Candras 540 liters, Äntligen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dajo8403
    • March 2013
    • 48

    #91
    Den ljustiden blir nog bra, även om det råder delade meningar om att dela upp ljustiden. Tror nog att det är försumbart i ditt fall.

    Om det gröna på hålstenen innebär gröna alger så låter det som ett bra tecken. Jag vet att Malawi går hårt åt växterna, men jag hade satt i lite javaormbunke eller någon flytväxte till en början för att få ordning på nitriten.
    Följ oss här eller på http://bubblar.wordpress.com !

    Kommentar

    • candra
      • January 2010
      • 455

      #92
      Det kan ju knappast vara reflektorerna, har 2 st.
      Men är det verkligen växter som behövs? Då en del inte har växter alls i sina malawi kar.
      // Candra


      240l sällskap 20l Nano


      Kommentar

      • dajo8403
        • March 2013
        • 48

        #93
        Det går utmärkt att köra utan växter, det är blir bara svårare att få balans.
        Senast redigerad av dajo8403; 18 March 2013, 15:28. Anledning: tydliggörande
        Följ oss här eller på http://bubblar.wordpress.com !

        Kommentar

        • candra
          • January 2010
          • 455

          #94
          Ursprungligen postat av dajo8403
          Det går utmärkt att köra utan växter, det är blir bara svårare att få balans.
          Men ok om jag tar bort dom sen? Eller förstör jag allt om jag tar bort växterna. Balansen menar jag.
          // Candra


          240l sällskap 20l Nano


          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            #95
            Flytväxter har ju fördelen att du kan plocka bort dom när akvariet har stabiliserat sig utan att röra runt för mycket i botten, dessutom så ger det lite skugga så att du minskar algpåväxten.
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • dajo8403
              • March 2013
              • 48

              #96
              När karet är igång så kan du ta bort dem om du tycker att det inte passar bra att ha i karet, men det är alltid lättare att hålla borta algerna med ett inslag av snabbväxande växter.
              Följ oss här eller på http://bubblar.wordpress.com !

              Kommentar

              • candra
                • January 2010
                • 455

                #97
                Nitrit och vattenbyten...?!

                När man har nitrit så ska man ju göra vattenbyten.

                En del säger gör små vb på 30% varje dag och succesivt minska mängden vatten. Andra säger, gör stort vb 50%.

                Och bara ha i vattenberedningsmedel i efteråt.

                Vad är det som gäller??
                // Candra


                240l sällskap 20l Nano


                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  #98
                  Det råder delade meningar angående det där med vattenbyte vid nitrit, det finns en tråd som är aktiv just nu under akvarievatten sektionen där det diskuteras. Jag länkade ju även en tråd åt dig på facebook när du la upp sina nitritproblem där. Tunga namn hävdar att man inte ska byta vatten... Jobbigt när åsikterna går så vitt isär.
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • candra
                    • January 2010
                    • 455

                    #99
                    Ursprungligen postat av KristianE
                    Det råder delade meningar angående det där med vattenbyte vid nitrit, det finns en tråd som är aktiv just nu under akvarievatten sektionen där det diskuteras. Jag länkade ju även en tråd åt dig på facebook när du la upp sina nitritproblem där. Tunga namn hävdar att man inte ska byta vatten... Jobbigt när åsikterna går så vitt isär.
                    Skönt! Jag började känna mig dum i huvudet! 
                    men ska kolla den tråden.
                    tack Kristian!!
                    Senast redigerad av candra; 20 March 2013, 22:55.
                    // Candra


                    240l sällskap 20l Nano


                    Kommentar

                    • candra
                      • January 2010
                      • 455

                      Ursprungligen postat av KristianE
                      Det råder delade meningar angående det där med vattenbyte vid nitrit, det finns en tråd som är aktiv just nu under akvarievatten sektionen där det diskuteras. Jag länkade ju även en tråd åt dig på facebook när du la upp sina nitritproblem där. Tunga namn hävdar att man inte ska byta vatten... Jobbigt när åsikterna går så vitt isär.

