200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • jozi81
    svarade
    Njut så länge det varar. Snart jobbar vi med för varma akvarium, undermålig skötsel på grund av någon fruinducerad semestertripp, fiskvakt... Funkar allt det kan du ju utmana dig själv med en strömavbrottsövning, bara för att. Eller göra som jag, bygg en damm... Svårt dra ner på ljustimmarna då algerna kommer

    Lämna en kommentar:


  • ettfettbranamn
    svarade
    Ja.. Mathias glädjedödaren nilsson jobbar så..

    känner igen känslan.. Det går så bra att det blir ointressant.. Men som blåvingen säger, njut av att det funkar.. Det brukar sällan göra det särskilt länge.. Kan fixa några sjyssta infusorier till dig om du vill..

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Har du någon helbild på stora karet? Jättefina bilder från den 19/5!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Men i vardagen Woods, där ligger den äkta och djupa akvaristiken. Inte häftigt, ingen kick. Bara en avspänd vardaglig lunk. Du behöver inte berätta spännande historier
    Vi sitter bara här och chillar lite. Våra kar ska ju egentligen bli en stillsam oas när allt funkar som det ska. Grattis! Nu är du framme vid målet.
    Njut, kompis!

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Vad konstigt det blev.., jag har ingenting att skriva om.
    Sedan min debut på Zoopet för drygt ett år sedan sitter jag nu med ett vrålsnyggt 310L SA (som hur snyggt det än må vara tyvärr inte gör sig på bild).
    Detta akvarium är en veritabel yngelfabrik för Boliviansk fjärilsciklid, och så fort jag fått ordning på ett yngelkar skall jag dra upp en kull tänkte jag.

    Dessutom har jag ett semi-hitech växtakvarium i köket. Detta gör vad det skall. Det växer så det knakar, och det ser ut som om jag har sodavatten i det på kvällarna! Dock har Mathias "glädjedödaren" Nilsson förklarat för mig att jag inte kan få någon riktig ordning på det förrän jag slutar använda det som yngelkar. Det har han naturligtvis alldeles rätt i, men jag måste bara låta ynglen som går där få växa sig liiite större innan jag flyttar dem...

    Grabbens 54L var det första karet jag startat på nästan tio år. Det står fortfarande och puttrar med lite yngel av Röd svärdbärare och Black Molly som han vägrar att göra sig av med. Hit har också mina Endlers Yellow Leopard fått flytta eftersom jag vill ha fler av dem, och de blir inte fler så länge jag låter dem gå med skalarer...

    Som sagt; det puttrar på bra här, men jag har ändå inget intressant att berätta...

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Ja växtburken har jag sett, men det skadar inte att se den igen

    Men din fråga om videon har jag tyvärr inget svar på.

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Har du sett min växtburk på det senaste?
    Slänger väl in filmen från förra helgen i den här tråden också!

    Tala gärna om för mig varför det blir en svart ram runt filmerna jag laddar upp, för jag är vansinnigt irriterad på detta!

    M.altispinosus fry and red cherry shrimp in small semi hi-tech tank.

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Jo, men jag har ju växtburken, för tillfället med yngel, som jag skall hitta på något med. Och så har jag grabbens kar med några molly- och svärdbäraryngel, där det går en altispinosahona med sina yngel, och så snart alla jävla yngel har någonstans att ta vägen så skall vi hitta på något kul med det karet också! Kanske någon Apistogramma eller något!

    Förövrigt har jag haft närmare 30°C i alla akvarier idag, trots att jag tagit av täckglas. Nu börjar den säsongen...
    Ja det har du ju

    Ja idag har det varit varmt, men än så långe så är det svalt i min källare. Men fortsätter värmen så får jag också snart problem med för varmt vatten.

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Jo, men jag har ju växtburken, för tillfället med yngel, som jag skall hitta på något med. Och så har jag grabbens kar med några molly- och svärdbäraryngel, där det går en altispinosahona med sina yngel, och så snart alla jävla yngel har någonstans att ta vägen så skall vi hitta på något kul med det karet också! Kanske någon Apistogramma eller något!

    Förövrigt har jag haft närmare 30°C i alla akvarier idag, trots att jag tagit av täckglas. Nu börjar den säsongen...
    Senast redigerad av Mr Woods; 22 May 2014, 22:17.

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Go känsla när ett kar är fullt. Men samtidigt lite tråkigt för då är planerandet och funderandet slut. Det är i dom lägena som man börjar drömma efter ett kar till. Sån är jag iaf, jag bara måste ha ett projekt att få och fundera på.

    Och den största nackdelen i det läget är ju att man inte har nån fru som ser till att det inte går överstyr haha

    Men det är ett fint kar med fina fiskar som du har fått ihop

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Sådär ja!
    Åttio dagar efter att mitt 200L sprang läck är det nya karet färd.., jag menar fullt!

    Idag köpte jag mig nämligen tio svenskodlade Corydoras panda, som jag länge velat ha!
    I samma kar gick det C. venezuelensis som förvisso är mycket praktfulla och som dessutom gick för ett mycket bra pris, men valet föll ändå på pandorna!
    Nu återstår bara att slänga ut lite skalarer, så snart de hunnit bilda ett eller möjligen två par.

    Jag skulle ju kunna lägga till en liten lista på vad karet rymmer:

    6 Mikrogeophagus altispinosus - 3 lekpar
    7 Pterophyllum scalare sp. Blue Amazon
    1+2 Poecilia wingei sp. Yellow Leopard
    10 Corydoras panda
    1 Ancistrus sp. L181 eller L183 eller liknande, mycket osäker...
    Senast redigerad av Mr Woods; 22 May 2014, 21:51.

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Nä, lev inte ut för mycket nu, jag blir alltid så ledsen av att se dina akvarier nämligen!

    Skulle faktiskt köpt ett power-glo sist jag var på Hornbach, men de hade inte T5 1149mm...
    I den lilla växtburken sitter butikens sista aquarelle!

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Fan Mathias, det var bara det jag ville höra!
    Nu blev jag faktiskt riktigt stolt över att ha lyckats räkna ut det alldeles själv, utan att ha testat!
    Klicka på bilden för större version

Namn: Skärmavbild 2014-05-20 kl. 23.03.00.png
Visningar: 1
Storlek: 793,5 KB
ID: 2157701Klicka på bilden för större version

Namn: Skärmavbild 2014-05-20 kl. 23.03.16.png
Visningar: 1
Storlek: 715,3 KB
ID: 2157702Klicka på bilden för större version

Namn: Skärmavbild 2014-05-20 kl. 23.03.40.png
Visningar: 1
Storlek: 714,7 KB
ID: 2157703

    Här har du lite bilder. Ska inte leva ut för mycket i din tråd men det blir allt en rätt skön ljusbild. Ska hålla kvar vid detta när OW-karet ska dit, det kommer bli gött, det lovar jag. Jag har typ dubbelt w/m2 i det här karet om man väger det mot den mindre sjön Jonte har hemma ;D

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    ...Jag blandar PowerGlo och S. aquastar i ett annat och då blir det riktigt skön balans...
    Fan Mathias, det var bara det jag ville höra!
    Nu blev jag faktiskt riktigt stolt över att ha lyckats räkna ut det alldeles själv, utan att ha testat!

    Lämna en kommentar:


  • Maffe
    svarade
    Attans att jag inte kan ha Powerglo...


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...