Varför slösa bort 11 kvadrat när man göra nåt bättre med det

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #16
    Ja det är rätt lätt att göra avrinning utan att borra. Det blir inte jättevackert, men det funkar bra.
    350L Diskus

    Kommentar

    • woodlund
      • December 2011
      • 666

      #17
      Jaha efter 3 timmar liggande på knä igår var äntligen klinkerplattorna på plats , ömma knän idag och en jäkla träningsvärk i baken det bådar gott inför fogningen , kan bara tänka mig hur det kommer att kännas imorgon när det är dags för jobbet igen
      Bifogade filer
      1900Liter Diskusvatten


      Medlem i NDSS www.diskusforum.se

      Kommentar

      • woodlund
        • December 2011
        • 666

        #18
        Om allt går bra med fogningen nu på morgonkvisten kanske det finns lite tid att börja med eldragningen i eftermiddag , ska bli skönt med en paus mellan de två så att jag kan göra mina vattenbyten också , man kan ju inte låta sina älsklingar bli drabbade bara för att man har ett litet projekt på G .
        1900Liter Diskusvatten


        Medlem i NDSS www.diskusforum.se

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          #19
          Ursprungligen postat av woodlund
          Ja en sådan har jag så där är det lugnt , det trixiga blir att försöka lösa tömning och fyllning av samtliga akvarium på samma gång
          Jag förstår bara inte varför, det påverkar ju inte tömningstiden. Det går ju alltid att koppla ihop karen med urör just när du ska tömma och så suga i ett kar och på så sätt suga i alla. Eller göra som jag i växthuset, grena en gardena och stoppa en slang i varje kar. Så slipper du röra karen alls. Fast i växthuset kör jag ju bakvägen dvs vattnar med det systemet.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #20
            Varför slösa bort 11 kvadrat när man göra nåt bättre med det

            Ursprungligen postat av HWH
            Jag förstår bara inte varför, det påverkar ju inte tömningstiden. Det går ju alltid att koppla ihop karen med urör just när du ska tömma och så suga i ett kar och på så sätt suga i alla. Eller göra som jag i växthuset, grena en gardena och stoppa en slang i varje kar. Så slipper du röra karen alls. Fast i växthuset kör jag ju bakvägen dvs vattnar med det systemet.
            Hade nog också resonerat på samma sätt. Till Gardena kan man ju dessutom sätta på reglerkranar för att reglera flödet t.ex.

            Men hur som helst ett spännande projekt. Kul att följa med i hur det utvecklar sig. Har du dragit upp vattentätningen mot väggen lite så det blir en "balja" i rummet, även om du nu inte har en golvbrunn?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • woodlund
              • December 2011
              • 666

              #21
              Ursprungligen postat av HWH
              Jag förstår bara inte varför, det påverkar ju inte tömningstiden. Det går ju alltid att koppla ihop karen med urör just när du ska tömma och så suga i ett kar och på så sätt suga i alla. Eller göra som jag i växthuset, grena en gardena och stoppa en slang i varje kar. Så slipper du röra karen alls. Fast i växthuset kör jag ju bakvägen dvs vattnar med det systemet.
              Tanken är att det ska bli lite mer av odlingskaraktär på karen i detta rum så därför vill jag försöka ha en så smidig lösning som möjligt men inte sagt att den måste sitta fast permanent , kan jag hitta en lösning så att jag kan tömma alla kar samtidigt är jag mer än nöjd.
              1900Liter Diskusvatten


              Medlem i NDSS www.diskusforum.se

              Kommentar

              • woodlund
                • December 2011
                • 666

                #22
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Hade nog också resonerat på samma sätt. Till Gardena kan man ju dessutom sätta på reglerkranar för att reglera flödet t.ex.

                Men hur som helst ett spännande projekt. Kul att följa med i hur det utvecklar sig. Har du dragit upp vattentätningen mot väggen lite så det blir en "balja" i rummet, även om du nu inte har en golvbrunn?
                Tyvärr kunde jag inte dra upp vattentätningen mot väggen utan att riva ner hela panelväggen och det kände jag inte riktigt för .
                1900Liter Diskusvatten


                Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #23
                  Ja det förstår jag att du drar dig för. Skulle du vilja sätta ett stopp om du får ett mindre läckage så vattnet inte direkt kryper in i väggen så finns ju å andra sidan lister som man använder ibland när man vill styra vattnet i duschar etc. Så det finns ju fler sätt att få vatten stanna inne på dina klinkers.
                  Sitter mer och spånar bara
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    #24
                    Ursprungligen postat av woodlund
                    Tanken är att det ska bli lite mer av odlingskaraktär på karen i detta rum så därför vill jag försöka ha en så smidig lösning som möjligt men inte sagt att den måste sitta fast permanent , kan jag hitta en lösning så att jag kan tömma alla kar samtidigt är jag mer än nöjd.
                    Det finns ju styva u-rör i plast som passar i gardenaslang. Jag hade satt en sådan i änden på slang, lika många som du har kar och sedan grena ihop det till en slang som du drar till tvättstugan. På så sätt får du ju dessutom "krokar" som bara är att hänga på karen och så suga i andra änden.

                    Jag har som sagt trixat mycket med mitt bevattningssystem och det finns massor av smarta lösningar bara man funderar en stund. Ju mer självgående desto bättre.

                    Vad ska du odla?
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #25
                      Varför slösa bort 11 kvadrat när man göra nåt bättre med det

                      Skulle gissa Diskus
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #26
                        Jag ser inga problem med det.. en extra ventil (extra läge) i överrinningen och fylla i sumpen? På så vis kan du sköta allt via sumpen.. har du en brunn i närheten kan du ju fixa automatiskt vattenbyte.. det enda du gör då är att justera upp trycket på kranen.. en extra överrinning på sumpen skickar överflödet rätt ner i avloppet..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          #27
                          Har du lagt tätskickt under klinkersen? Annars spelar det väl ingen roll att det inte är tätat upp på väggarna för klickers är inte tätt och då kommer vattnet sprida sig under och upp ändå om du råkar ut för en stor vattenskada.. Sen får vi verkligen hoppas att det inte händer! Följer ditt projekt och kan säga att jag är bara liiiite avis
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            #28
                            Sätt en sockel.. silikonera sockeln mot klinkern och lacka den med akrylatlack.. det stoppar inte vattnet men håller det säkert några timmar.. egentligen ska du inte foga mot väggen då utan låta fuktspärren möta silikonet annars kryper eventuellt vatten i plattans fog.. en sockel är 56mm, ta bort 15mm för fix och klinker så kan du fortfarande ha ett vattenstånd på 40mm i rummet om du ställer en ekbit på tröskeln..
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #29
                              I första inlägget skriver han (Woodlund) att han lagt in tätmassa under. Kaffet har väl inte bitit än på hjärnan, Pia Ta en kopp till.
                              Senast redigerad av Bluewing; 15 September 2013, 08:45.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                #30
                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                I första inlägget skriver han (Woodlund) att ha lagt in tätmassa under. Kaffet har väl inte bitit än på hjärnan, Pia
                                Hahaaha... Det där missade jag! Morgonkaffe... Förmiddagskaffe rättare sagt, vaknade vid fem och kunde inte somna om....
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...