Juwel Rio 180 sällskapskar + räkkub 20 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #31
    Bild på Amanoräka

    Lyckades idag håva upp en oförsiktig endlerhona. NU... endast 2 honor och en hane kvar i stora karet..

    Och här en bild på en av mina Amanoräkor. Den satt lugnt och stilla på hornsärven och pillrade i sig mat.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC04253.jpg
Visningar: 1
Storlek: 140,3 KB
ID: 2154600
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      #32
      Ursprungligen postat av MonkanS
      Lyckades idag håva upp en oförsiktig endlerhona. NU... endast 2 honor och en hane kvar i stora karet..

      Och här en bild på en av mina Amanoräkor. Den satt lugnt och stilla på hornsärven och pillrade i sig mat.

      [ATTACH=CONFIG]65354[/ATTACH]
      Rena kamouflageuniformen på den
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • StefanVästerås
        • August 2013
        • 27

        #33
        Ursprungligen postat av MonkanS
        Och här en bild på en av mina Amanoräkor. Den satt lugnt och stilla på hornsärven och pillrade i sig mat.

        [ATTACH=CONFIG]65354[/ATTACH]
        Fin bild på ett fint kar. hoppas få se det samma nån dag snart. Har inte sett mina 4 sedan ungefär en månad sen. De är bra på att gömma sig dom där.
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=898

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #34
          Jo de är duktiga på att gömma sig. Jag trodde att mina första Amanos var helt borta då jag inte sett dom på ett par månader. Men så.. rätt som det var. De började smyga sig fram ur den bakre djungeln av vallisar...
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #35
            Slöjis Piggelin död RIP

            Lite tråkig händelse ikväll. Min slöjis Piggelin har gått bort, simmat in i fiskhimlen. Två år hängde han med iaf.
            Jag tror att han fick magproblem av samma art som min andra slöjis hade. Jag såg det redan igår att han var mera högre upp i karet. Men i morse åt han och var lika pigg som vanligt. Jag kände lite på hans mage när han vinglade runt nu ikväll och den var stenhård. Full med luft antar jag som han inte fick ur sig.
            Alla andra fiskar är pigga och vattenvärdena är ok.

            Nya slöjisar blir det inte. Har nu haft min slöjisperiod. Nu dags att kanske tänka om i andra banor både vad det gäller växter och annat. Hittintills har jag bara kunna ha Vallisar och Anubias. Och Hornsärv som varit där som sallad till den nu bortgångne slöjisen.
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #36
              Önskar idéer om någon ny innevånare.

              Nu när min kvarvarande slöjis har simmat vidare in i fiskhimlen. Jättetråkigt att den dog. Den har ändå varit i min ägo i två år och blivit en riktig personlighet. Saknaden efter den är stor. Den var en stor orange färgklick i det hela.
              Men nu går jag i tankar på att införskaffa något nytt och vill ha förslag på vad jag skulle kunna välja in för nytt.

              Karet i fråga är ett juwel 180.

              Den nuvarande besättningen är:
              En 10 cm lång Ancictrus
              Tre st Siameser
              Fyra st Metallpansarmalar
              Nio st Vinkeltetror
              Nio st Neontetror
              Nio ? st Amanoräkor
              Tre st Endlers + ett par yngel. Har inte lyckats få tag i dessa men tanken är att de ska tas bort vartefter.

              Jag har gott om växtlighet i karet i form av en Vallisneriaskog mot det bakre glaset och anubias.
              Det finns gott om gömställen bland stenar och rötter samt några krukgrottor.

              Nu är frågan... Vad ska jag välja?
              Fritt fram med idéer från er då jag känner att jag kanske är begränsad i mina egna tankegångar.

              En bild på mitt kar som det ser ut just nu. Om det kan vara till hjälp för att väcka idélustan. Den där hornsärven som hänger uppe i vänstra hörnet ska nog tas bort vartefter. Det blev bara så tomt om jag tog bort allt på en och samma gång.

              Klicka på bilden för större version

Namn: akvariet-2013b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,9 KB
ID: 2155316

              Min tanke tidigare var ett stim rosentetra. Men nu är jag osäker. Det kanske blir för rörigt med tre olika varianter av tetror. Vinkeltetran bör iaf inte utökas. Det räcker med de nio som finns där idag då de är väldigt rörliga och gruffar en del med varandra.
              Kanske en snäll ciklid av nåt slag.. jag vet faktiskt inte riktigt just nu....
              Kom med förslag!!
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #37
                Eller ska jag ha fler corydoras???
                Jag tittar igenom sortimentet här och funderar. Men blir nog inte så mycket klokare. Nåja.. ingen brådska med beslutet..

                Då de flesta av mina nuvarande arter kommer från sydamerika så ska jag nog hålla mig till det så att det stämmer med biotopen.

                Nu bara jag svamlar lite här om hur mina tankar går ifråga om val.
                Senast redigerad av MonkanS; 16 December 2013, 16:35.
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                • KJE
                  • August 2013
                  • 1066

                  #38
                  Ursprungligen postat av MonkanS
                  Eller ska jag ha fler corydoras???
                  Jag tittar igenom sortimentet här och funderar. Men blir nog inte så mycket klokare. Nåja.. ingen brådska med beslutet..

                  Då de flesta av mina nuvarande arter kommer från sydamerika så ska jag nog hålla mig till det så att det stämmer med biotopen.

