Candras 540 liters, Äntligen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13133

    #76
    Du kan nog mata morgon och kväll men bara typ 2-3 flingor som du kan smula sönder. Jag föredrar granulat framför flingor för de sjunker bättre och passar bra om man vill köra det i en foderautomat.

    En bakteriekultur är alltid en hjälp vid uppstarten oavsett hur man startar upp karet. Tillsätt som det är angivet på produkten, lite då och då var en dålig formulering. Men får du nitrit så kan du tillsätta varje dag tills nitriten är borta.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • candra
      • January 2010
      • 455

      #77
      Ursprungligen postat av åheim
      Du kan nog mata morgon och kväll men bara typ 2-3 flingor som du kan smula sönder. Jag föredrar granulat framför flingor för de sjunker bättre och passar bra om man vill köra det i en foderautomat.

      En bakteriekultur är alltid en hjälp vid uppstarten oavsett hur man startar upp karet. Tillsätt som det är angivet på produkten, lite då och då var en dålig formulering. Men får du nitrit så kan du tillsätta varje dag tills nitriten är borta.


      Ja, vi hade i 2 småflaskor i filtret i början. Okej, då får jag testa vattnet lite då och då.
      Jag ska köpa dropptest istället, har aldrig haft det, men det ska vara bättre än stickorna iallafall.

      Bra, men då kör vi såhär sålänge.
      // Candra


      240l sällskap 20l Nano


      Kommentar

      • candra
        • January 2010
        • 455

        #78
        Sandsnäckorna???

        Jag har/ hade? ju i sandsnäckor i mitt kar, och har sett några uppe dagtid.
        Stämmer det att dom går upp på dagtid då det inte finns nån mat??
        och det lär ju inte finnas så mycket mat nu heller, nu när jag har och kommer mata så lite.

        Jag har sett några skal i sanden...

        Jag hade i dom för att jag inte vill att sanden sätter sig och blir gas.
        Men det tar väl lång tid för att sanden ska sätta sig?
        // Candra


        240l sällskap 20l Nano


        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          #79
          Ingen fara, det är väl ganska naturligt att dom inte klarar sig i ett helt nystartat kar. Du får skaffa nya när du kan övermata om nu inga har klarat sig.
          Jag har ju kört i snart 2 år utan sandnäckor i mitt 250l kar och det funkar hur bra som helst (Botiorna äter upp allt som kommer ner i snäckväg).
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #80
            Sv: Candras 540 liters, Äntligen!

            Mina är uppe både dag o natt. Inte alla men ibland ser man några på dagen. O det finns absolut mat i karet. Så lägg inte så mycket vikt vid det.

            O med Malawi kommer gruset aldrig få gaser. De gräver så mycket

            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

            Kommentar

            • candra
              • January 2010
              • 455

              #81
              Ursprungligen postat av KristianE
              Ingen fara, det är väl ganska naturligt att dom inte klarar sig i ett helt nystartat kar. Du får skaffa nya när du kan övermata om nu inga har klarat sig.
              Jag har ju kört i snart 2 år utan sandnäckor i mitt 250l kar och det funkar hur bra som helst (Botiorna äter upp allt som kommer ner i snäckväg).
              Perfekt
              // Candra


              240l sällskap 20l Nano


              Kommentar

              • candra
                • January 2010
                • 455

                #82
                Ursprungligen postat av hannesc
                Mina är uppe både dag o natt. Inte alla men ibland ser man några på dagen. O det finns absolut mat i karet. Så lägg inte så mycket vikt vid det.

                O med Malawi kommer gruset aldrig få gaser. De gräver så mycket

                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
                Nä okej.

                Fick min cirkulationspump nu ikväll, och vi har satt i den.
                // Candra


                240l sällskap 20l Nano


                Kommentar

                • candra
                  • January 2010
                  • 455

                  #83
                  Belsyning och...canyo..?

                  Sitter här och funderar på min belysning i karet.

                  Har senaste veckan haft tänd 06:30 och 22.00.

                  Har nu fått gröna fläckar på min hålsten och lite i sanden, och ljusa alger på rutan.

