Candras 540 liters, Äntligen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • candra
    • January 2010
    • 455

    Alltså detta kar ser inte alls ut som jag hade tänkt mig...

    Dom första stenarna vi köpte är mer gula än vita, det såg jag sen när vi köpte hålsten på akvarielesing, deras var verkligen vita.
    Och visst lite alger på vit sten är väl ok, men på dom stenarna som är beiga/gula stenarna..med gröna alger på, så ser det bara för fult ut...och det är mycket alger också, dom är mer gröna än gula..

    Sen förstår jag att dom inte kan vara kritvita hela tiden, och nej, alger på gul beiga stenar är inte snyggt.

    Finns det något som biter på alger på sten, eller är det bara att ta upp och skrubba?
    Kan ancitrusen ta en del tro?

    Har minskat ljustiden, till 6 timmar, och sen vet jag att det tar tid, men jag lär inte köpa mer fisk, förräns jag vet att det där är någolunda borta, för går det inte bort, då jag måste ta upp stenen och skrubba eller köpa annan sten. Och jag stressar inte fisk i onödan.

    För är det så att jag ska ha gröna alger, ja, då åker massa vallisneria i karet också. Och då har vi ett växtkar...

    Grrr, är lite bitter nu... =)
    // Candra


    240l sällskap 20l Nano


    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      Om man ser hur malawisjön ser ut så är det väl ganska mörka stenar och på de grundare partierna har de en ganska massiv algbeklädnad. Så ett belyst kar med vita stenar som inte kläs in i alger är nog en utopi tyvärr Jag tror du har målat in dig i ett hörn Äh låt de blomma upp som fasiken utan att peta på det och se var du hamnar, inte helt osannolikt att det kan bli riktigt snyggt om det får vara ifred

      Håller med Animaniac under mig. Ju längre jag håller på med den här hobbyn ju mer "go nature" biten blir jag
      Senast redigerad av åheim; 31 March 2013, 22:51.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        Se´n beror det ju lite på vad du har för Malawi, många av dem går ju och betar alger på stenarna, så för dem är det ju bara naturligt med algbevuxna stenar.

        Det är rätt typiskt oss människor att vi vill ha det kliniskt rent, men det är inte särskilt naturligt, det är inte så det ser ut där våra kära akvariefiskar lever naturligt
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • candra
          • January 2010
          • 455

          Ja, jag hade förstått om det var alger, som var snygga, rikligt med alger och tjockt, men detta är ju bara gröna fläckar.
          Men jag ser ju andra kar, med Malawi som inte har gröna alger...visst, dom har väl lite, men inte alls som mitt ser ut.
          Men då är det väl bara att gilla läget, men svårt att se det så. Då kanske jag skulle haft svart sten egentligen...

          Känns lite kalt och tråkigt... Ska lägga upp en bild senare.
          // Candra


          240l sällskap 20l Nano


          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            Det är ju alltid värre i uppstarten. Jag hade ju trådalger i enorma mängder och sen helt plötsligt var dom bara borta.
            Jag tror inte man får ett sånt kliniskt kar direkt utan det måste cyklas med alger å annat skit först.
            Tålamod. Låt det gå ett par månader, ekosystem byggs inte på en dag.
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Kan tänka mig att vita stenar lättare får alger, eftersom de är ljusare, och reflekterar ljus mer än mörka stenar. Och så syns algerna bättre om stenen är ljus. En svart sten kan ha alger, som inte syns lika tydligt.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                Sv: Candras 540 liters, Äntligen!

                Ge det tiiiiiiiiiiiiiid

                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                Kommentar

                • candra
                  • January 2010
                  • 455

                  Ursprungligen postat av KristianE
                  Det är ju alltid värre i uppstarten. Jag hade ju trådalger i enorma mängder och sen helt plötsligt var dom bara borta.
                  Jag tror inte man får ett sånt kliniskt kar direkt utan det måste cyklas med alger å annat skit först.
                  Tålamod. Låt det gå ett par månader, ekosystem byggs inte på en dag.
                  Ja, jo det är ju sant, men jag tror inte detta försvinner..men men, då får det vara så helt enkelt =)
                  Men det är klart att det är finare när det ser naturligt ut då lite dunkelt kanske och mörkt med gröna alger..
                  Nu har jag det lite ljusare. =)

                  Men detta kommer bli fint i slutänden.. =)
                  // Candra


                  240l sällskap 20l Nano


                  Kommentar

                  • candra
                    • January 2010
                    • 455

                    Hallå, länge sen man uppdaterade här, Tänkte ta bort lite Mbuna och lägga in mer av dessa..
                    Otopharynx..
                    Haplichromis
                    Copadichromis…

                    Känns som jag har en lite soppa idag, men det är lugnt i karet, dessa har jag idag..
                    2 stora blå rödzebror, OB?
                    3 rödzebra ob (ljusrosa med lila prickar, och orange med svart i, och en ljusrosa)
                    ca 6 stycken vanliga rödzebra.
                    10-11 Hongi
                    1 Tropeheops Chilumbahona (rostorgange)
                    4 Demasoni
                    7 Auloncara Fire Fish
                    2+3 Auloncara Hansbaenschi
                    2+3 Otopharynx Lithobates
                    2+2 Haplochromis, Protomelas sp steveni taiwan (Taiwan Reef)


                    Sitter och funderar på hur detta ska gå till...
                    Och vilka arter som är snälla respektiva "stygga"

                    Och vilka jag kan ha med dessa, som jag tänkte behålla...
                    2+3 Auloncara Hansbaenschi
                    2+3 Otopharynx Lithobates
                    2+2 Haplochromis, Protomelas sp steveni taiwan (Taiwan Reef)

                    Jag skrev tidigare på FB, men det försvinner ju bland alla inlägg..
                    Ja, jag har taskigt minne
                    Har försökt att googla mig till info om hur olika auloncaror är, och vad som passar med vad, men det står inte direkt om dom är snälla eller mindre snälla.

                    / Candra
                    // Candra


                    240l sällskap 20l Nano


                    Kommentar

                    Arbetssätt...