Flera liter sött vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • heba
    svarade
    Igår flyttade herr och fruar A.Hongsloi in i kuben, dom är alla 3 mkt avvaktande och gömmer sig bakom rötterna än så länge.
    Ett gäng Corydoras har också tillkommit så nu är karet fullt.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0137red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 54,7 KB
ID: 2155467
    En försiktig herr Hongsloi genom skitig ruta
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0120red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,4 KB
ID: 2155468
    275:an som "tuffar på"

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Ursprungligen postat av KJE
    Jag tycker att du har fått till kuben riktigt bra
    Tack så mycket!
    Jag skall nog försöka få till rötterna lite bättre bara den envisa undre roten behagar sjunka

    Lämna en kommentar:


  • KJE
    svarade
    Jag tycker att du har fått till kuben riktigt bra

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Här kommer några disiga bilder på kuben där rötterna fortfarande inte är "slutplacerade" då den understa roten flyter ännu.
    Setupen innan vattnet kommit i
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0364red.jpg
Visningar: 2
Storlek: 261,2 KB
ID: 2155413

    Ännu ej färdigplanterat
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,1 KB
ID: 2155411

    Växterna och tetrorna på plats
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0015[1]red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,0 KB
ID: 2155412

    Har äntligen bestämt mig för att några Apistogrammor skall flytta in, men ännu ej vilken sort...
    Under dom större "trasselrötterna" ligger en del sten för att skapa någon form av grotta.

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Det ska bli roligt att få se bilder
    Och kläm i så mycket du vill för du har rätt i att man kan inte ha för mycket filtermaterial

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Har nu startat kuben och det är mkt disigt så bilder kommer senare. Kämpar också med en flytande rot som nu är nedtyngd av en annan rot.
    Det skall bli spännande att se hur det fungerar med filtrering i sumpen där jag nu i första facket har biobollar och filterkuber och innan vattnet går vidare genom bafflarna så passerar dom en filtermatta som ligger som ett "lock" över materialet.
    Tänkte komplettera med tunnare filtermatta mellan några av bafflarna då jag har detta liggande, för inte kan man ha för mycket filtermaterial?
    I det andra facket finns i nuläget bara returpumpen och tror det får vara så.

    I 275-litern så går livet sin stilla lunk och dom gröna algerna på rötterna finns kvar - verkar vare sig bli mer eller mindre...

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Ursprungligen postat av HWH
    Nu är jag inget diskusfan, men just i kuber tycker jag de är fina. Det passar deras runda form på något sätt.
    Ja, dom är ju det! Ja, jag har tid på mig att bestämma mig för vad det blir i detta kar, såg i dag fina svärdbärare så vem vet, det kanske blir något helt annat än jag tänkt från början.

    Roade mig med att fota lite fiskar idag och hav förbarmande - jag är en glad amatör
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0093red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 51,7 KB
ID: 2155308
    En av kolglödstetrorna som går i 60-liters karet i vänta på att kuben skall vara igång.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0072red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,7 KB
ID: 2155309Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0066red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 81,0 KB
ID: 2155310

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0075red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 73,6 KB
ID: 2155311
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0067red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,6 KB
ID: 2155312

    Några av innevånarna i 275-liters karet.
    Senast redigerad av heba; 20 December 2013, 23:42.

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Nu är jag inget diskusfan, men just i kuber tycker jag de är fina. Det passar deras runda form på något sätt.

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Ursprungligen postat av heba
    275-karet lunkar på och har en del gröna alger på rötterna, men det är nog som det skall vara när karet inte varit igång så länge - rätta mig om jag har fel!
    Alla fiskarna verkar "trivas" och äter bra, vattenbyten ca 40 liter/vecka (ack vad lätt detta med vattenbyten är då jag jämför med saltvattnet, det går i ett huj ), doserar PMDD enkeldos uppdelat på 2 tillfällen/vecka och EC 5 ml/dag.

    Ang kuben så ligger rötterna i blöt fortfarande, har samlat på mig en del sten, köpt rådasand (som jag verkligen gillar färgen på och tror blir bra då det är en hel del lyse i detta kar) och en del växter som tillfälligt står i krukor i 60-litern där det också går ett gäng (25 st) kolglödstetror som skall bli felr så småningom.

