Mina akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    Mina akvarier

    Jag har funnits på Zoopet i några månader och frågat mycket och läst massor av projekttrådar och nu tänkte jag försöka göra en egen, eftersom jag har "fuskat" och haft akvarier igång i några månader nu så blir det inte samma process som många andra trådar utan jag börjar istället med att visa några bilder på hur det ser ut just nu.

    Akvarier är något nygammalt för mig, jag hade mitt första akvarium medan jag fortfarande bodde hemma i mitten/slutet av 90-talet, det är också ett av dom båda akvarierna jag har idag, det fanns fortfarande kvar i ett förråd hemma hos pappa så det kändes naturligt att låta det vara en del av min nystart.

    Hursomhelst så tänkte jag att det kunde vara kul att börja med att visa några bilder av hur mitt första akvarium såg ut, det här är alltså bilder tagna med en digitalkamera på 90-talet, därav den dåliga upplösningen/kvaliteten på bilderna:
    Klicka på bilden för större version

Namn: P002176.jpg
Visningar: 1
Storlek: 192,6 KB
ID: 2184419Klicka på bilden för större version

Namn: P002211.jpg
Visningar: 1
Storlek: 174,2 KB
ID: 2184420Klicka på bilden för större version

Namn: P002216.jpg
Visningar: 1
Storlek: 204,6 KB
ID: 2184421Klicka på bilden för större version

Namn: P002217.jpg
Visningar: 1
Storlek: 178,9 KB
ID: 2184422Klicka på bilden för större version

Namn: P002218.jpg
Visningar: 1
Storlek: 150,3 KB
ID: 2184423Klicka på bilden för större version

Namn: P002220.jpg
Visningar: 1
Storlek: 183,3 KB
ID: 2184424

    När jag nu bestämde mig för att starta om så började det med att jag läste en massa projekttrådar här på Zoopet, varav dom flesta handlade om SA, vilket tillsammans med att det var SA som gällde när jag trivdes som bäst med mitt akvarium förra gången gjorde att det fick bli SA nu också. I slutet av min akvarietid hade jag gått över till centralamerikanska ciklider, men det känns som om det är roligare med lite fler fiskar, och helst då såna som inte slår ihjäl varandra om man tänker fel.

    Så över till nystarten, efter att ha läst alla tips här så bestämde jag mig för att det skulle bli mycket växter, och PMDD och så blev det också, sen blev det premiär för riktiga rötter i akvariet, tidigare hade jag mest bara sten och en rot av plast. Jag inledde med att hämta det gamla akvariet från förrådet hos pappa och ta det i drift i slutet av augusti, det blev nog ett bra tillfälle eftersom jag och min sambo åkte till Grekland några dagar efter att dom första fiskarna hade koppats i. Just för att det ledde till att jag inte matade för mycket, när vi kom hem efter en vecka i solen mådde nämligen fiskarna toppen, och växterna också, efter det så fick jag för mig att jag skulle göra om inredningen vilket resulterade i flera ändringar. Dom här ändringarna resulterade i ett massivt cyanoangrepp som jag fick ordning på först med mörkläggning, men då kom det tillbaka några dagar senare, då fick det bli Easy Life Blue Exit som verkligen gjorde susen, sen dess har jag inte haft några problem med Cyanon.


    Så här såg det ut dagen efter nystarten och inkoppningen av dom första fiskarna:
    Klicka på bilden för större version

Namn: början.jpg
Visningar: 1
Storlek: 245,0 KB
ID: 2184409
    En riktig röra med växter, stenar och rötter kan man kanske sammanfatta det som

    Och så här ser det ut just nu:
    Klicka på bilden för större version

Namn: översikt2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 243,2 KB
ID: 2184410Klicka på bilden för större version

Namn: översikt3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 134,8 KB
ID: 2184411Klicka på bilden för större version

Namn: översikt4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 206,6 KB
ID: 2184412
    Jag inbillar mig att det är en förbättring Tyvärr så hade jag missat att läsa på om hur mycket substrat man bör ha och i ett akvarium på 250 liter (125x45x45 cm) är ju 25 kg väldigt lite, men jag vill inte riva upp allt igen så det får gå. Här inne går 5 Marmorskalarer, 2 Regnbågsciklider (1+1), 3 Nyckehålsciklider, 5 Fjärilsciklider, 10 Fläckiga pansarmalar, 20 Neontetror, 6 Vinkeltetror, 2 Ancistrus och ett gäng med levandefödare (eftergift åt flickvännen som ville ha lite färg).

    I början av oktober så hade jag redan börjat känna mig begränsad av bara ett akvarium, en vanlig åkomma bland akvarister efter vad jag har förstått Hursomhelst så hittade jag ett Juwel Lido akvarium på 120 liter på Blocket som jag slog till på. Här inne bor just nu Kakadua ciklider (1+2), 7 Svarta pansarmalar och drygt 30 Neontetror. Det kändes som om inredningen blev mycket bättre i det här akvariet redan från början, kanske har snappat upp lite på vägen, visar några bilder på processen:
    Klicka på bilden för större version

Namn: mera inredning.jpg
Visningar: 1
Storlek: 291,7 KB
ID: 2184413Klicka på bilden för större version

Namn: översiktsbild Lido2.jpg
Visningar: 2
Storlek: 187,8 KB
ID: 2184414Klicka på bilden för större version

Namn: översiktsbild Lido.jpg
Visningar: 1
Storlek: 234,4 KB
ID: 2184415Klicka på bilden för större version

