Discus i rio 240

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mpdemus123
    • April 2013
    • 44

    Discus i rio 240

    Jag har sadlat om från mitt mindre seriösa första-akvarium till ett lite rejälare med Discus och Neontetror endast (o en o annan mal).

    Såhär ser det ut nu;

    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.


    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.


    Problemet är att mina Discus, som jag slängde ner igår, är sjukt rädda. Dom bara trycker i ett hörn hela tiden, ibland får dom fnatt o faceplantar rutorna helt utan anledning! Vill ju inte att mina dyrgripar ska gå miste om livet. Vattnet är på 28 grader och gör i skrivande stund ett 50% vattenbyte.

    Jag har just nu väldigt ont om pengar men jag behöver nån form av skugga till dom gissar jag? Hur löser jag det utan att förstöra min scape (snarare göra det snyggare på köpet?)

    Senast redigerad av mpdemus123; 12 September 2013, 19:59. Anledning: Upplev amazonas-djungeln med levande bilder.
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #2
    Läs den här tråden från sidan 72 så får du lite kläm på detta med nystartat diskuskar.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      #3
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

        #4
        För lite gömställen känns det som spontant, inga häftiga rörelser i rummet? (vardagsrummet) antar jag .D

        Kommentar

        • mpdemus123
          • April 2013
          • 44

          #5
          Ursprungligen postat av Ryskbompa
          För lite gömställen känns det som spontant, inga häftiga rörelser i rummet? (vardagsrummet) antar jag .D
          Sant. Djuraffären hade öppet till 20.00 så jag passade på o åka o hämta en större redmoor-rot till o en näve växter, tänkte ha den "flytandes" så den skuggar lite o blir lite av en trygghet.
          Måste bara luska ut hur jag ska fästa den den dagen den vill sjunka..
          kör med släckt ljus nu och tänt i rummet istället, men det känns som dom kommer bli lika chockade när jag tänder igen endå :P

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Discus i rio 240

            I början är de rädda och behöver tid att vänja sig vid karet. Men upplever att rejäla gömställen är viktiga för deras trygghetskänsla. Sedan är ju de egentligen i behov av en större grupp (7-8) vad jag förstår.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • mpdemus123
              • April 2013
              • 44

              #7
              Skulle du tro det går att ha 7st i mitt?

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Discus i rio 240

                Det skulle säkert fungera nu med den storlek du har på Diskus nu, men de blir stora och kommer framöver att behöva ett större kar. Så det beror på hur du tänker framöver.
                Du verkar ju nyfiken att lära dig mer om dina Diskus.
                Läs gärna Mats Bryzells brillianta inlägg här som i varje fall öppnade mina ögon ordentligt för denna fantastiska fisk:


                Edit. Äsch. Länken skulle gå till sidan 14 och inlägg 262. Fick det inte att fungera direkt dit. Så du får gå dit manuellt.
                Senast redigerad av Bluewing; 28 August 2013, 05:26.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • mpdemus123
                  • April 2013
                  • 44

                  #9
                  Börjar bli orolig nu. Dom är fortfarande lika rädda :S Bara står stilla i ett hörn. Äter ej trots att jag lyckades smyga ner en bit oxhjärta framför näsan på de.. Köpte ju dom i måndes, torsdag nu. Nu med en fet rot i mitten och lite fler växter tycker jag det ser ut som många andra Discuskar, absolut inte så att dom inte kan gömma sig. Men om det nu är det dom vill tycker jag det är märkligt att dom är mot framrutans kant :P Där hänger hela högen o tittar på mig i soffan...

                  En annan märklig sak var att igårkväll började mina tetror att stimma, o var dessutom rädda för mig när ja kom i närheten. Nu e dom utspridda o matgalna igen o följer en när man går förbi kärret...

                  Har läst i trådarna men skulle vilja ha mer konkret o personlig hjälp med just mitt kar o mina discus liksom, efter mina förutsättningar o så :S

                  Menar är det lönt o göra ett vattenbyte till eller är det bara värre me stress osv?

                  Kommentar

                  • woodlund
                    • December 2011
                    • 666

                    #10
                    Min första spontana reaktion är att det är väldigt ljust i akvariet med lyset och den ljusa sanden , det skulle kunna vara en ide att försöka blanda ut den lite med ett mindre reflekterande botten material såsom julas blästersand eller engelsk Sjösten , att de inte börjat äta ännu är inte hela världen för de klarar sig ett bra tag utan att äta och som Tony på Tonys diskus sade när jag började " är de tillräckligt hungriga äter dom " detta under förutsättning att de är friska förstås
                    1900Liter Diskusvatten


                    Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • mpdemus123
                      • April 2013
                      • 44

                      #11
                      Kan man koppla ur ett lysrör tillfälligt? Eller fungerar det inte alls då? Vill inte testa ifall det skulle gå sönder..

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Först av allt skulle jag vilja råda dig att inte dona så mycket med ditt akvarium just nu även om du uppenbarligen bryr dig mycket om dina Diskusar. Bestäm dig för vilka rutiner du ska ha med vattenbyten och fullfölj dem väldigt konsekvent. Mina Diskusar som grupp har inte ätit på ca 3 veckor efter det att jag släppt i dem och det utan att må dåligt alls. De började på en given signal och har förvandlats från matvägrande anorektiker till vrålhungriga grisar på ett dygn.
                        Nu har du ju köpt en intressant och samtidigt svår fisk som inte är att se som en nybörjarfisk och du kommer nog behöva läsa på om dem så du hänger med i hur de beter sig. De är smarta, uppmärksamma och stressar upp sig lätt och blir relativt lätt sjuka om något är fel.
                        Så att hålla på att fixa i akvariet nu innebär ju att allt blir ändrat hela tiden och stressen blir konstant. Man upplever dem lite modiga först (tror de mest är chockade då) sedan kan det bli så här ängsliga reaktioner. Då behöver de en jämn lunk. Ta det lugnt runt akvariet första tiden och övergå successivt till att vara som vanligt hemma. Experimentera inte med belysningen utan håll det till den du har.
                        Du behöver gömställen av rötter eller växter, men sedan lugn och förutsägbar miljö.
                        Ge olika foder av hög kvalité dagligen så du ser vad de så småningom blir intresserad av.
                        Så där tänker nog jag om det du frågar om, men sammanfattningsvis tror jag du behöver tagga ner och bekanta dig med dem. Låt dem vänja sig nu. Och du behöver vänja dig vid dem. Så ni kan väl sitta och hänga lite du och dina Diskusar. Det är ju inte bara de som är stressade nu vad jag förstår

                        I Rios original-armatur så kan du inte släcka ena lysröret utan det är alla på eller alla av.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          #13
                          Sv: Discus i rio 240

                          Medhåll på bluewings inlägg. Vill du tona ned belysningen kan du använda folie eller nåt annat lämpligt för att skärma av lite ljus men främst gäller tålamod.
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • mpdemus123
                            • April 2013
                            • 44

                            #14
                            Tack för svaren. Jag får helt enkelt avvakta, men nu har dom börjat röra på sig lite.. mer aktiva. Det är typ så desto längre jag har tänt desto vågligare blir di'. Men jag får väl släcka inatt som vanligt endå..

                            Så jäkla trist o titta på karet nu bara, när inte scape'en är alls som jag vill ha det och jag inte kan ändra på nånting heller .. Har en bild framför mig hur det ska se ut när jag kan börja greja med det igen. Bilder kommer då givetvis

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #15
                              Bra att du återgår till rutinerna Men hur mycket behöver du göra om i karet då? Vad är det för förändringar i scapen som du vill göra?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              Arbetssätt...