Candras 540 liters, Äntligen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • candra
    • January 2010
    • 455

    #61
    Ursprungligen postat av hannesc
    Nejnejnej. Nitriten kommer om man gör fel. Annars kommer den inte. O kommer den så är det inte katastrof heller. Håller man lite koll på värdena så ser man när det börjar komma. Då gör man tätare vattenbyten o matar mindre. Så är det lugnt. Nitrit är inget att vara rädd för, utan mer medveten om. Om hur o när o varför det kan komma o vad man kan göra åt det.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Tack, ja, jag matar väldigt lite faktiskt. Matade ju första gången ikväll.

    Men jag tänkte på det här med att jag skulle ha köpt mer fisk...jag har ju hört att man ska börja med 6-7 st ca..och det var det jag gjorde ju =) Vill ju inte ha nån katastrof i karet nu.

    Men när kan jag då köpa nästa gång, om 1 vecka? 1,5 vecka?

    Och hur många kan jag köpa då?

    Vi ska köpa dropptester istället.
    // Candra


    240l sällskap 20l Nano


    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #62
      Sv: Candras 540 liters, Äntligen!

      Om 4 veckor.

      Tja lika många till kanske

      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

      Kommentar

      • candra
        • January 2010
        • 455

        #63
        Ursprungligen postat av hannesc
        Om 4 veckor.

        Tja lika många till kanske

        Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
        Om 4 veckor!! =)
        Ja, då kanske jag skulle ha köpt flera nu.

        Har för mig att det är viktigt med storlekarna också..?

        Jag försökte hitta en bra sida igår om nybörjar info om malawi, en tråd som hade allt, men hittade den inte.
        Gick in på ciklid.org men där var det massa siffror som man skulle veta om.

        Har du någon bra nybörjar info.

        Jag är verkligen superdålig på att starta upp akvarium...det har jag ju märkt =) Att sen ha dom inga problem, men just uppstarten är nåt jag verkligen inte gillar.

        Nu när jag haft i 5 dl salt med bikarbonat, sån där som redan var färdigblandad. som jag blev rekommenderad, så undrar jag lite vad som händer när jag jag vb?
        Antar att jag ska göra små vattenbyten , för att inte förstöra balansen för häftigt och för fort.
        // Candra


        240l sällskap 20l Nano


        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #64
          nej det blir bra med de du har nu.


          men hörrö. att starta ett kar är inte svårt. tror du har gjort det till ett hjärnspöke lite grann. jag behandlar ett nystartat kar precis som om det hade varit igång i typ 4 år. förutom att jag inte matar lika mycket o kolla vattenvärdena lite oftare. annars gör jag samma vattenbyten, dvs 30% i veckan.

          malawi är verkligen inte svårt. försök att inte hålla på att pilla för mycket med vattnet. du har hålsten o ett grus som verkar innehålla kalk. så låt bli massa medel o bikarbonat o vänta några veckor för att se hur vattnet mår när allting har satt sig o kommit igång.

          desto mer man pillar desto lättare sabbar man nått. faktiskt.

          förstår inte varför du la i kardinaltetrorna?! why why why? nu måste du ju fånga upp dom. eller? demasonisarna kunde ju lätt varit piloterna.


          hur man sabbar uppstart av ett kar:

          man har inte tålamodet o lågger i för mycket fisk och/eller matar för mycket. så enkelt är det ungefär.

          har man bara tålamod att vänta med fiskköp o låta karet ha sin gång själv så blir det i 99 fall av 100 inga som helst problem.

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            #65
            Viktigast av allt

            Klicka på bilden för större version

Namn: 400px-The_Hitchhiker's_Guide_to_the_Galaxy,_english.svg.png
Visningar: 1
Storlek: 47,8 KB
ID: 2146680
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • candra
              • January 2010
              • 455

              #66
              Ursprungligen postat av hannesc
              nej det blir bra med de du har nu.


              men hörrö. att starta ett kar är inte svårt. tror du har gjort det till ett hjärnspöke lite grann. jag behandlar ett nystartat kar precis som om det hade varit igång i typ 4 år. förutom att jag inte matar lika mycket o kolla vattenvärdena lite oftare. annars gör jag samma vattenbyten, dvs 30% i veckan.

              malawi är verkligen inte svårt. försök att inte hålla på att pilla för mycket med vattnet. du har hålsten o ett grus som verkar innehålla kalk. så låt bli massa medel o bikarbonat o vänta några veckor för att se hur vattnet mår när allting har satt sig o kommit igång.

              desto mer man pillar desto lättare sabbar man nått. faktiskt.

              förstår inte varför du la i kardinaltetrorna?! why why why? nu måste du ju fånga upp dom. eller? demasonisarna kunde ju lätt varit piloterna.


              hur man sabbar uppstart av ett kar:

              man har inte tålamodet o lågger i för mycket fisk och/eller matar för mycket. så enkelt är det ungefär.

              har man bara tålamod att vänta med fiskköp o låta karet ha sin gång själv så blir det i 99 fall av 100 inga som helst problem.

              Ja, nä, egentligen vet jag att det inte är svårt...Ja, så är det verkligen, det är ett hjärnspöke..
              Gruset är inte av kalk, det är köpt på Hornbach, samma som Tommy Tobias Åkesson på Fb Akvaristerna har i sitt 450 liters.
              Det enda jag har är hålstenen som det är kalk i.

              Ja, det med kardinaltetrorna var väl en miss...men det går ju att fånga upp dom, inte mer än så.

              Ja, jag tror jag är mer nojjg för att det är ett större kar, och sen har jag ytterfilter som jag aldrig haft förut, och sen är det helt ny inriktning på fisk..och det där med hårdheten i vattnet.

