Köks-nano!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    Men red/black crystal kan du ha med körsbär, även tigerräkor som kan va riktigt fina

    Men en del säger att man inte ska blanda för att en del sorter kan konkurrera ut varandra så att man till slut bara har en sort kvar ändå.
    Om det är sant vet jag inte men det låter ju lite logiskt

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Hur går det med dina pionjär-alger? Kisel är det bara att gilla, de knatar iväg självmant.

      De försvinner och då kommer prickalgerna och då är du på rätt väg.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Kislet är jag väl inte så grinig över, det är ju det gröna luddet jag aldrig sett förut som jag inte riktigt gillar.
        Det växer där inte växterna hunnit sprida ut sig, och mollyynglen behöver knappt matas så länge det finns kvar...

        Här kan du se:
        Klicka på bilden för större version

Namn: 110320142538.jpg
Visningar: 2
Storlek: 69,6 KB
ID: 2156853 Klicka på bilden för större version

Namn: 110320142536.jpg
Visningar: 2
Storlek: 99,4 KB
ID: 2156854
        Klicka på bilden för större version

Namn: 090320142473.jpg
Visningar: 4
Storlek: 148,0 KB
ID: 2156855
        Senast redigerad av Mr Woods; 11 March 2014, 23:00.

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Ursprungligen postat av Mr Woods
          Kislet är jag väl inte så grinig över, det är ju det gröna luddet jag aldrig sett förut som jag inte riktigt gillar.
          Det växer där inte växterna hunnit sprida ut sig, och mollyynglen behöver knappt matas så länge det finns kvar...

          Här kan du se:
          [ATTACH=CONFIG]67970[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]67971[/ATTACH]
          [ATTACH=CONFIG]67972[/ATTACH]
          Det ger sig. Håll det bara stabilt så brukar det dra rätt sig
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Vi får hoppas på detta. Sedan får jag ju skylla mig själv lite som drog igång utan uppstartsväxter...
            Hela karet är i alla fall fullt av syrebubblor, och vattnet är krispigt kristallklart!

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Vi får hoppas på detta. Sedan får jag ju skylla mig själv lite som drog igång utan uppstartsväxter...
              Hela karet är i alla fall fullt av syrebubblor, och vattnet är krispigt kristallklart!
              Skicka mig ett PM om du behöver grönt i framtiden, just nu är det klent då jag startade ett nytt idag men jag slänger normalt hinkvis med blomster.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Skicka mig ett PM om du behöver grönt i framtiden, just nu är det klent då jag startade ett nytt idag men jag slänger normalt hinkvis med blomster.
                Hjärtligt tack! Du har faktiskt massor med blomster som jag hemskt gärna skulle ha, dock blir nog de flesta av dem lite för höga för min lilla växtburk... Kanske när jag får mitt 310L, det blir åtminstone något bättre ljus där än vad jag hade i mitt 200L.

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Vad skall jag göra nu då? Såg att det finns ett par mikroskopiskt små ansatser till cyano... Jag tänkte naturligtvis pyttsa i mer KNO3, men så hejdade jag mig lite och läste om mina räkor i Zoopets artbeskrivning, och visst står det att de är känsliga för höga nitrathalter.

                  Kommentar

                  • Jojje_
                    • January 2013
                    • 335

                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Vad skall jag göra nu då? Såg att det finns ett par mikroskopiskt små ansatser till cyano... Jag tänkte naturligtvis pyttsa i mer KNO3, men så hejdade jag mig lite och läste om mina räkor i Zoopets artbeskrivning, och visst står det att de är känsliga för höga nitrathalter.
                    Som jag skrev i denna tråd så funkar Happy Lifes Algin Extra kanonbra för mig.
                    Synlig Cyano har helt försvunnit både från rutor, anslutning till substrat samt under substratet.
                    Finns säkert sporer kvar, men även de verkar ge med sig då den verkar tyna bort.
                    Räkor, fisk samt växter mår superfint efter 4 veckors behandling.

                    Medlet är gjort för just Cyano.
                    Fluval Edge 46L
                    Projekt - Ciklidhörna

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      OK, tack!
                      Jag får fundera på det om det börjar sprida sig över HC-mattan. Normalt använder jag inte ens vattenberedningsmedel, så det tar ju emot lite...

                      Någon som vet hur höga nitratvärden räkorna tål, är det OK med dubbel PMDD-dos?

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        Mina körsbärsräkor tål dubbel dos pmdd utan problem

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Gôtt å höra!
                          Bytte för säkerhets skull ca 50% vatten idag innan jag doserade PMDD, men då vet jag att jag slipper en otrevlig överraskning när jag kommer hem från jobbet imorgon bitti!

                          Då kanske jag kör på med en extra dos KNO3 imorgon också, för att göra livet lite extra surt för cyanon!

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Du sköter karet för bra..

                            Jag kr fyrdubbel dos PMDD hos mina röda Sakura, de bryr sig inte ett smack så du kan vara lugn..

                            Häll inte bakteriedödande i akvariet som föreslagits har uppe, det är helt enkelt en dålig idé. Ska du nödvändigtvis göra något, släck rampen ett par dagar.

                            Att öka dosen KNO3 är vanskligt, det ställer om mer än nödvändigt, speciellt när det ändå finns fosfater i vattnet. Vänd ner synlig cyano i sanden istället..

                            Ta det chill
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Det känns tryggt att få vägledning av en mästare!

                              Nä, något bakteriedödande blir det inte... Tänkte på det som en sista utväg om cyanon skulle få för sig att breda ut sig över HC-mattan som faktiskt håller på att bildas, men den gör nog inte det. Den har faktiskt gett upp totalt på de ställen den försökte!

                              Nu har jag åtta körsbärsräkor i burken och de har redan betat upp en ganska så stor öppen plats i grönluddsmattan jag fick i mitten på sandbotten, kislet börjar ge sig och grönsakerna växer snabbare nu!
                              Jag lade i ett torrt eklöv åt räkorna också, det skall ju tydligen uppskattas.

                              Vad jag fortfarande är lite nervös över är att jag gasar hela natten. Jag har ändå två liter mäsk till ett 45L och det jäser väldigt bra! Hittade en ventil jag kunde styra med timer, men den fan behövde nästan 2 bar för att öppna och det lyckas jag nog inte åstadkomma här...
                              Senast redigerad av Mr Woods; 14 March 2014, 22:08.

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                Jag tror inte att det är någon fara om du kör gas på natten.
                                Jag har 30l mäsk till mitt 660 och där kör jag på natten utan problem. Och det är ett ganska maffigt gasmoln som sprutar ut i den burken

                                Visserligen lite större än ditt kar men det ska nog inte va några problem

                                Kommentar

                                Arbetssätt...