    Jag vet inte riktigt vad jag kommer att ha för fiskar - mer än kolglödstetrorna - i denna kub. Ena dagen tänker jag dvärgciklider och efter att ha varit på en butik där dom har ett diskuspar (red melon?) som lagt en romkaka så funderar jag på dessa (alltså diskusar i allmänhet) .
    Någon som har några tips att ge mig, karet är alltså 60 x 60 x 55 med en LED-belysning på 120w och sump på ca 40 liter.

    Kuben innan tömning
    [ATTACH=CONFIG]66096[/ATTACH]

    Så som det ser ut idag
    [ATTACH=CONFIG]66097[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66098[/ATTACH]

    Slutligen frågar jag igen - kan man byta namn på en tråd och i så fall - hur gör man??
    Bumpar detta inlägg då det blev "sidbyte" och jag hade några frågor i inlägget....

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Skicka ett PM till Admin Christian - så fixar han namnbytet.
    Kollade lite på bilderna i inl. 27 - jättefin inredning du har gjort där. Toppenfint!
    Dubbeltack både för råd hur jag går tillväga för att byta namn på tråden, men ffa för den positiva kritiken rörande mitt akvarium!
    Jag är nog - precis som många andra här på forumet - mkt influerad av ditt sätt att inreda dina akvarium! Nästa inredning blir något liknande .

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Skicka ett PM till Admin Christian - så fixar han namnbytet.
    Kollade lite på bilderna i inl. 27 - jättefin inredning du har gjort där. Toppenfint!

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    275-karet lunkar på och har en del gröna alger på rötterna, men det är nog som det skall vara när karet inte varit igång så länge - rätta mig om jag har fel!
    Alla fiskarna verkar "trivas" och äter bra, vattenbyten ca 40 liter/vecka (ack vad lätt detta med vattenbyten är då jag jämför med saltvattnet, det går i ett huj ), doserar PMDD enkeldos uppdelat på 2 tillfällen/vecka och EC 5 ml/dag.

    Ang kuben så ligger rötterna i blöt fortfarande, har samlat på mig en del sten, köpt rådasand (som jag verkligen gillar färgen på och tror blir bra då det är en hel del lyse i detta kar) och en del växter som tillfälligt står i krukor i 60-litern där det också går ett gäng (25 st) kolglödstetror som skall bli felr så småningom.

    Jag vet inte riktigt vad jag kommer att ha för fiskar - mer än kolglödstetrorna - i denna kub. Ena dagen tänker jag dvärgciklider och efter att ha varit på en butik där dom har ett diskuspar (red melon?) som lagt en romkaka så funderar jag på dessa (alltså diskusar i allmänhet) .
    Någon som har några tips att ge mig, karet är alltså 60 x 60 x 55 med en LED-belysning på 120w och sump på ca 40 liter.

    Kuben innan tömning
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0627red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 180,0 KB
ID: 2155261

    Så som det ser ut idag
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0362red.jpg
Visningar: 1
Storlek: 246,8 KB
ID: 2155262 Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0364red.jpg
Visningar: 2
Storlek: 261,2 KB
ID: 2155263

    Slutligen frågar jag igen - kan man byta namn på en tråd och i så fall - hur gör man??
    Senast redigerad av heba; 14 December 2013, 20:49.

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Kan man byta namn på en tråd? I stället för att ha 2 projekttrådar så slår man ihop båda i en tråd - fungerar det?

    Har idag inhandlat lite grejor till kuben så ett steg närmare start är jag, nu är det blötläggning av rötter som gäller. Det blev red moore rötter till detta kar och dom tar ju tid på sig att bli blöta, så det är bara att vänta....

    Lämna en kommentar:


  • heba
    svarade
    Ursprungligen postat av Jesper Broman
    Riktigt fint akvarium, och lika fina scalarer
    Tack!

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Sv: 275 liter sött vatten

    Riktigt fint akvarium, och lika fina scalarer

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...