200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • PiaJo
    svarade
    Har du fryst artemia eller liknande hemma så kan du mosa detta i en äggkopp eller nåt och det moset/molnet som blir är perfekt mat till småttingarna.
    Mina går i ena 220 karet tillsammans med laetacarorna, jag såg dessa och de var hyfsat färgade och ganska så stora och sen tyckte jag det var ett bra pris så det gick liksom inte att motstå...
    Antingen så får mina komma till det nya karet eller så flyttar jag laetacara dit, jag har inte velat färdigt än om detta

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    ja, ja, tack dessa får du gärna se till att lägga upp



    tur att jag bara köpte sex stycken idag då


    kul med lek på andra paret
    Ja, det är skitkul att de kör på samtidigt!
    Vi får se om de överlever bara, för jag har inte orkat bry mig om att kläcka någon artemia. Jag dumpar en nypa söndersmulat flingfoder i karet en gång om dagen, och så skall jag pröva att ge dem frysta "Lobster Eggs" (vad nu det kan vara) när de blir lite större!

    Jag kommer nog tyvärr inte kunna lägga upp bild/film på ett litet tag, men jag dokumenterar och så kan vi ju jämföra våra "indianer" sedan när jag fått ordning på grejerna!
    Detta fungerar naturligtvis inte som ursäkt för dig att inte visa dina fiskar, som dessutom säkerligen går i ett snyggare kar än mitt!

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Så, nu har jag suttit hela kvällen och lekt med frugans semi-pro kamera, så jag börjar så smått att förstå mig på den.
    Fick till och med en visserligen dålig, men ändå film på hur det brukar se ut när bolivianerna bråkar inför lek, för nu verkar det andra paret vara på gång i andra änden av karet!
    Naturligtvis skall telefonen jag använder som modem krångla så jag inte kan lägga upp filmen...
    Det skall fan alltid vara nåt' alltså!
    Jaja, jag får väl försöka göra några filmer och lägga upp här i efterhand!
    ja, ja, tack dessa får du gärna se till att lägga upp

    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Sju bolivianer i ett 200L är minst sagt trångt när det väl börjar lekas kan jag säga, för när det yngelvaktande paret kör iväg inkräktare så jagar de in dem i det andra parets revir så att de åker på stryk en gång till varje gång de blir bortkörda...
    tur att jag bara köpte sex stycken idag då


    kul med lek på andra paret

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Tydligen har jag haft fel när jag könsbestämde de tre "överblivna" individerna.
    Det blir allt mer tydligt att det åtminstone är två hanar, och kanske en hona som nu är inträngda i mitten av karet mellan två revir!
    I den högra delen av karet vallar ett par runt en kull yngel, och i den vänstra håller det största och finaste paret på att putsa på en tilltänkt lekplats.
    Sju bolivianer i ett 200L är minst sagt trångt när det väl börjar lekas kan jag säga, för när det yngelvaktande paret kör iväg inkräktare så jagar de in dem i det andra parets revir så att de åker på stryk en gång till varje gång de blir bortkörda...

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Så, nu har jag suttit hela kvällen och lekt med frugans semi-pro kamera, så jag börjar så smått att förstå mig på den.
    Fick till och med en visserligen dålig, men ändå film på hur det brukar se ut när bolivianerna bråkar inför lek, för nu verkar det andra paret vara på gång i andra änden av karet!
    Naturligtvis skall telefonen jag använder som modem krångla så jag inte kan lägga upp filmen...
    Det skall fan alltid vara nåt' alltså!
    Jaja, jag får väl försöka göra några filmer och lägga upp här i efterhand!

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Jag vet!
    Men det här paret leker på ett svårfotograferat ställe, och nu strejkar telefonen jag brukar fota med också..

    Det hade varit riktigt roligt att lägga upp någon liten film, men jag har prövat och det krävs en bättre kamera! Skall försöka med fugans semi-pro vid nästa lek, för nu har jag missat det som ser roligast ut, när de gräver och har sig. Kanske det kan bli någon liten yngelvårdsfilm när de börjat simma istället!
    Det låter bra

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Jag vet!
    Men det här paret leker på ett svårfotograferat ställe, och nu strejkar telefonen jag brukar fota med också..

    Det hade varit riktigt roligt att lägga upp någon liten film, men jag har prövat och det krävs en bättre kamera! Skall försöka med fugans semi-pro vid nästa lek, för nu har jag missat det som ser roligast ut, när de gräver och har sig. Kanske det kan bli någon liten yngelvårdsfilm när de börjat simma istället!
    Ja det vill vi se.

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Jag vet!
    Men det här paret leker på ett svårfotograferat ställe, och nu strejkar telefonen jag brukar fota med också..

    Det hade varit riktigt roligt att lägga upp någon liten film, men jag har prövat och det krävs en bättre kamera! Skall försöka med fugans semi-pro vid nästa lek, för nu har jag missat det som ser roligast ut, när de gräver och har sig. Kanske det kan bli någon liten yngelvårdsfilm när de börjat simma istället!

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Det fattas bara en sak i dina uppdateringar.
    BILDER

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Idag flyttade de ynglen till en ny grop. Så brukar de göra när det börjar bli besvärligt för dem
    att hålla ordning på dem i den första, ganska grunda gropen.
    De har gemensamt grävt en riktigt djup och brant grop vid Vallisnerians rötter (de verkar gilla att gräva vid växernas rötter) och där kommer sprattlar antagligen att bli kvar tills de börjar simma, i övermorgon eller så!
    Senast redigerad av Mr Woods; 18 January 2014, 22:37.

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Jasså diskus är så krångliga?
    Altispinosorna är fantastiska yngelvårdare verkar det som, och den honan som håller på nu låter hanen vara med också, det får hanen i det andra lekparet inte vara...
    Paret som leker nu löser av varandra så snällt, gräver massor av små gropar och håller ett revir på nästan en halvemter!
    Senast redigerad av Mr Woods; 17 January 2014, 08:18.

    Lämna en kommentar:


  • KJE
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Kul. Håller tummarna att de inte gör som mina romsugna Diskus.
    Vad tråkigt att höra att dina också äter upp sin rom...trodde mina fortfarande var stressade av flytten men i går kväll la dom rom igen, båda paren och åt upp den några timmar senare...

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Kul. Håller tummarna att de inte gör som mina romsugna Diskus.

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Jodå, romen fanns kvar! Den kläcktes idag när jag var på jobbet, och det här paret är till skillnad från det andra riktigt duktiga på vaktavlösning!

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Det har aldrig kommit så långt som till matning av bolivianernas yngel eftersom de själva blivit mat...
    Pelvicachromis, och levandefödare har kunnat ta smulade flingor och zebrafiskyngel jag haft har jag aldrig fått att äta överhuvudtaget.
    Att mata med levande artemia är ju kul, men jag har svårt att föreställa mig att ynglen skulle hinna med i konkurrensen om den...

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...