Namn: översikt Lido.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,9 KB
ID: 2184416

    Jag avslutar med några bilder på invånarna i Lido-karet:
    Klicka på bilden för större version

Namn: coryvila.jpg
Visningar: 1
Storlek: 225,1 KB
ID: 2184417Klicka på bilden för större version

Namn: kakakadu.jpg
Visningar: 1
Storlek: 368,0 KB
ID: 2184418

    Av någon anledning så gillar mina Corydoras sp Venezuela Black att ligga och vila på Anubis-bladen, i alla fall en del av dom, har totalt sju stycken just nu. På den andra bilden ser man Lido-karets okrönte konung, en Kakaduciklid som precis har lekt med sin favoritfru, återstår att se om det blir något av det. Tyvärr bestämde dom sig för att lägga äggen inne i en liten grota i den stora roten, så det är helt hopplöst att fota det. I det stora akvariet har jag ett par Regnbågsciklider som lekte på bakgrunden, men tyvärr försvann rommen på dag två.

    Nästa steg för mig blir att byta ut det stora (250-liters) akvariet mot ett större, jag funderar på ett Juwel Rio 400 liters eftersom jag tycker om den mera integrerade känslan man får av ett möbelakvarium...återstår dock att se när det kan tänkas bli aktuellt.

    Så där var en början i alla fall, känns som om det blev väldigt mycket text, men kanske någon orkar igenom det ändå
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #2
    Åh vad roligt att se. Kul med så mycket bilder.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      #3
      Ursprungligen postat av HWH
      Åh vad roligt att se. Kul med så mycket bilder.
      Tack så mycket Gillar själv trådar med mycket bilder, så jag tänkte att det kunde vara ett bra sätt att börja
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        #4
        Intressant det här hur akvarier förökar sig. Jag skulle också bara ha ett, nu har jag fyra.
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Riktigt fint Kul att du delar med dig med så många bilder. Alltid spännande att se hur någon annan tänker gällande inredning. Tycker de där Venezuela Black är riktigt coola.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            #6
            Ursprungligen postat av HWH
            Intressant det här hur akvarier förökar sig. Jag skulle också bara ha ett, nu har jag fyra.
            Mm, det verkar som om behovet växer exponentiellt ju fler man skaffar
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              #7
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Riktigt fint Kul att du delar med dig med så många bilder. Alltid spännande att se hur någon annan tänker gällande inredning. Tycker de där Venezuela Black är riktigt coola.
              Tack så mycket Dom är lite annorlunda mot mina Corydoras Paleatus i det att dom verkar trivas högre upp i akvariet, alldeles nyss så var det tre stycken som vilade tillsammans uppe på en anubias:
              Klicka på bilden för större version

Namn: coryvila3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 263,4 KB
ID: 2154535
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                #8
                Ursprungligen postat av KJE
                Tack så mycket Dom är lite annorlunda mot mina Corydoras Paleatus i det att dom verkar trivas högre upp i akvariet, alldeles nyss så var det tre stycken som vilade tillsammans uppe på en anubias:
                [ATTACH=CONFIG]65270[/ATTACH]
                Vilken härlig Bild. Får mig att tänka på ungdomar som kastar sig ner i varsin saccosäck.
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Sedan gillar jag verkligen med lite friska grönalger längs stammen. Tycker viss mängd grönalger är snyggt Mitt stim med Otocinclus skulle älska den där grenen.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    #10
                    Ursprungligen postat av HWH
                    Vilken härlig Bild. Får mig att tänka på ungdomar som kastar sig ner i varsin saccosäck.
                    Det var en riktigt bra liknelse, lite så känns dom till beteendet, som ett gäng med ungdomar
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • KJE
                      • August 2013
                      • 1066

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Sedan gillar jag verkligen med lite friska grönalger längs stammen. Tycker viss mängd grönalger är snyggt Mitt stim med Otocinclus skulle älska den där grenen.
                      Jag tror att algerna snart kommer att börja bli ett problem, det var lugnt i närmare en månad men nu börjar dom dyka upp, undrar om man skulle kunna ha Otocinclus i ett sånt litet akvarium? 120 liter men bara 61x41 i bottenyta...hur många skulle kunna tänkas rymmas i såna fall?
                      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        #12
                        Ja det är små snabba rackare som fungerar utmärkt i små kar. Men jag har tröttnat lite, de dör ju ofta så fort man får hem dem.
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Jag tror faktiskt lätt 7 st. De är extremt effektiva som algbetare. Speciellt på grönalger. Men de måste ha alger. Annars svälter de ihjäl ganska snabbt. Förresten är de galna i Catappa-blad. De äter tills de storknar av just det.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Ursprungligen postat av HWH
                            Ja det är små snabba rackare som fungerar utmärkt i små kar. Men jag har tröttnat lite, de dör ju ofta så fort man får hem dem.
                            Oftast får de för lite alger och samtliga som säljs är viltfångade. Så de är väldigt känsliga första tiden. Speciellt om det är för lite grönalger (vilket ju inte är ett problem för KJE) De som sedan klarar sig blir ofta tåliga.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Oftast får de för lite alger och samtliga som säljs är viltfångade. Så de är väldigt känsliga första tiden. Speciellt om det är för lite grönalger (vilket ju inte är ett problem för KJE) De som sedan klarar sig blir ofta tåliga.
                              Det håller jag med om, klarar de första månaden så klarar de sig. Dessutom älskar de gurka.
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...