Mina akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #76
    Ursprungligen postat av KJE
    Det blir väldigt glest mellan uppdateringarna här men jag tänkte att jag i alla fall skulle få till en uppdatering, i form av en film. Läste i någon av projekttrådarna om någon som provade dra en kamera på stativ ovanpå en matta så jag testade det:http://www.youtube.com/watch?v=qG0EJ...ature=youtu.be

    Den gör sig nog bäst i HD Tyvärr så blev det lite reflektioner
    Fasiken en till med underbart fint kar och discus
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      #77
      Ursprungligen postat av PiaJo
      Fasiken en till med underbart fint kar och discus
      Tack så mycket
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • jozi81
        • January 2011
        • 917

        #78
        Finaste discusarna jag sett verkar ha haft en stabil uppväxt

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          #79
          Ursprungligen postat av jozi81
          Finaste discusarna jag sett verkar ha haft en stabil uppväxt
          Hehe Mm, dom har nog haft en riktigt bra uppväxt, fast lite vilda när dom slår sig loss ibland
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            #80
            Nytt projekt: Resumé

            Nu har jag äntligen ett nytt projekt på gång, men först en liten resumé! Jag har som man kan läsa i den här tråden haft akvarier två gånger tidigare, först när jag fortfarande bodde hemma och sedan började jag om på nytt för ett och ett halvt år sedan och hade som mest två akvarier som båda var inspirerade av Sydamerikanska biotoper med bland annat Diskus och dvärgciklider. Tyvärr så blev jag tvungen att lägga ned akvarierna i samband med en flytt, mest på grund av att vi skulle inleda flytten med att renovera en del i dom flesta rummen i det nya huset och då fanns det varken tid eller plats för akvarierna, särskilt inte med diskusarna som ju krävde lite fastare rutiner med avseende på vattenbyten och liknande.

            Så akvarierna blev alltså nedlagda och såldes, detsamma gällde även diskusarna och dom andra fiskarna även om en del inte hittade några nya hem och därför fick skänkas till Djurmagazinet. Diskusarna var jag noga med att dom skulle få ett bra hem och komma till någon som redan hade diskus och det slutade med att dom fick flytta in i ett 500-litersakvarium med fyra andra diskus av lite mindre storlek, vill gärna tro att "mina" diskus fick en bra start där eftersom dom ju var lite större

            I somras skaffade vi också en hundvalp, det blev en liten Tollarkille, Baloo som har tagit en hel del tid under sommaren och hösten men när renoveringsarbetet började avstanna och Baloo började bli vuxen och klok så kände jag att jag började bli sugen på att ha ett akvarium igen, av utrymmesskäl så fick det bli ett något mindre akvarium än tidigare. Det blev ett vitt Juwel Rio 300 på 350 liter som fick stå i mitt kontor på ovanvåningen, det känns lite sådär att ha ett så pass stort akvarium på andra våningen i ett hus med träbjälklag men eftersom jag läst om andra som har liknande och större akvarium under samma förhållanden, bland annat om Bluewings Vision 450 så tänkte jag att det borde fungera för mig också
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #81
              Blir det Diskus igen?

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                #82
                Det nya projektet

                Eftersom jag på grund av en tidigare incident med ett läckande ytterfilter (första gången jag hade akvarium) och efter att ha läst om en del här på forumet som råkat ut för liknande, bland annat en från just Umeå så kände jag att jag inte ville ha ett ytterfilter i det nya akvariet. Samtidigt så tycker jag inte att Juwels filterlådor är särskilt fina så jag började fundera på andra lösningar och landade snart i att bygga upp ett bakgrundsfilter. Eftersom jag än en gång tänker mig att skapa en Sydamerikansk biotop (fuskar dock med växterna!) så fick det bli en Aquaterra Amazon Tree-bakgrund som inte bygger alltför mycket samtidigt som det ryms pump och doppvärmare i den stora håligheten innanför trädstammen. Bakgrunden tar nog ungefär fem centimeter av bottenytan, förutom rotsystemet för själva trädet där den bygger drygt tjugo centimeter. Man kan ju tycka att den stjäl för mycket av botten men jag tänker att det hursomhelst blir kvar bottenyta motsvarande ett Rio 240 samtidigt som jag har den extra höjden hos Rio 300 och därigenom ändå får ganska mycket akvarium kvar Sedan gilar jag som sagt tanken på att kunna dölja så mycket av tekniken som möjligt och få ett stort filter enligt BTN-modellen.