              // Candra


              240l sällskap 20l Nano


              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #67
                större kar är lättare kom ihåg det o ytterfilter har större filtervolym o både mekanisk o biologisk filtrering. allt till din fördel

                Kommentar

                • candra
                  • January 2010
                  • 455

                  #68
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  större kar är lättare kom ihåg det o ytterfilter har större filtervolym o både mekanisk o biologisk filtrering. allt till din fördel
                  Det är vanans makt.. tror jag
                  // Candra


                  240l sällskap 20l Nano


                  Kommentar

                  • candra
                    • January 2010
                    • 455

                    #69
                    Ursprungligen postat av KristianE
                    Viktigast av allt

                    [ATTACH=CONFIG]60620[/ATTACH]

                    Haha, jo, JAG vet det, men vi är TVÅ åsikter där hemma... Och en som har "pluggat" fisk och en som inte har..och den som inte har det ...har bråttom, och tyvärr dras man med i det ibland
                    // Candra


                    240l sällskap 20l Nano


                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13133

                      #70
                      Candra jag tycker du ska höra med butiken om du kan få lämna tillbaks fiskarna pga felköp och istället ta några st av en art som du även vill ha när karet är inkört. Bikarbonat kan vara bra att tillsätta om ditt vatten har ett väldigt lågt KH (karbonathårdhet), alltså under 4-5. Om du kör med bikarbonat får du dosera och mäta vid varje vattenbyte och du kan då höja det till KH 10-15 ungefär. Salt kan du glömma om du inte har en sjukdom eller nitrit i karet. Tillsätter du en bakterie/startkultur? Jag har märkt att afrikanska ciklider ibland kan behöva att man använder vattenberedningsmedel vid vattenbytet för att klara det nya vattnet bättre.
                      Det kommer sannolikt att gå mycket bra med din/er uppstart om du bara hejdar din andra part
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • candra
                        • January 2010
                        • 455

                        #71
                        Åheim..
                        Det vi har gjort är att köpa ett kar, fyllt det med vatten och bakterikultur, installerat ytterfiltet och låtit det gå.
                        Köpt fisk igår från en kille som odlar. Sen åkte vi till en butik, vill inte nämna nån butik, och jag hade blivit rekommenderad att ha i detta av en person, och hon i butiken ställde inga frågor, samtidigt är det konstigt då jag vet att dom är bra där.

                        Vill du snälla då svara på frågan hur jag gör , om jag i längden vill ha bort skiten/ saltet !????

                        Menar du att jag ska lämna tillbaka Malawi fiskarna...eller tolkade jag dig fel?
                        // Candra


                        240l sällskap 20l Nano


                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13133

                          #72
                          Ursprungligen postat av candra
                          Åheim..
                          Det vi har gjort är att köpa ett kar, fyllt det med vatten och bakterikultur, installerat ytterfiltet och låtit det gå.
                          Köpt fisk igår från en kille som odlar. Sen åkte vi till en butik, vill inte nämna nån butik, och jag hade blivit rekommenderad att ha i detta av en person, och hon i butiken ställde inga frågor, samtidigt är det konstigt då jag vet att dom är bra där.

                          Vill du snälla då svara på frågan hur jag gör , om jag i längden vill ha bort skiten/ saltet !????

                          Menar du att jag ska lämna tillbaka Malawi fiskarna...eller tolkade jag dig fel?
                          Låt karet gå nu och när du sen gör delvattenbyten kommer du automatiskt att fasa ut saltet så det är inga problem.
                          Jag läste att du stoppat i kardinaltetror så det var dem jag syftade på, för du tänkte väl köra afrikanska ciklider sen...

                          Här är en tabell så du kan följa inkörningen av karet litegrann. Jag förespråkar att låta bli vattenbyte första månaden men gör du ändå det så får du komma ihåg att nirtifierningsprocessen i akvariet förskjuts att drar ut på tiden. http://www.bestfish.com/newtank3.html
                          Senast redigerad av åheim; 11 March 2013, 17:27.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • candra
                            • January 2010
                            • 455

                            #73
                            TACK, ja, det var det som också var min tanke .. Det fasas ut med vb.
                            Ja, jag snöade nog in lite väl mycket på hårdheten på vattnet, och hört att det ska vara viktigt.

                            (Vattenberedningsmedel har vi haft i) :-)

                            Kardinalerna stoppade jag i mitt 240 l..

                            Då gör jag vb om en månad som du förespråkar
                            Tabellen känner jag igen, men det var länge sen jag tittade på den

                            Tack igen åheim, verkligen, nu blev jag lugn.
                            // Candra


                            240l sällskap 20l Nano


                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13133

                              #74
                              Tack candra Skaka av dig oron om den kommer krypande eller skriv av dig här, den här hobbyn ska bara vara lustfylld Om du gör första bytet efter 1 månad så kom glöm inte att snålmata ordentligt under den tiden och tillsätt gärna bakteriekultur då och då... Happy go lucky
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • candra
                                • January 2010
                                • 455

                                #75
                                Ja, som det är nu matar jag bara en gång om dagen, litegrann. Men tänkte på om jag ska mata mindre, men morgon och kväll?
                                När jag bad om mat till malawi, så fick jag flingor av butiken.

                                Men då är det alltså så, att om jag nu inte ska göra nåt vb på en månad, så måste jag ha i bakteriekultur.
                                Vad menas med.. då och då? En gång i veckan?

                                Sen hoppas jag att mina Maylasika sandsnäckor verkligen håller på att föröka sig under sanden...vill inte ha nån gas i den.
                                Vi satte i ca 8-10 st stycken.
                                Senast redigerad av candra; 11 March 2013, 21:17.
                                // Candra


                                240l sällskap 20l Nano


                                Kommentar

                                Arbetssätt...