                  Det är ej flygande alger utan fläckar..första tanken är cyano..och det vore inte så roligt.

                  Har läst att Canyo är svårt att få bort..? Någon som har löst det problemet med nåt medel?

                  Eller är det bara att mörklägga?
                  // Candra


                  240l sällskap 20l Nano


                  Kommentar

                  • dajo8403
                    • March 2013
                    • 48

                    #84
                    Candra,

                    Du kör med alldeles för lång ljustid om du kör mellan 6 och 22. Jag har inte läst hela tråden så jag vet inte vad du har för ljus men oavsett detta gynnar bara längre ljustid än 10 timmar algerna . Jag skulle köra med 6 timmar om dagen tills dess att du fått balans.
                    Följ oss här eller på http://bubblar.wordpress.com !

                    Kommentar

                    • candra
                      • January 2010
                      • 455

                      #85
                      Ja, jag misstänkte det. Går sånt bort när ljuset minskar? Eller måste jag upp med stenen och skrubba/koka bort det?
                      Tack för svaret.

                      Jag har nya lysrör, 3 av 4 fungerar, vi har bytt glimtändare, men just det lysröret fungerade ändå inte.

                      Så dom som fungerar är 2 st power-glo och 1 power star? eller nåt hette det.
                      Senast redigerad av candra; 18 March 2013, 10:17.
                      // Candra


                      240l sällskap 20l Nano


                      Kommentar

                      • dajo8403
                        • March 2013
                        • 48

                        #86
                        Jag brukar suga upp det med en slang vid vattenbyte, men det finns säkert bättre alternativ. Hur många watt är rören på? Hur är dimensionerna på akvariet? Har du några växter i det? Flytande växter fungerar utmärkt att hjälpa till att få balans i akvariet eftersom de konkurrerar om ljus och näring, renar vattnet, skuggar akvariet samt hjälper till att pumpa ner syre i akvariet.
                        Följ oss här eller på http://bubblar.wordpress.com !

                        Kommentar

                        • dajo8403
                          • March 2013
                          • 48

                          #87
                          Om det är 3x54 W till ett 540 W akvarium så är det ganska lagom med ljus, då är det bara ljustiden som är fel.
                          Följ oss här eller på http://bubblar.wordpress.com !

                          Kommentar

                          • candra
                            • January 2010
                            • 455

                            #88
                            Ja, jag tänkte mest på det gröna som sitter på hålstenen, försvinner det också om jag minskar ljustiden trp?

                            Jag har 5 st anubias och 1 en högre växt, kommer inte ihåg vad den heter.

                            Jag vill ju kunna se att allt är ok på morgon. Tänkte då tänt mellan 06.00-07.00. ( 1h)

                            Men jag vill ju ha tänt på kvällen mellan 17-22 ( 5h) Är det ok tider tro så länge?
                            // Candra


                            240l sällskap 20l Nano


                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #89
                              det har inte gått så lång tid än. det tar ett tag. i början kan det bli lite alger men det ger sig. men det är snyggt med lite alger på stenarna. det kommer aboslut inte hålla sig kritvitt. o sen är malawi herbivorer, så de kommer nog knapra i sig lite av det iaf

                              Kommentar

                              • candra
                                • January 2010
                                • 455

                                #90
                                Ursprungligen postat av hannesc
                                det har inte gått så lång tid än. det tar ett tag. i början kan det bli lite alger men det ger sig. men det är snyggt med lite alger på stenarna. det kommer aboslut inte hålla sig kritvitt. o sen är malawi herbivorer, så de kommer nog knapra i sig lite av det iaf
                                Nä, det har ju inte gått så lång tid än visserligen, det får ha sin gång.

                                Men jag måste få bort nitriten.
                                Jag ska fylla på med fisk hade jag ju tänkt, för att det ska hända nåt, 5 stycken demasoni blir det inte så mycket skit av. Och dom jag har nu, är inte berörda alls så att man ser det.
                                // Candra


                                240l sällskap 20l Nano


                                Kommentar

                                Arbetssätt...