"Vattensamlingen"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Jepp, men bubbelräknare har du annars via slangen som går ner i karet. Jag skulle personligen inte vilja ha risken att få ner vatten vare sig från mäsken eller reningsflaskan till karet. När jag körde mäsk hade jag de flesta gångerna ingen reningsflaska....
    Hur menar du att slangen agerar bubbelräknare?

    Så du menar att jag bör ta bort reningsflaskan och låta en slang gå direkt från T-kopplingen där båda mäskflaskorna löper samman att kopplas direkt till diffusorn med backventil där mellan?

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Jepp, men bubbelräknare har du annars via slangen som går ner i karet. Jag skulle personligen inte vilja ha risken att få ner vatten vare sig från mäsken eller reningsflaskan till karet. När jag körde mäsk hade jag de flesta gångerna ingen reningsflaska....

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Jag hänger inte riktigt med här, hur ska trycket få vattnet att rinna ut? Du har väl slangarna i korken/överdelen av flaskan, och där är ju bara co2/luft...?
    Jo jag upptäckte detta när jag såg att det var någon droppe vatten i en av backventilerna som var kopplad mellan t-kopplingen och reningsflaskan. Troligen hade vattendroppen kommit dit när trycket ökade och slangen inte var helt torr.

    Eftersom att reningsflaskan innehåller lite vatten för att delvis agera bubbelräknare så började det rinna vatten ur slangen när jag tog bort slangen från backventlien för att tömma den på vatten. Detta just likt häverteffekten. Min teori är att det blir så p.g.a det höga trycket i reningsflaskan och därav trycks vattnet upp och ut i slangen, så även om trycket sjunker så fortsätter det rinna p.g.a häverteffekten.

    Hängde du med på hur jag menar nu?

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Jag hänger inte riktigt med här, hur ska trycket få vattnet att rinna ut? Du har väl slangarna i korken/överdelen av flaskan, och där är ju bara co2/luft...?

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Hoppsan, miss i Co2 systemet?

    Har upptäckt ett problem med den design på mäsk systemet jag körde igång igår.
    Nämligen det att om slangen som går till reningsflaskan lossnar vid backventilen så kommer övertrycket i flaskan "pumpa" ut vattnet likt häverteffekten, rakt ut på golvet. Inte bra. Hur fanken ska jag lösa detta? Ska jag skippa reningsflaskan? Samma sak kan ju dock hända om slangen som går in i karet lossnar vid backventilen så hur fanken löses detta? Vill ju inte komma hem med vatten på hela golvet.

    Jag har byggt systemet enligt denna guide, dock ej med något innerfilter, inte ännu iaf.

    Nicke

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    "Vattensamlingen"

    Hej på er

    Jo, nog är det kemi alltid, på hög nivå dessutom haha, kanske exploderar mäsk inatt
    Nej, men spännande är det

    Förresten vad tycker ni. Om mina funderingar angående fisksammansättningen ett par inlägg upp?

    God fortsättning på er 2 också.

    Nicke

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    God fortsättning, Nicke!
    Skönt "kemilabb" du har där.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av ApeviaX
    God Jul på er allihop

    Lite sent men nog såväl är ju julen icke över. Mys och lev väl i alla stugor

    Med vänlig hälsning, Niklas
    God jul på dig med!

    jag sitter just nu själv och softar framför zoopet en stund

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Jaha ja, då sitter man med ett glas rött och lite Merci choklad. Vinet finns kvar sedan middagen (utsökt kalkon, skysås samt hasselbackspotatis och rönnbärsgelé) och chokladen är en del av julklappen från farfar.

    Så vad göra då, jo! In på Zoopet, softa oc läsa lite härliga trådar. Och när jag ändå är här, varför inte slänga in lite bilder i tangatråden med bilder på bakgrunden, so far... Samt lite bilder här på vad som är mitt första Co2 mäsksytem, hoppas på att det sakta börjar bubbla i flaskan imorgon.

