Discus i rio 240

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #31
    Det är nog inte att du behöver tänka så mycket volym på födan. Mat 4 ggr är ju inte detsamma som 4 kuber. Men vad jag förstått så ska deras näring komma i en jämn ström mera för att huvud hjärna, kropp organ etc. ska utvecklas optimalt. Annars så blir de deformerade och stannar i växten etc. Nackdelarna med att ge så mycket mat är ju att det behövs mycket vattenbyten för att du inte ska få bakterier i vattnet eller algexposion etc. Så det att köpa mindre Diskus är ju den svåra vägen och mest krävande. Detta är skälet till att jag själv endast skaffat vuxen Diskus.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #32
      Mata lite och ofta. Man kan som sagt se på magen när de är runda, så försöker man hålla dem i det stadiet. :-)
      350L Diskus

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #33
        Och det som är nästan viktigare, är vattenbyte. Kan du är ett vb på minst 50% om dagen bra...på det viset belastar du heller inte filtret lika mycket.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • mpdemus123
          • April 2013
          • 44

          #34
          Ursprungligen postat av ansjo
          Och det som är nästan viktigare, är vattenbyte. Kan du är ett vb på minst 50% om dagen bra...på det viset belastar du heller inte filtret lika mycket.
          50% om dagen?! Herregud! Hehe. Nä det där tror jag inte på! En gång i veckan får va nog!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #35
            Ursprungligen postat av mpdemus123
            50% om dagen?! Herregud! Hehe. Nä det där tror jag inte på! En gång i veckan får va nog!
            Varför har du skaffat dessa mindre discusar, när du inte är beredd att ge dom det dom behöver? Mindre discusar behöver all näring dom kan få, för att växa till sig och bli maffiga och framförallt friska.
            Med denna matning fyra ggr/dag i ditt kar, behövs det VB ofta, som sagt en ggr/dag.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #36
              Ursprungligen postat av mpdemus123
              50% om dagen?! Herregud! Hehe. Nä det där tror jag inte på! En gång i veckan får va nog!
              Du får tro på det om du vill, men kolla med odlare och uppfödare som drar upp fisk, vilka vattenbyten de gör.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Gobi112
                • December 2011
                • 229

                #37
                Hur gick det?

                Kommentar

                Arbetssätt...