Discus i rio 240

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mpdemus123
    • April 2013
    • 44

    #16
    Det känns lite tomt, minst sagt. Men jag ska fylla på med nån större växt och få ner den stora roten i botten. Jag är dendär typen som aldrig blir nöjd, tyvärr är jag inte heller den konstnärliga typen som får det perfekt heller :P

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #17
      Discus i rio 240

      Ursprungligen postat av mpdemus123
      Det känns lite tomt, minst sagt. Men jag ska fylla på med nån större växt och få ner den stora roten i botten. Jag är dendär typen som aldrig blir nöjd, tyvärr är jag inte heller den konstnärliga typen som får det perfekt heller :P
      Ok. Då har du lite att slita med mentalt nu då Vad du än gör i karet så kommer det i början att skapa stress för dina Diskusar. Ska du göra om nåt så gör det du ska, men sedan får du nog vänta ett bra tag. Om du då fungerar så att det blir enligt en trial and error-modell dvs. att du ser först när du försökt vad som funkade och inte funkade så blir det lätt ett kontinuerligt inredande i karet. Det kommer inte att funka alls med Diskus. De kommer då att associera dina händer med stress och koppla ihop händer i karet med otäcka upplevelser och det vill du ju inte. För egen del har jag gjort så att när jag gör nåt i karet så släpper jag alltid ner pyttelite mat. Detta så att donandet blir positivt. De börjar bli allt tåligare nu.
      Men åter till det här med inredning så skulle jag rekommendera dig att börja med torrinredning först. Ta din rötter och vad du nu har och bygg med dem på en mall i papper som har samma bottenmått som karet så att du testar där hur det kommer att se ut. Låt sedan ett förslag du har stå där några dagar minst och kolla vad du tycker är snyggt och inte.
      Kolla runt på medlemmars akvarium och se om du ser nåt du gillar.

      Risken är ju att man får massa idéer från folk här i Zoopet när man lägger ut bilder på sitt kar. Då blir man osäker och börjar dona och ändra. Tror du behöver hitta din"smak" när det gäller inredning innan du fixar i karet. Oavsett vilka fiskar du har så gillar de att det är förutsägbart och igenkännbart.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • mpdemus123
        • April 2013
        • 44

        #18
        Nu tycker jag det ser lite festligare ut. Ganska nöjd med hardscape'en nu , dvs rötter osv. Det är bara nån större växt som ska till och lite växter på roten typ mossa eller liknande smått.

        bild: http://imgur.com/QMFiAKg

        Kommentar

        • mpdemus123
          • April 2013
          • 44

          #19
          Nu har jag nått framgång med mina discus! Jag har kört på en helt annan taktik än vad man vanligtvis gör, istället för att vara försiktig har jag grejat runt mycket i kärret, varit livlig framför dem, spelat hög musik o druckit öl. Idag kom 2st fram o ville äta ifrån handen min! Den ena fick slagsida o högg mig i fingret men imorgon eller iallafall framåt helgen hoppas jag att alla är dresserade nog att äta från min näve

          Har även märkt att en av dom verkar försöka utse sig själv till hövding, han puffar iväg dom andra när dom kommer för nära!

          Synd bara dom ser ut som albinos allt som oftast.. såfort dom är på ett ljust ställe. Tänkte ändra belysning till juwels "nature", kanske inte blir så superstarkt sken då..

          såhär ser dom ut nu

          http://i.imgur.com/FNZTh2d.jpg <- discusarna

          http://i.imgur.com/h7GvwXn.jpg <- kärret

          Kommentar

          • mpdemus123
            • April 2013
            • 44

            #20
            Provade igen att mata med handen, först vevar jag bytet framför rutan och som om kärret vore fullt av ett gäng arga hyenor följer dom det med blicken för att sedan i illfart åka upp mot ytan o tugga i sig det smaskiga köttet med belåtenhet

            Hade varit fräckt om man försökt göra detta samtidigt som man spelar en specifik låt, kan fiskar höra ljud utanför kärret? Låt säga att man spelar Sound of Da Police med KRS-One varje gång man matar dom, kommer dom då till slut att simma upp mot ytan såfort man spelar den låten från soffan? Eller där går gränsen för hur pass dresserade Discus kan bli?