                      Kristian! Jag läste denna tråd, var det den du menade


                      På slutet skriver hon:
                      "Nu visade testet äntligen helt gult och därmed nitrit = 0 mg/l. Efter två veckor sedan vi upptäckte det! Passar ju dock ganska perfekt in på den där cykeln i 30-dagarschemat. Och det enda som krävdes var att inte göra något annat än att hälla i nitrivec dagligen och mata sparsamt (typ 2 flingor varannan dag).
                      Tack för all hjälp! "


                      Personen hade INTE gjort något vattenbyte, vad jag förstår, bara haft in nitrivec ( det är bakterier om jag förstått det rätt) varje dag.
                      Och matat väldigt försiktigt..sen var dennes nitrit borta.

                      Kan det vara så enkelt? Vet att jag fått det rådet innan faktiskt. =)

                      Jag har inte rört mitt akvarium överhuvdtaget, efter i Måndags då vi tog 20% vatten ur 540 och tog vatten ifrån 240l. och sen hade i berredningsmedel och 2 flaskor bakterier.

                      Testa detta då kanske???
                      // Candra


                      240l sällskap 20l Nano


                      Kommentar

                      • candra
                        • January 2010
                        • 455

                        Hängande lysrörsarmatur i taket?

                        Ja, skulle jag ta bort lite alger idag ifrån akvariets baksida, med magneten som används ifrån utsidan, (man kan inte stå på baksidan av karet) så jag kommer bara åt ifrån sidorna, och jag/vi kommer då inte åt på mitten.

                        Går och köper mig en längre skrapa, med rakblad, MEN det tråkiga med den är att, den fungerar ju bara att göra rent inifrån karet...och då är det nästa projekt. Jag kan inte ta ner lysrörsarmaturen själv, (heltäckande med 4 lysrör)

                        Så varje gång jag ska rengöra där, (vilket jag hoppas inte kommer blir allt för ofta i framtiden) Så måste jag ju ha hjälp att ta ner rampen + det sämsta , att lyset försvinner, så jag ser ju inte algerna jag ska ta bort Moment 22.

                        Så nu funderar jag på att sätta upp nån hängande snygg armatur i taket med "kedjor" eller nåt, och bara ha täckskivorna på.

                        Någon som har några bra och biliga tips på hur jag ska göra och vart jag ska handla?
                        // Candra


                        240l sällskap 20l Nano


                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          Candras 540 liters, Äntligen!

                          Hagen glo t5-armaturer är
                          Tacksamma
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13133

                            Jag tycker peronligen inte att Malawi är särsklit snyggt med så stark belysning och skulle istället försöka få tag på några LED-puckar eller hel LED-armatur och lägga på täckglaset alt. hänga LED- spottar som typ hannec orinocokar.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • candra
                              • January 2010
                              • 455

                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Hagen glo t5-armaturer är
                              Tacksamma
                              Ja, det där var ju billigt ...räcker det med 1 då?
                              // Candra


                              240l sällskap 20l Nano


                              Kommentar

                              • candra
                                • January 2010
                                • 455

                                Ursprungligen postat av åheim
                                Jag tycker peronligen inte att Malawi är särsklit snyggt med så stark belysning och skulle istället försöka få tag på några LED-puckar eller hel LED-armatur och lägga på täckglaset alt. hänga LED- spottar som typ hannec orinocokar.
                                Jag märkte det, jag släckte ner ett av lysrören och det blev mycket "mysigare". Tror det var aqua star som jag släckte ner och har då bara 2 stycken powerglow..och det är ju inte så att man behöver mycket lyse nu direkt. (1 lysrör fungerar ej i rampen) ej fel på glimtändaren.
                                // Candra


                                240l sällskap 20l Nano


                                Kommentar

                                Arbetssätt...