200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mr Woods
    svarade
    Ursprungligen postat av HWH
    Vad roligt, de är ju så fina. Tyvärr tror jag att jag har 2 honor. Jag började ju med 6, men en efter en mobbades de ihjäl. Den ena jag har är stor och grann och den andra är klart mindre.



    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Jaa, så kan det bli ibland, men det förvånar mig ändå lite att bolivianer slår ihjäl varandra på det viset.
    Jag började ju med sex stycken. De slogs och bråkade som bara den, men detta visade sig vara deras sätt att mäta varandras styrka och etablera en hierarki, tror aldrig ens någon blev skadad, trots att de kunde låsa varandras käkar och stå och vibrera som ett S i riktigt långa och utdragna kamper. Vad jag läst mig till är att detta är en styrkemätning och att den besegrade fisken släpper taget.

    Efter ett tag fick jag en mindre (hona) som "bonus" när jag handlade i "min" butik. Denna var då betydligt mindre än de andra som jag vrålmatat ända sedan jag fick dem, och den blev faktiskt något mobbad till en början, men så snart den vågade börja bita ifrån lite upphörde detta beteende! Jag tror nog egentligen att detta berodde på att den kom till ett kar med större individer som redan tagit revir och att den liksom inte riktigt fick plats i början...

    Hur som helst hade jag en väldig tur med könsfördelningen och fick tre hanar och tre honor med en gång och det är ju en fördel!
    Däremot har jag bara fått två lekpar än så länge och nu tror jag nog att fisken kan betraktas som fullvuxen. Detta innebär att den hane som ännu inte lekt har två honor att "välja" mellan, men på något vis tycker jag det verkar vara honorna som väljer partner här, men jag kan ha fel!
    Hur som helst kommer jag att behålla dem alla. Jag var lite inne på att plocka bort de "överblivna" som inte parat ut, men ångrade mig då jag fick för mig att det kan vara bra med en större grupp, till exempel för att sprida aggressionerna under perioderna då de inte leker.
    Nu har de tvärt emot visat sig vara tråkigt artiga mot varandra under viloperioden de hade innan lekförberedelserna drog igång härom dagen, men när jag nu inte har någon annan fisk i karet så känns det rätt lagom med en grupp på 7-8 vuxna fiskar i ett 200L faktiskt!

    Nu blev det visst en del text här... Men jag kommer löpande att dela med mig och avlägga betydligt kortare rapporter om hur den här leken och yngelvården fortskrider! Kanske det blir någon liten bild till och med!
    Hoppas ni fortsätter att titta in i tråden ibland!

    Likkle more!

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Vad roligt, de är ju så fina. Tyvärr tror jag att jag har 2 honor. Jag började ju med 6, men en efter en mobbades de ihjäl. Den ena jag har är stor och grann och den andra är klart mindre.



    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Jaha, nu håller "Tyrone" och hans donna på och lägger ägg!
    Tyvärr får jag inte titta på när det här paret leker, de blir livrädda och stannar upp så fort jag kommer i närheten, så jag låter dem arbeta ifred!

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Jag hade tänkt att de skall få komma till mitt ena 220 literskar och gå med aspidoras och några tetror typ, så gruppen kommer att bli mellan 6-10 st kanske, 10 blir kanske för mycket dock, så vi får se hur många det blir.

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Tidsplanen är väl fortast möjligt och det blir väl inom en månad om allt går som det skall

    dessa har jag sneglat på länge men aldrig kommit till skott men ditt fotobidrag och att jag har sett dem mer i kar nu är ett stort bidrag. Jag såg Ansjo-Anders fina bolivianer förra veckan och suget blev inte mindre nu när jag fick se dem i ett kar så som jag tänkt det med fast i mycket mindre format
    Jaha, vad roligt! Tänkte du skulle fått yngel av mig annars...
    Tänk på att börja med MINST sex stycken, så du får se det intressanta sociala spelet och hur de etablerar en tydlig hierarki!
    Hur som helst skall det bli kul att se dem hos dig, du gör ju så fina akvarium!

