från inget till 240 L till 240 + 400 L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    Då har man fått första riktiga jobbiga sjukdom i ett kar. Det är med rätt stor säkerhet att det är bokvattensot som det ser ut nu. Jag har skrivit om det här: Är detta förstoppning?

    Tradigt att förlora fisk på detta sättet (eller något sätt nu när jag ser vad jag skriver) men jobbigt att veta att tarmarna upplösas så det bara blir en äcklig stinkande sörja inne i fisken som dör av det. Jag har ju min Golden Nugget där och mina Synodontis och barnens röda malar plus alla andra fisk som jag inte heller vill bli av med. Men där är ju inte mycket att göra när man nu har fått det och medicinen är i annat än att hoppas att man var ute snabbt nog. Tror tyvärr att där kommer att stryka med några synodontis då jag såg ett par som var lite mera runda än de andra men dock inte så runda som de som har dött har varit men jag tror iaf de inte kommer att överleva. Min golden Nugget har jag inte kunnat hitta men där finns ju många platser att gömma sig och jag kommer inte åt att se alla ställen och jag vill inte börja att riva i karet och utsätta dem för mera stress än vad de redan är utsatta för. Min stora +30 cm Pleco är svår att se om den också är smittat eller ej då den alltid har varit lite mera rund från efter huvudet och ner ca 3/4 delar av kroppen och den ser likadan ut som vanligt.

    Som sagt så hoppas jag på det bästa och att alla övriga ska överleva detta. Förr eller senare ska man väll bli drabbad och nu var det tydligen min tur att bli det. Har ju annars varit förskonat för sånt (förutom fenröta som jag fick i direkt när jag började för lite över 1 år sedan, men det var dock inte mitt fel utan han som jag köpte fisken av då han transporterade dem (silverhajar och ancistrus) i en plast hink på en moped mellan benen ca 10 km och då blev vattnet rätt kallt och de var rätt stora så antagligen också väldigt stressade av att var i en så liten hink). Så det har ju faktiskt gått bra för denna nybörjaren med det antal kar jag har.

    Kom just på att den malen jag hittade först som hade detta tog jag upp och stoppade ner i ett tomt kar i räkställningen och där går nu en lite mal så jag har gett det medicin också då jag ju ska ha det karet sen också till räkor.
    Vad jag är lite nervös för är att jag gjorde vattenbyte i lördags och då använde jag slangen i samtliga räkkar för att fylla på vatten så det kan ju ha smittat övriga kar också om det nu är så smittsamt. inte riktigt bra isf
    Senast redigerad av Webo; 23 November 2015, 21:55.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • Göran1
      • December 2013
      • 33

      Hejsan Webo
      Tänkte höra med dig om du får in FX6 filtret i skåpet under karet?

      //Göran

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        Ja det gör jag med det är lite tight när det ska in och ut och man får "skruva" in det pga handtagen på sidan och låsskruven på locket. Men det går. Har numera 1 st FX6'ar i varje underskåp på de stora karen.

        Där finns dock en bättre lösning som Tommy W har visat i sin tråd om hans diskusar. (Sittar med mobilen nu men ska se om jag kan hitta det när jag kommer till jobbet). Han tog en masonitskiva som var för lång för att täcka hålet i mitten (gissar den är typ 3 x storleken på hålet) och satte in skivan efter han hade satt in filtret så att skivan blev rundar så en båge. Jag har för mig att det hålet är större än skåpen. Man slipper iaf luckan som filtret tar emot när man ska in och ur med det.

        Jag uppdatera ärendet om någon timme då jag kan söka fram hans lösning.

        EDIT: Nu har jag hittat det. Här kan du se hur han har det med sina 3 filter i hans Juwel 240 bänk: https://www.zoopet.com/forum/showthr...=1#post1728316

        Här ser du hur han har löst det med skivan som jag pratade om ovan: https://www.zoopet.com/forum/showthr...=1#post1728593

        För de som hittar detta inlägg vid att söka och som kanske inte vet måtten på 240 och 450 bänkarna så kommer här en bild:
        Klicka på bilden för större version

Namn: juwel.JPG
Visningar: 1
Storlek: 37,5 KB
ID: 2173370

        Man behöver dock ta hål i skivan bak för att få ut slangarna och strömmen. Fördelen med denna lösningen är också att slangarna blir ca lika långa då filtret står i mitten. Sen är facket i mitten också djupare och det är precis att man kan stänga luckan när man har filtret i sidoskåpen och där finns gott om plats i mittfacket.

        Hade jag skulle göra om mitt så hade jag nog vad att göra samma lösning då det är lite bök och stök att få in och ut filtret.

        Nu har jag ju inte testat lösningen som Tommy har med ett större filter som FX6 men mittfacket är ju en del större i de stora bänkarna så det borde väl gå att få in dit tycker jag.

