Köks-nano!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #16
    Hjälp! Köpte jag rätt kattsand nu? Jag köpte X-tra kattströ (COOP).

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #17
      Jag vill aktualisera ovanstående fråga samt ställa ytterligare en ang. bottentäckande växter.
      Jag tänker mig en helt grön botten nu, vad kan vara lämpligt? Jag tänker mig HC, den är väl lite enklare än glosso eller?

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #18
        Jag har ingen aning om den är lättare, men snyggare är den i alla fall

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #19
          Ursprungligen postat av Mr Woods
          Hjälp! Köpte jag rätt kattsand nu? Jag köpte X-tra kattströ (COOP).
          Står det på påsen att den består av bentonit?
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            #20
            Det ska väl gå att använda båda. Den som klupar ska man kunna ha runt plantorna, men jag har uppfattat det som att det är den som inte gör klumpar och som består av molera som är den man kör istället för soil.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #21
              Sedan Woods apropå det här med filter har du en färdig lösning nu där? Nu är det ju lite sent eftersom du redan bestämt kattsand, men har själv Oliver Knott soil som är helt naturlig och jättesnygg.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #22
                Ursprungligen postat av flygrc
                Står det på påsen att den består av bentonit?
                Nej, det var visst bränd molera, då får vi kanske byta till bentonit!

                Johnny, det blir ett vanligt, tråkigt innerfilter. Det är liksom svårt att motstå frestelsen att använda vad man har hemma...
                Valet föll på kattsand med ljus sand ovanpå, eftersom jag vill ha ljus botten...

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #23
                  Hur var det nu med trollhassel, inte behöver man väl barka av den??

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #24
                    Inte vill jag vara sämre än herrarna Nilsson, Broman med flera, så nu gör jag ett försök...
                    Trettio liter innanför glasen, men med kattsand i botten, en halv säck Jula-sand och lite småsten så känns det mer som tjugo...
                    Trots allt kommer jag upp i över (i min begreppsvärld) smått hissnande 0,5w/L , så vad tror ni, i med PMDD med en gång eller vänta lite? Det blir lite mäskbubbel imorgon!
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 090220142251.jpg
Visningar: 4
Storlek: 83,7 KB
ID: 2156292

                    Åsså en sak till, ni får försöka låtsas som om doppvärmaren och pumpsatan inte finns...
                    Senast redigerad av Mr Woods; 09 February 2014, 21:49.

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      #25
                      Jag tror inte att du behöver dra igång med pmdd än på nån vecka.

                      Och det där kommer nog att bli riktigt snyggt tror jag.
                      Och roligt att du ska prova på mäsk, hur mycket hade du tänkt köra med? En 1,5L Colaflaska tror jag skulle bli perfekt till det karet

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #26
                        Tack skall du ha!
                        Skall man ha malajer i den här typen av kar? Jag får för mig att de kanske jämnar ut sanden lite för mycket...

                        Skall förresten fixa så sänkan går lite mer till vänster i framkant kom jag på!
                        Senast redigerad av Mr Woods; 09 February 2014, 22:26.

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #27
                          Då har dimman lättat en aning, mäsksystemet är igång och det går nu några molly- och svärdbäraryngel och pinkar in karet.
                          Nu kommer vi till de roliga, nämligen att bestämma sig för vilka räkor som skall i! De skall vara färgglada och små nog att gå i trettio liter!
                          Förslag tack!

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            #28
                            Jag har börjat fastna lite för Red Crystal och Black Crystal. För du har så många olika färgvarianter att välja på, och som också går att ha tillsammans då avkomman blir 50/50 om dom korsar sig.
                            Man kan ha snowwhite,red ruby och blue bolt tillsammans med dessa och det är enligt mig äckligt snygga räkor.
                            Däremot är dom ganska dyra och tydligen ingen nybörjarräka så därför har jag inte vågat mig på dessa än så länge.

                            Men Red Crystal och Black Crystal är inte så svåra.
                            Kolla runt lite på Redbee, där finns det massor med fina räkor till salu

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              #29
                              Vi får fundera lite... Frugan envisas med att hon vill ha guppy (jag har nämligen sagt bestämt nej till dem i SA-karet), är de snälla mot räkorna?

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #30
                                Tycker det är ett gott tecken då partnern önskar viss fisk. Klart räkorna av de vanliga sorterna klarar guppy. Så jag tror du inte har något val. Hon gillar ju dig... och guppy
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...