                Så här ser bakrunden ut:
                Klicka på bilden för större version

Namn: 20150123_204004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 155,4 KB
ID: 2165912
                På grund av att Juwels akvarium är försedda med två stag och att det kändes sådär att såga sönder ett nytt akvarium så valde jag att dela bakgrunden istället, det slutade med att jag fick dela den i fyra delar och limma ihop hela härligheten i akvariet.
                Klicka på bilden för större version

Namn: 20150126_212255.jpg
Visningar: 1
Storlek: 161,1 KB
ID: 2165913
                Det verkar som om det alltid blir en hel massa inköp när man ska börja om med akvariehobbyn, tror det blev fyra-fem besök på postutlämningsstället och några besök på dom lokala butikerna innan allt var på plats.
                Klicka på bilden för större version

Namn: 20150122_190545.jpg
Visningar: 1
Storlek: 99,0 KB
ID: 2165914Klicka på bilden för större version

Namn: 20150127_181353.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,3 KB
ID: 2165915
                Men det är ju kul att öppna paket!

                När det gäller bakgrundsfiltret så körde jag som sagt på guiden från Back to Nature och ägnade en bra stund åt att skära ned filtermattor och sätta ned dom bakom filtret.
                Klicka på bilden för större version

Namn: 20150129_200117.jpg
Visningar: 1
Storlek: 119,3 KB
ID: 2165916Klicka på bilden för större version

Namn: 20150129_204126.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,3 KB
ID: 2165917
                Jag har också varit lite inspirerad av Juwels filterlådor som jag har goda erfarenheter av sedan tidigare och gjorde så att jag förutom raster också limmade in en överrinningskam i bakgrunden, dessutom är hela bakgrunden något lägre än akvariet (60 cm för bakgrunden och 64 för glaset) så det finns lite extra säkerhet ifall pumpen skulle få för sig att pumpa tomt. Jag valde en Aquael Circulator 2000 för pumpandet och köpte ett utblås som egentligen hör till ett ytterfilter från Hydor, detta för att kunna styra strålen från utblåset bättre än om jag bara ledde en slang rakt ut genom bakgrunden. Det fungerar riktigt bra, och blir lite som utblåset från Juwels egen filterlösning.
                Klicka på bilden för större version

Namn: 302671.jpg
Visningar: 1
Storlek: 196,1 KB
ID: 2165918
                Så var det då dags för den lite roligare delen, det andra känns mest som spacklandet och slipandet inför en tapetsering, det vill säga inredningen! Jag har än så länge valt att nöja mig med ganska lite inredning (när det gäller rötter och stenar) och istället ge bakgrunden, som jag tycker är riktigt fin, en mera framträdande roll. Så här blev mitt hardscape:
                Klicka på bilden för större version

Namn: 20150129_212335.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,4 KB
ID: 2165919
                Sen så skaffade jag reflektorer på en gång den här gången, vis av tidigare erfarenheter, här kommer också en bild på min lilla hjälpreda, eller stjälpreda? Baloo tyckte i alla fall att det var bra mycket mera spännande att hänga med husse och ordna till i och kring akvariet än att vara med matte och titta på TV
                Klicka på bilden för större version

Namn: 20150129_205831.jpg
Visningar: 1
Storlek: 155,8 KB
ID: 2165920

                Incyklingsfiskarna blev ett gäng med Kardinaltetror (cirka 20 st), köpte också ett gäng med växter men utbudet var rätt magert här i Umeå, får nog beställa lite mer växter framöver.

                Slutresultatet:
                Klicka på bilden för större version

Namn: 20150201_214818.jpg
Visningar: 1
Storlek: 225,6 KB
ID: 2165921
                Jag tyckte det blev riktigt bra, gillar framförallt 3D-effekten i bakgrunden
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  #83
                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Blir det Diskus igen?

