Köks-nano!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Köks-nano!

    Frugan och jag sitter och dricker pilsner så här på nattkvisten, och äntligen har hon uttalat det!
    Jag FÅR starta ett "nature"-kar, med räkor och kanske lite småfisk i köket!!!

    Jag hade tänkt mig en tät "gräsmatta" på botten och att med hjälp av en gammal bonzaiträdstam försöka skapa en "äng" med ett "träd" på i karet.

    Hade tänkt avvekla palettciklidprojektet i grabbens 54-literskar så snart ynglen vuxit till sig lite och använda det, då han numera verkar visa större intresse för de bolivianska fjärilarna i vardagsrummet...

    Alla förslag på hur jag bäst bör gå till väga är hjärtligt välkommna!
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Får väl säga grattis
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Storleken på karet är kanon för ett sådant projekt. Vad har du för belysning och filterlösning till karet?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Storleken på karet är kanon för ett sådant projekt. Vad har du för belysning och filterlösning till karet?

        Karet har ju plastlock med armatur för en sån där tramsig spirallampa, men jag är nog mer inne på att ta av locket och köra med ett öppet kar, så får jag väl köpa mig en lämplig armatur och anpassa efter vad som ger bäst drag i växtligheten!

        Om jag skall slippa köpa nya filtergrejer så har jag att välja på antingen bottenfilter med ett AquaClear power head 201 (flyttar väl en fyra-femhundra liter i timmen på högsta inställningen), eller ett pyttelitet innerfilter som följde med karet.

        Antar att man kan koppla mitt power head till något annat än ett bottenfilter också!? Kanske inte blir riktigt bra med bottenfilter i ett renodlat växtkar...

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Fördelen med bottenfilter är om man har räkor och/eller yngel, de är väldigt säkra för dessa. Växtkar och bottenfilter är kanske inte den mest optimala lösningen. Kanske ett filterfack inne i karet såsom Juwel har i sina kar kunde vara något, men då ett hemmabygge?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13133

            #6
            Apropå filterfack så har jag sett 3 leasingkar ganska nyligen där de har ställt ett mörkgrått avloppsrör siliconat mot botten och som sen sträcker sig över ytan. Insug genom ett gäng sågade vågräta glipor nära botten, fyllt med filtermaterial och en pump med utblåshål högst upp. Ser faktiskt stirent och bra ut. På ett av dem hade de virat in röret med konstgjorda växtstänglar. Jag ska troligen fixa den lösningen till ett av mina kar så småningom. I ett litet kar så kan man ju ta lite mindre dimension på röret, bara så att en liten pump lagom får plats.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              Det låter intressant, och dessutom hyfsat lätt att bygga!
              Kanske en liknande lösning då, eller någonting gömt bakom en bakgrund...
              Jag är nämligen rätt säker på att jag inte kommer vilja ha tillräckligt grovt substrat för att kunna köra med bottenfilter...

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Jag sitter och lurar lite på hur jag skulle kunna få till det här på ett bra sätt...
                I det här karet är det ju frugan som mer eller mindre kommer få bestämma, och då verkar det som att färgprakt är Alpha och Omega!
                Räkor är ju givet, men det hade varit kul med någon fisk också tycker jag, så vad skulle man kunna tänka sig då??
                Killis är väl uteslutet i ett öppet kar antar jag...
                Kom gärna med idéer och förslag!
                Senast redigerad av Mr Woods; 21 July 2013, 22:41.

                Kommentar

                • Avendesora
                  • October 2004
                  • 179

                  #9
                  Finns många vackra små fiskar, Microdevario kubotai, Boraras maculatus, Boraras merah, Boraras micros och Danio margaritatus är några jag tycker om.
                  /Cattis

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #10
                    Sitter och glor på artbeskrivningar av räkor...
                    Jag förstår ju att det finns en betydande korsningsrisk mellan vissa arter och då undrar jag; finns det några kraftigt blå och kraftigt röda arter som kan hållas ihop utan risk för korsning, och vad skulle eventuella korsningar i praktiken innebära??

                    Sedan funderar jag lite på den tilltänkta småfisken.
                    Som sagt är ju färgprakt A och O i det här karet och då verkar ju killis vara ett utmärkt val, men jag funderar ju på att ha ett öppet kar och då är väl risken överhängande att de hoppar ur, och hur fungerar det med öppna kar i ett kök med stekos osv.?
                    Skulle behöva lite vägledning här!
                    Senast redigerad av Mr Woods; 22 July 2013, 23:58.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Visst kan man hitta olika räkor, ta tex Röda Sakura räkor som är en variant på körsbärsräkor ihop med Blue tiger. De korsar sig inte, men troligen kommer den ena av arterna att ta överhand i karet och den andra sorten tyna bort. Mitt tips är att endast ha en sorts räkor i karet.
                      Killis är heller ingen stor hit mer än att de hoppar, kan de få in en räka i munnen så blir det så. Då skulle jag personligen hellre kolla efter någon rasbora eller liknande, som ofta går bättre ihop med räkor.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #12
                        Då var det dags att väcka den här gamla tråden till liv!
                        Grabben bestämde sig för att han ville ha kvar sitt akvarium, så självklart får han det!
                        Nu fick jag däremot ett 45L som jag har haft yngel från hans kar i, och när jag nu avvecklade detta så tyckte frugan att det var tråkigt att inte ha ett akvarium i köket(!), så nu står det där igen!

                        Så nu skall jag börja med soil på botten tänkte jag (om nu detta är det bästa för växter), annars är jag lite inne på kattströ/sand-metoden, så vi får se vad det blir! Räkor kommer det att bli i alla fall, så små och färgglada som möjligt, kaaanske någon pytteliten fisk!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          #13
                          Ser framemot fortsättningen
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            #14
                            Nu tänkte jag försöka få igång den här burken till helgen!
                            Kan jag få lite argument för kattströ/sand respektive soil tack!?!

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              #15
                              Följer intresserat. Priset på kattsanden känns ju oslagbart. Jag har bara provat Fluval shrimp soil och jag tycker den smular sönder på ett inte helt vackert sätt.
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...