    Ursprungligen postat av Jesper Broman
    Roligt Johan att det är lek på gång igen nu är dom har ännu bättre förutsättningar

    Och Pia, det ska bli roligt att se även dessa fiskar i din tråd
    Ja, jag hoppas att jag får se ynglen växa upp den här gången, eller nästa, eller nästa...
    De skall i alla fall få en ärlig chans mu ett halvår eller så innan det blir sällskapsfisk i karet!
    Min L181 är så liten än, så jag tror nog de håller den väck utan vidare!

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Roligt Johan att det är lek på gång igen nu är dom har ännu bättre förutsättningar

    Och Pia, det ska bli roligt att se även dessa fiskar i din tråd

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Tidsplanen är väl fortast möjligt och det blir väl inom en månad om allt går som det skall

    dessa har jag sneglat på länge men aldrig kommit till skott men ditt fotobidrag och att jag har sett dem mer i kar nu är ett stort bidrag. Jag såg Ansjo-Anders fina bolivianer förra veckan och suget blev inte mindre nu när jag fick se dem i ett kar så som jag tänkt det med fast i mycket mindre format

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Vad trevligt! Vad har du för tidsplan för införskaffande av bolivianer Pia?

    Kanske har jag satt igång en liten boom av bolivianer i och med mitt bidrag i fototävlingen, på samma sätt som det verkar som om Mats satt igång ett litet Tanganyika-race! Jag tycker det är sällan man ser bilder som ger altispinosorna rättvisa, och i butik är de ju bara gråbeigea...

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Så kul, jag stod en bra stund och kollade in denna sortens fjärilar i fredags när jag var i en butik och där och då bestämdes det att sånna skall det bli

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Var det inte det jag misstänkte, tänk att de visar så tydligt vad som är på gång!
    Lekpar #2 har satt igång med förberedelserna! Det grävs, putsas och dansas "dutty wine"!
    Tyvärr skall de envisas med att leka på sitt gamla vanliga ställe bara ett par decimeter från filtret, så jag hoppas att ynglen håller sig väck från insuget sedan...

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Njae, det är nog lite väl kraftigt nu, gôtt porlande ljud blir det i och för sig!
    Pumprackarn är väl i största laget, karet är bara 40cm högt så det får inte plats så mycket sand i hörnet där den står...
    Samtidigt är ju karet mer än en meter långt, så det krävs rätt så bra snurr på ytvattnet för att få bra cirkulation!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Men kan du inte splittra flödet mot en rot eller så? Mats visade tidigare på film hur han fick ett kraftfullt filter att bara skapa stora vattenrörelser men inga strömmar. Då hade han ändå bara ett enda utblås. Har testat det själv i Diskuskaret och det blir extremt lugnt men ett stort flöde. Eller vill du ha strömt?

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Det var ju lite på grund av den kraftiga cirkulationen som jag var inne på bilbukar, det blir ett jädra snurr på vattnet med en gammal Fluval 4, trots att karet är 110cm långt, nästan lite för bra, men det är ju mest i övre skiktet förstås...

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Tror inte ytcirkulationen i karet är problem för den men de gillar inte en stark ström i mitten av karet. Vilket iofs få fiskar gör. Men de klarar mycket vattenrörelse, men kanske inte en ström. De har ordentligt små munnar och är inte "på" för att snappa yngel faktiskt. De får bättre och läckrare beteenden ju mer grenar man har i karet. Helläckra! Vill du ha några billiga och häftiga kusiner så har du ju Nannostomus Beckfordi. En ständig glädjekälla i karet. Men minst 15 skulle jag ha själv i ditt kar.

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Det var ett intressant förslag och en fin fisk!
    Klarar den av kraftig cirkulation vid ytan som jag har i karet? Är den en notorisk yngelrövare? Bör man ha stora stim?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...