                  Nu bara jag svamlar lite här om hur mina tankar går ifråga om val.
                  Jag skulle nog ha satsat på en två-tre Corydoras till, dom verkar leva upp när dom blir en sex-sju stycken
                  Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                  Kommentar

                  • MonkanS
                    • December 2011
                    • 861

                    #39
                    Den corydoran som finns på min önskelista är isf denna: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1114&SOK=1
                    Jag hoppas att de tar in den i en av de butiker jag handlar i. Jag lade in önskemål om denna för ett tag sen.

                    Vill få in någon med lite mera färg. Saknar den där färgklicken som min orangefärgade slöjis var..
                    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                    Kommentar

                    • MonkanS
                      • December 2011
                      • 861

                      #40
                      Vad nytt i min akvarievärld..

                      Om jag skulle ta och skriva några rader här igen då. Är inte så himmelens flitig med skrivandet här nu. Läser gör jag för att hänga med i vad som händer i forumet. Men skriver väldigt lite.

                      Mina kar då... jodå. Det rullar på där. Hade turen att få se lek på Amanoräkor som jag också skrev lite om i en annan tråd. Hade dessutom turen att kunna ta en bra bild på det med. Se nedanstående länk.


                      Ställde en fråga här för ett tag sen om vad för ny fisk som kunde passa bra till det beståndet som redan finns där. För en vecka sen så blev det 10 st fina rödmunstetra. Och jag är kanonnöjd med det valet. De stimmar ihop jättefint än så länge iaf. De är jättevackra med sitt röda huvud och stjärtfenan som ser ut som en vacker signalflagga.

                      Neonerna börjar blekna och försvinner väl vartefter. En döing plockade jag upp för några veckor sen. Nu är det ett par neoner till som bleknat och lär väl gå samma väg vartefter. Och nej.. det ser inte ut att vara neonsjukan. De är nog bara lite åldrade och har kanske lite dålig gener.

                      Räkkuben då. Har inte hänt så mycket där heller. Claddon håller sig i schack. Liiite återväxt är det av den. Ska väl skrubba av roten och det övriga för att få bort det som växt till sig sen sist. Inga nya fiskar där än. Körsbärsräkorna huserar där ensamma än så länge. Men det blir väl inköp framåt våren nån gång. Min butik har inte fått in vad jag önskar ännu.




                      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                      Kommentar

                      • MonkanS
                        • December 2011
                        • 861

                        #41
                        Hmmm... räkvas.. räkvas.. det får nog bli på köksbänken isf om jag ska ha en sådan..
                        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                        Kommentar

                        • MonkanS
                          • December 2011
                          • 861

                          #42
                          Ursprungligen postat av MonkanS
                          Hmmm... räkvas.. räkvas.. det får nog bli på köksbänken isf om jag ska ha en sådan..
                          Har inte blivit någon räkvas ännu. Men har för den skull inte slagit bort den tanken. Det ligger och gror så att säga..
                          Men det var inte det jag skulle berätta här.
                          Utan att......
                          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                          Kommentar

                          • MonkanS
                            • December 2011
                            • 861

                            #43
                            .... att .....
                            Nu har jag köpt mina 10 små pärlrasboror till min räkkub. Dyra små rackare men ack så fina. Beställde dessa i min butik under senhösten och nu äntligen är de hemma hos mig. Lite mera liv i kuben nu. Blev lite trist med enbart körsbär där tyckte jag.
                            Nu är det livat där. Full fart på de där små firrarna. Stackars räkorna blev väl vettskrämda när jag släppte ner småfirrarna och for iväg åt olika håll. De har ju aldrig sett en fisk förut. Och nu blev det konkurrens om gömslena.
                            De här firrarna är just nu ungefär lika stora som de största räkorna. Något större kommer de väl att bli som fullvuxna kan jag tro. Passar perfekt i min lilla kub på 20 liter.
                            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #44
                              Hur går det för dig med dina kar numera? Är lite nyfiken
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • MonkanS
                                • December 2011
                                • 861

                                #45
                                Hejsan.. jodå det tuffar på. Händer inte så mycket för tillfället. Fiskar och räkor äter, skiter och är allmänt väldigt friska. Någon faller ifrån, men ej av sjukdom. Växterna trivs och förökar sig på ett bra sätt. Särskilt vallisarna som jag får rensa ur med jämna mellanrum.

                                De små rasbororna klarar sig finemang de också. De är väl inte så där väldigt mycket synliga. Lite blyga av sig. Man får passa på att studera dom vid matning när de är framme och tar för sig av smulorna.

                                Claddon finns kvar i räkkuben men håller sig på en låg nivå så att det går att hålla den i schack.

                                Endlers finns fortfarande kvar i stora karet. Har gett upp att försöka utrota dom. De vuxna honorna vet alla farligheter som jag försökt fånga dom med. Och de tycks vara väldigt seglivade. Men vinklarna är duktiga på att ta yngel. Någon enda lyckas klara sig inne i grönskan så jag får ta ett tag med håven nån gång ibland. De unga vet ej vad håven betyder och är ganska lätta att få tag på. Jag får tänka så som de säger i min akvariebutik. De ger ju lite liv i akvariet när det finns fiskar av alla storlekar där.

                                Min största fisk, Ann Cistrus, var framme i morse och tog ett snabbt varv runt för att visa att hon är Drottningen i karet.. haha..

                                Det var en kort rapport om livet i mina kar för tillfället. I övrigt så är det väldigt mycket sommar och jag tillbringar mesta tiden vid sommarstugan som ligger bara 10 min. bort från hemmet. Vi sover hemma i lägenheten med packar korgen och drar upp till stugan efter frukost. Det är livet på en pinne..

                                Ha det gott i sommarvärmen..
                                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...