Akvariekällaren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • åheim
    svarade
    Kör på bara Lancer

    Lämna en kommentar:


  • stefanr72
    svarade
    Ursprungligen postat av LAncer

    Jag kan allt gå hålla med dig in denna frågan ialla. Ja vinst gör jag inte på mina akvarium dom kostar mig mycket i månadskostnad. Då det är el vatten och uppvärmning.

    Då borde det inte vara nåt hinder att fortsätta som förut.

    Lämna en kommentar:


  • LAncer
    svarade
    Men om någon är intresserad av fina ställningar nu så ska alla säljas av nu.

    Lämna en kommentar:


  • LAncer
    svarade
    Ursprungligen postat av admin
    Räkna ut vad akvarierna kostar. Sälj inte för mer än kostnaderna är min gissning.

    Mina kar kostar en hel del i vatten och el.

    En verksamhet vill ju gå med vinst
    Jag kan allt gå hålla med dig in denna frågan ialla. Ja vinst gör jag inte på mina akvarium dom kostar mig mycket i månadskostnad. Då det är el vatten och uppvärmning.


    Lämna en kommentar:


  • admin
    svarade
    Räkna ut vad akvarierna kostar. Sälj inte för mer än kostnaderna är min gissning.

    Mina kar kostar en hel del i vatten och el.

    En verksamhet vill ju gå med vinst

    Lämna en kommentar:


  • stefanr72
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim

    Ja man får väl skänka hur mycket man vill
    Då får man skänka till rätt personer så man slipper få brev från en statlig myndighet..

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av stefanr72

    Med källaren full med kar blir det oundvikligen en del yngel som måste avyttras.
    Ja man får väl skänka hur mycket man vill

    Lämna en kommentar:


  • stefanr72
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Jag ser inget om tillstånd för att hålla akvariefiskar för egen del... det står ju bara att man behöver tillstånd om man ska ha en affärsverksamhet där du håller andras djur mot betalning eller säljer djuren...
    Med källaren full med kar blir det oundvikligen en del yngel som måste avyttras.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ja se där jag tänkte väl!

    Lämna en kommentar:


  • admin
    svarade
    De avslog min ansökan med hänvisning att jag inte bedrev det som en verksamhet.

    dvs jag kan köra vidare med många kar

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Jag ser inget om tillstånd för att hålla akvariefiskar för egen del... det står ju bara att man behöver tillstånd om man ska ha en affärsverksamhet där du håller andras djur mot betalning eller säljer djuren...

    Lämna en kommentar:


  • LAncer
    svarade
    Så nu håller man på att tömma akvarium på vatten och fiskar har jag skänkt bort så kommer ut annonser på lite ställning sedan.
    ​​​​​​.
    ​​​nu försöker jag få ihop pengar till att gå utbildningen längre fram så jag får lägga ner nästen helt för att hitta ork om jag vill utveckla detta vidare från min hobby till verksamhet eller om det blir stoppet för min del.

    Lämna en kommentar:


  • LAncer
    svarade
    Ursprungligen postat av admin
    Va bra att du fick brev. Nu har jag ansökt så jag kan utöka från 5 akvarium till 10 akvarium. Tog 10 minuter att fylla i. Återkommer med svar om hur det gick.
    Hur har det gått för dig har du fått något svar?

    Lämna en kommentar:


  • admin
    svarade
    Va bra att du fick brev. Nu har jag ansökt så jag kan utöka från 5 akvarium till 10 akvarium. Tog 10 minuter att fylla i. Återkommer med svar om hur det gick.

    Lämna en kommentar:


  • admin
    svarade
    Här är mer information: https://www.lansstyrelsen.se/vastra-...-och-hast.html

    När behöver du tillstånd för att ha övriga sällskapsdjur?
    Antalet djur avgör om du behöver tillstånd för att ha övriga sällskapsdjur. Som övriga sällskapsdjur räknas till exempel:
    • kaniner
    • illrar
    • gnagare
    • fåglar
    • fiskar
    • groddjur
    • reptiler.
    Du behöver inte tillstånd för övriga sällskapsdjur även om du håller, föder upp eller säljer många av dem. Om syftet däremot är att verksamheten ska ge ekonomiskt utbyte så är den yrkesmässig vilket innebär du behöver tillstånd.
    ----
    Det står också så här:

    Förvaring och utfodring av djur innebär att samtidigt och regelbundet ta hand om andras djur mot betalning eller att ta emot djur för förmedling. Det kan till exempel handla om smådjurspensionat eller omplaceringsverksamhet
    Du behöver tillstånd för att förvara och utfodra
    • 6 eller fler kaniner eller illrar per år
    • 6 förvaringsutrymmen eller fler per år, för gnagare, fåglar, reptiler, groddjur och fiskar.
    Som förvaringsutrymme räknas till exempel burar, akvarier och terrarier.
    I vissa fall behöver du tillstånd av kommunen. Det gäller till exempel om du vill ha orm eller höns i tätbebyggt område. Kontakta din kommun för information om vad som gäller i ditt område.
    ----
    Slutsats är att du bör söka tillstånd om jag fattat rätt.





    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...