                  //Inger
                  Jag har inte riktigt bestämt mig, men en av anledningarna till att det blev ett Rio 300 och inte ett Rio 240 var att jag ville ha den extra höjden utifall att
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #84
                    Ursprungligen postat av KJE
                    Jag har inte riktigt bestämt mig, men en av anledningarna till att det blev ett Rio 300 och inte ett Rio 240 var att jag ville ha den extra höjden utifall att
                    Ok .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • KJE
                      • August 2013
                      • 1066

                      #85
                      Lite nytt i akvariet

                      Så var det dags för en uppdatering, i måndags passerade jag en av dom större akvariebutikerna i norra Sverige och passade på att köpa lite fler fiskar och växter, det blev ett par Electic Blue Acara (Andinoacara pulcher, electric blue) https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1777&SOK=1 . Dom såg väldigt fina ut i butikens akvarium men har ännu inte färgat ut hos mig. Märkte dock efter att ljuset släckts i går kväll att dom tydligen var lite mer rovgiriga än vad jag hade trott, den större av dom simmade runt med en Kardinaltetra i munnen. Så nu hoppas jag att det är en engångsföreteelse eftersom den verkade ha väldigt svårt att svälja den, annars får det bli mer högryggade tetror nästa gång. Jag köpte också tre stycken Ancistrus, små exemplar som förhoppningsvis är rätt sugna på lite alger, får hoppas att inte Acarorna äter upp dom också

                      Lite bilder, inkoppning:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: 20150209_175803.jpg
Visningar: 1
Storlek: 186,9 KB
ID: 2166048

                      Översiktsbild: Ett par nya rötter och några Anubias på plats tillsammans med en ny svärdsplanta:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: 20150209_181534.jpg
Visningar: 1
Storlek: 177,4 KB
ID: 2166049Klicka på bilden för större version

Namn: 20150209_181545.jpg
Visningar: 1
Storlek: 167,1 KB
ID: 2166050

                      Och till sist en bild på nyförvärven, som sagt inte alls lika utfärgade som i affären än:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: 20150209_181743.jpg
Visningar: 1
Storlek: 166,0 KB
ID: 2166051

                      Ser redan fram emot nästa gång det blir fiskinköp, försöker ta det lite lugnare så här i början
                      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                      Kommentar

                      • KJE
                        • August 2013
                        • 1066

                        #86
                        Lite mer nytt

                        Så var det dags för lite nya fiskar igen, den här gången blev det 7 stycken Corydoras Sterbai och 3 (1+2) Apistogramma Vijeta:
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 20150214_145830.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,4 KB
ID: 2166098Klicka på bilden för större version

Namn: 20150214_145839.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,9 KB
ID: 2166099

                        Och en ny översiktsbild, tycker växterna inte verkar komma igång men ska snart börja med PMDD och då kanske det går bättre:
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 20150214_153046.jpg
Visningar: 1
Storlek: 141,9 KB
ID: 2166100

                        Funderar också allvarligt på att ge Electric Blue Acarorna respass då dom på kort tid har satt i sig alla Kardinaltetrorna och även nu trakasserar såväl pansarmalarna som dvärgcikliderna.
                        Senast redigerad av KJE; 19 February 2015, 08:52.
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          #87
                          Då hade jag lämnat tillbaka (eller nä, hade det varit jag hade jag fixat ett kar till)

                          C Sterbai var min första pansarmalkärlek, de är härliga
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • KJE
                            • August 2013
                            • 1066

                            #88
                            Ursprungligen postat av HWH
                            Då hade jag lämnat tillbaka (eller nä, hade det varit jag hade jag fixat ett kar till)

                            C Sterbai var min första pansarmalkärlek, de är härliga
                            Kul att någon läser Det blev till att lämna tillbaka och byta in mot lite Kardinaler.
                            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                            Kommentar

                            • KJE
                              • August 2013
                              • 1066

                              #89
                              Utflyttning och inflyttning

                              Det slutade med att jag lämnade tillbaka paret Electric Blue Acara eftersom dom förutom att äta upp alla Kardinaltetror (typ 20 stycken) också började ge sig på Macmasteri-honorna och dom mindre Sterbai. Eftersom fiskar som inte vill upp ur akvariet är rätt bra på att gömma sig så blev det också rätt rörigt och slutade med att jag fick göra en helt ny inredning, men inbillar mig att den blev bättre än den förra:

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 20150216_195333.jpg
Visningar: 1
Storlek: 136,1 KB
ID: 2166119
                              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                #90
                                Hoppas att du inte tar illa upp nu, men det jag saknar i ditt kar för att få dina apistogramma att kanske trivas, är massor av bråte längs bottenregionen (rötter, pinnar, små grottot och lite stenar) . Fast du kanske tänker fylla på eftersom.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...