    Det är inte riktigt färdigt ännu, men till dess att så är fallet så får det gå som det är.
    Jag har alltså 2 1,5 liters PET flaskor med mäsk, samt 1 1,5 liters PET flaska som säkerhetsflaska, innan Co2:n går via en luftslang och ut i en diffusor i karet.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5357.jpg
Visningar: 1
Storlek: 88,8 KB
ID: 2144855

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5360.jpg
Visningar: 1
Storlek: 63,8 KB
ID: 2144856

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5364.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,6 KB
ID: 2144857

    Nicke

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Experiment:

    Hahaaa, jag har ett litet hemligt experiment på G. Inget som direkt har med just fisk att göra, men såväl akvaristik
    Jag återkopplar längre fram, kan hända att det dröjer till i vår innan jag får resultat. Men kanske, gör det någon nyfiken

    Tangakaret:

    Kan tillägga att jag har pysslat lite mer med bakgrunden till tangakaret, nästan hela "grundmålningen" med husfix är klart. Dock skall ett nytt paket husfix inhandlas, det räckte inte riktigt med ett paket. Kanske, men som sagt skralt är det så något mer pigment kan ej garanteras, blir nog helt i gråskala detta. Kommer hur som helst bli fanken så mkt bättre än att se tapeten på andra sidan karet
    Bilder kommer, håll utkik även i tangatråden.

    Sovrumskar #2:

    I mitt 54L levandefödare kar så testas JBL's BioCo2 100 "mäsk" system. Det bubblar lite, men kan vara så att jag ej fått det riktigt tätt, tycker det är rätt lite bubblor som rusar fram från syrestenen. Skall sätta en flaska mäsk idag för att jämföra, både bubbelmängd samt effekt på växtligheten...

    54 L i badrum:

    Kan även tillägga att min red/black endlers hona lyckades leverera lite yngel, har dock endast sett 3 överlevare so far, men klarar de sig bland alla andra yngel så är det skoj.

    Julklappar...:

    Jaha, mkt mer än så, förutom att jag är grymt avundsjuk på Pia och hennes macro som hon fick i julklapp så är allt väl.
    Senast redigerad av ApeviaX; 25 December 2012, 13:49.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    "Vattensamlingen"

    God Jul på er allihop

    Lite sent men nog såväl är ju julen icke över. Mys och lev väl i alla stugor

    Med vänlig hälsning, Niklas

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Jaha, ja. Undras var tusan jag ska göra av mina paletter när jag drar igång tangakaret i hallen efter jul... Hmm.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Jaha, då har man fnulat runt lite, läst i läckra trådar och hittar ännu mer spännande att läsa den kommande tiden.
    Ska mot min vilja slänga mig sängen, glo på lite Tv och sova, är trots allt stand-by för jourpass på jobbet till och med onsdag. Så bra om man är något sånär pigg. Klipptid 10:00 imorrn, sen en kort sväng in på Arken för att säga hej till nyckelhålsparet.

    Hoppas på lite tips, idéer & feedback på föregående inlägg imorgon när jag loggar in.

    Natt på er folks

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    Hmm, jag har ju ett par Archocentrus multispinosus, men önskar även ett par med Cleithracara maronii, Nyckelhål (Såg att det fanns på Arken idag, kanske skulle boka imorrn? Hmm igen...
    Sen är jag grymt sugen på ett par med Laetacara curviceps, Kurvciklid, frågan är om det blir för många ciklider av ungefär samma storlek i mitt kar på 180 L? Känns tyvärr så? I såna fall Nyckehål, eller Kurvciklid? (Den ena utesluter inte den andra i framtiden, men just nu menar jag).

    Sen blev jag ju återigen lite småkär i Ap. bl.a. Apistogramma agassizii & viejita. Där blev det ytterligare en sorts firre i leken. Till sist Vill jag ha ett stim corysar typ Corydoras panda eller Corydoras duplicareus och gärna någon tetra typ Hemmigrammus bleheri, Rödmunstetra eller Hyphessobrycon amandae, Kolglödstetra.

    Det finns även här i "stimsortimentet" mååånga fler fina firrar man önskar, men just nu är dessa högt på listan.

    Kom gärna med egna förslag om ni har, men först gärna lite feedback på ovanstående som sagt.

    Hjälp mig fundera lite här, motivera gärna lite hur ni tänker med storlek på kar, antal fisksorter etc.

    Lämna en kommentar:


  • ApeviaX
    svarade
    "Vattensamlingen"

    Var på ArkenZoo här i LKPG idag. Såg ett såå fint Ap. Viejta par, samt några snygga Ap. agassizii. Vill ha!
    Meen, får vänta lite. Tur att tålamodet är bättre nu än för ett par år sen
    Senast redigerad av ApeviaX; 17 December 2012, 20:26.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...