        Hoppas det gav lite svar på din fråga eller ett nyttigt tips på hur Tommy löste det med sitt filter i mitten..
        Senast redigerad av Webo; 24 November 2015, 07:18.
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • Göran1
          • December 2013
          • 33

          Stort tack för svaret och det där med ljudisoleringen var riktigt smart lösning sen kanske ett Eheim passar bättre än ett FX6 i skåpet.
          //Göran

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            Ursprungligen postat av Göran1
            Stort tack för svaret och det där med ljudisoleringen var riktigt smart lösning sen kanske ett Eheim passar bättre än ett FX6 i skåpet.
            //Göran
            Ja där finns ju de som anser att de stora Eheim är lika bra eller bättre än FX6 och skulle jag köpa idag så hade jag nog också vald en sån. Dock hatar jag dessa fula gröna slangar som de envisas med att ha med till sina filter sedan forntiden. Gräsligt fula. Där ska dock finnas slangpaket att köpa som är svarta (rök färgat kanske man ska säga då de är lite genomskinliga). Dock tillkommer ju denna kostnad också.
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              När jag kollade i morse så fanns där inga döda fiskar. Så det är ju positivt men jag räknar dock med att det inte är slutet än för de som redan har hårt smittat kommer ju inte att överleva iaf.

              Ska strax iväg på lunch och för att köpa Octozin om det finns på hyllan hos butiken. Hoppas de har det hemma.
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                Håller tummen att det slutar väl!
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  Tack så mycket. ☺
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • joeyk
                    • August 2010
                    • 153

                    Ursprungligen postat av Webo
                    När jag kollade i morse så fanns där inga döda fiskar. Så det är ju positivt men jag räknar dock med att det inte är slutet än för de som redan har hårt smittat kommer ju inte att överleva iaf.

                    Ska strax iväg på lunch och för att köpa Octozin om det finns på hyllan hos butiken. Hoppas de har det hemma.
                    Hoppas att det löser sig! Kanske kan vara idé att isolera fisken någonstans, om så i en plastbalja någonstans. Då kan du experimentera lite mer med ev. ytterligare medicinering.

                    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      Tja det är inte lönt vid bukvattensot då hela karet är smittat. Dock så har jag inte haft flera dödsfall sen behandlingen började.

                      Jag hittar dock inte min golden nugget. Har kollat över allt men hittar inte. Saknar även 3 synodontis som jag inte heller hittar. Nu finns där ju ställen de kan gömma sig där jag inte kommer åt att se utan att riva upp hela karet då mina rötter sitter fast i 2 stora plattor som fyller nästan hela bottnen. Jag misstänker att några av dem har dött innan och antagligen första malen som har ätit en del av dem och därför som den såg ut som den gjorde.

                      Jag kollar dock överallt hela tiden som jag kan för att se om jag kan hitta några döda så de inte förpestar vattnet.

                      Så det återstår att se om det är bra i karet igen.

                      Någon som kan svara på följande:
                      Där står i instruktionerna att man inte behöver göra vattenbyte efter färdig behandling (idag då den var på 3 dagar). Är det inte alltid bättre att göra ett typ 50% vattenbyte efter behandlingar?
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        från inget till 240 L till 240 + 400 L

                        Jag har en mal jag ser en gång var tredje månad... Så det kan ju faktiskt vara så att de bara gömmer sig. Brukar du se dem annars? Isf skulle jag iofs bli misstänksam... Men som sagt, malar är malar. Har de dött brukar ju ofta någon del titta fram tillslut. Håller tummen att de bara tråkar sig i skuggorna.

                        Jag gör alltid vattenbyte efter behandlingar och lägger i kol. Varför inte liksom? Är behandlingen klar så är den ju klar. Är väl skillnad om den ska fortsätta verka en tid efter.

                        Men jag kanske inte borde yttra mig. Har varit förskonad från sjukdomar. Har mest bara avmaskat men då gör jag så iaf.
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          Nej jag brukar inte se denn så ofta så jag tror och hoppas att den gömmer sig ☺

                          Jag hade ju för ett tag sen plötslig en praktbotia som kom fram som jag inte hade sett röken av på 3-4 månader. De var inte så stora då men den som kom fram var rätt stor.. den dog ju iofs och konstigt så det var väl början på eländet då fast den tyckte jag inte såg uppblåst ut. Jag köpte ju 5 eller 6 av dem men det är den enda jag har sett typ 4 mån. De gömde sig alltid.

                          Jag ska göra ett 50% vattenbyte ikväll då. Lika bra det och sen kan de få mat också.

                          Går det bra hos dig med dina kar och fiskar?
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • Likan
                            • April 2012
                            • 2611

                            Praktbotiorna vill helst vara fler än så. Det kan ju vara därför de inte "vågade" visa sig? Fyll på så att de blir 10 eller nått så borde du se skillnad.

                            Det rullar, det rullar... Några veckor till. Sen kanske jag kan både "hitta hem" och hitta mig själv igen... Siktar på det iaf. Tills dess är det bara att hålla huvudet ovanför ytan och kämpa på. Typ. ... Undviker internet så gott jag kan men ibland mår jag bra av att surfa lite också. Balansgång.
                            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              Ok. Det låter bra. Ja internet kan snabbt bli som en drog om man inte håller igen. Det finns ju numera överallt, på jobbet, hemma, cafe, i mobilen osv.

                              Jag har t.ex. inte min jobba mil i min mobil just för att slippa den stress som det kan bli för att den plingar till och man då "måste" kolla vad det var som kom.

                              Men låt det ta den tid det tar. Hellre senare än för tidigt. Vi kommer ju att vara här när det är dax ☺
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                Jo så är det ju. Rätt skönt att bara vara istället för att plocka fram telefonen varje ledig sekund.

                                Låter klokt av dig! Duktigt.

                                Det ska jag. och det vet jag. Tack.
                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...