299_Jusblå.jpg
Visningar: 1
Storlek: 161,2 KB
ID: 2165521

                          Även en bild på den lilla super red ancistrus som min dotter ville ha, den är ca 2,5 -3 cm och är i mitt mal kar:
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 700_4427_super_red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 146,5 KB
ID: 2165522

                          Och sist men inte minst en bild på hur karet ser ut nu efter jag har fyllt på med sten:
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 700_4333_Akvarie.jpg
Visningar: 1
Storlek: 181,0 KB
ID: 2165523
                          Jag är inte nöjd med bakgrunden som jag dels inte tycker passar temat men också att den i mitten har en annan färg som jag inte såg när jag köpte karet beg. Skulle vilja ta bort den och köra utan då jag har vit vägg bakom. Tur jag har mitt Juwel 240 kvar som tillfälligt hem under tiden jag river det och tar bort all Silicon osv.

                          Jag har även filmat lite.

                          Den första är på Aulonocara OB yngel och räkorna som jag köpte:




                          Den andra är på Malawi karet:

                          Senast redigerad av Webo; 06 January 2015, 11:59.
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • Erikderek
                            • March 2013
                            • 718

                            Ursprungligen postat av Webo
                            Här kommer lite bilder från Malawi karet...
                            Fina bilder med mycket fina fiskar. Jag förstår vad du menar med bakgrunden, dock fick jag titta en extra gång efter jag läst texten. I mitt Malawiakvarium har jag mattsvart film på baksidan av akvariet, typ foliering där baksidan (klistersidan) är mattsvart.

                            Ang. Psedutrupheus salousi så difrensierar de sig tillräckligt mycket från Labidochromis caeruleus i kroppsform och färg.

                            EK
                            Vardagsrum akvariet - Malawi
                            Projekt; Ny generation - SA

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              Härlig känsla du hittat med rötterna och den inredningen.
                              Angående bakgrunden i Malawikaret så fixar det sig, om ett tag har allt samma färg av alger.
                              Det var några snygga fiskar du hittat, jag funderar på att fylla på med mer fisk själv och fick lite ideer, får se vad jag hittar.
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              • Webo
                                • August 2014
                                • 1968

                                Ursprungligen postat av Erikderek
                                Fina bilder med mycket fina fiskar. Jag förstår vad du menar med bakgrunden, dock fick jag titta en extra gång efter jag läst texten. I mitt Malawiakvarium har jag mattsvart film på baksidan av akvariet, typ foliering där baksidan (klistersidan) är mattsvart.

                                Ang. Psedutrupheus salousi så difrensierar de sig tillräckligt mycket från Labidochromis caeruleus i kroppsform och färg.

                                EK
                                Skillnaden syns mera i verkligheten.

                                Bra att de skiljer tillräckligt, då har du lite att tänka på :-)

                                Skickat från min SGP311 via Tapatalk
                                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...