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #21
              Du har ingen film av hur det går till när du är vild, dricker öl och är livlig framför akvariet? Låter som en ny, smått revolutionerande teknik som jag själv utnyttjat allt för sällan när jag tänker efter.
              Verkar som om du och dina Diskusar behövde lite ordentligt party för att slappna av. De är ganska mänskliga de där Diskusarna.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #22
                Ursprungligen postat av mpdemus123
                Nu har jag nått framgång med mina discus! Jag har kört på en helt annan taktik än vad man vanligtvis gör, istället för att vara försiktig har jag grejat runt mycket i kärret, varit livlig framför dem, spelat hög musik o druckit öl. Idag kom 2st fram o ville äta ifrån handen min! Den ena fick slagsida o högg mig i fingret men imorgon eller iallafall framåt helgen hoppas jag att alla är dresserade nog att äta från min näve

                Har även märkt att en av dom verkar försöka utse sig själv till hövding, han puffar iväg dom andra när dom kommer för nära!

                Synd bara dom ser ut som albinos allt som oftast.. såfort dom är på ett ljust ställe. Tänkte ändra belysning till juwels "nature", kanske inte blir så superstarkt sken då..

                såhär ser dom ut nu

                http://i.imgur.com/FNZTh2d.jpg <- discusarna

                http://i.imgur.com/h7GvwXn.jpg <- kärret
                Ärligt, så gillar jag inte din "dressyrpolitik"!

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • mpdemus123
                  • April 2013
                  • 44

                  #23
                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Ärligt, så gillar jag inte din "dressyrpolitik"!

                  //Inger
                  Vad har frun invändningar emot om jag får fråga?

                  Det har ju funkat super!
                  Film på matning kan jag lägga upp om intresse finns!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #24
                    Ursprungligen postat av mpdemus123
                    Vad har frun invändningar emot om jag får fråga?

                    Det har ju funkat super!
                    Film på matning kan jag lägga upp om intresse finns!
                    Tjo och tjim både i och utanför ett akvarium, har frun väldigt svårt att ta in - gillar dina fiskar det... så var glad.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • mpdemus123
                      • April 2013
                      • 44

                      #25
                      Här kommer den efterlängtade filmen på mina dresserade vildbestar:
                      Kept those lil' bastards for about 3 weeks and now they are tamed beasts. They seem to go very well with the famous "Sound of da police" tune.

                      Kommentar

                      • Filippa.k
                        • May 2013
                        • 87

                        #26
                        Vilka fina diskus.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #27
                          Vilken mysig film! Ett gäng livsglada Diskusungdomar Verkar som om de trivs med dig Om man ser på filmen så tycker jag mig se att de backar ner till den delen av karet där det känns mest tryggt att stå och hänga. När de successivt blir större vilket jag gissar förutsätter att de får mat flera gånger om dagen så kommer de att behöva revir eller med andra ord rötter över fler delar av karet. Hur mycket/ofta ger du dem mat?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • mpdemus123
                            • April 2013
                            • 44

                            #28
                            Bluewing: Det är mest en slump att di' hängde i den hörnan då, de är lika ofta i andra hörnan utan några gömställen alls faktiskt.. Men visst ska dom ha det, aquascapen är långt ifrån klar det ska gudarna veta!!

                            Jag ger dom 2 gånger om dagen, en sån vanlig fryskub, första gången oxhjärta och andra gången artemia..

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #29
                              Ok. Men eftersom de är ungfiskar behöver de mat 3-4 ggr dagligen om de ska utvecklas korrekt. Vuxna fiskar kan få mat 1-2 ggr. per dag. Det är ju detta som är nackdelen med ungdiskus. De ska egentligen nästa se ut som köttbullar med fenor som små.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • mpdemus123
                                • April 2013
                                • 44

                                #30
                                Ja man vill ju ha dom riktigt feta. Men frågan är om karet o filtert håller för 4 såna köttkuber om dan? Det känns mycket för 5 discus..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...