Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Klicka på bilden för större version

Namn: 75429036507ff37a17f82fb4c92a52d9.jpg
Visningar: 1
Storlek: 62,3 KB
ID: 2171150Så här ser det ut i Iphone. Funkade förut men inte nu längre. Vi diskuterade detta i min tråd för ett tag sen. Det jag gjorde nu för att få i bilden var att spara den med hjälp av länken i posten, redigera posten och radera länken och ladda upp igen från datorn.
    Senast redigerad av Mu(sic); 26 April 2015, 15:57.

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      En intressant detalj med just målning. Det är rätt roligt, EN gång. Men att behöva måla andra gången på samma grej är sjukt tråkigt.

      Min färgburk på 0,5 liter räcker inte till en målning till, det var typ 10% kvar i den. Så får åka och köpa en till imorgon. Hinner ändå inte måla en andra gång idag då det ska torka minst 6 timmar innan man lägger på andra lagret.

      EDIT: Fan vad produktiv jag varit denna helgen. :P Problemet är att jag inte hunint tvätta bilen.

      Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1430057895875.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,1 KB
ID: 2171151
      Senast redigerad av Einarsson; 26 April 2015, 16:22.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        Ursprungligen postat av Mu(sic)
        [ATTACH=CONFIG]75510[/ATTACH]Så här ser det ut i Iphone. Funkade förut men inte nu längre. Vi diskuterade detta i min tråd för ett tag sen. Det jag gjorde nu för att få i bilden var att spara den med hjälp av länken i posten, redigera posten och radera länken och ladda upp igen från datorn.
        Ok. Vad finns där när man trycker på de 3 pickorna på höger sida?
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          Ursprungligen postat av Einarsson
          En intressant detalj med just målning. Det är rätt roligt, EN gång. Men att behöva måla andra gången på samma grej är sjukt tråkigt.

          Min färgburk på 0,5 liter räcker inte till en målning till, det var typ 10% kvar i den. Så får åka och köpa en till imorgon. Hinner ändå inte måla en andra gång idag då det ska torka minst 6 timmar innan man lägger på andra lagret.

          EDIT: Fan vad produktiv jag varit denna helgen. :P Problemet är att jag inte hunint tvätta bilen.

          [ATTACH]75511[/ATTACH]
          Håller med. Finns mycket roligare att göra än att måla. Var inte kul när vi byggde vårt hus och skulle måla det utvändigt och inte bara 1 utan 2 gångar (det var redan grundmålat) :-)
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            Ursprungligen postat av Webo
            Ok. Vad finns där när man trycker på de 3 pickorna på höger sida?
            Lade upp ett par bilder i min projekttråd i stället för att kludda mer här

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Har målat min bänk en andra gång nu, syns nog ingen skillnad på bild dock. Nästa steg imorgon kanske blir att röja undan all skyddspapp och få lite ordning i rummet igen. Ställa bänekn där den ska vara. Sen i framtiden kasnke jag bygger på den lite med hyllplan och sådär när jag vet hur mycket plats jag kommer behöva etc.

              Nästa steg är väl att fundera på hur/var/om jag ska borra karet, och hur stor sump jag behöver, och vad jag ska bygga den utav, om jag ens vågar bygga den själv. Behöver en liten avrinningsbox också annars kommer jag inte kunna ha så hög vattennivå i karet...

              EDIT: Avrinningsbox vågar jag nog limma själv dock då den inte kan läcka ut saker på golvet om den är på insidan karet. Det borde gå att göra av plexiglas lr något. FInns väl på biltema. Om inte plexiglas är skadligt för fesk.

              Insidan av en sump är inte hleler svår att limma om man köper ett litet glaskar. Sen design och sånt på den det har jag ingen aning om än. Hur stor bör man ha till 310 liter? 50? 70? 90?
              Senast redigerad av Einarsson; 27 April 2015, 20:08.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Får väl ändå säga att det blev ganska bra? Bara hoppas skiten håller okcså.

                Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1430237203279.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,7 KB
ID: 2171199

                Med grannmöbeln också. Är väl tänkt den ska vara typ där.

                Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1430237435122.jpg
Visningar: 1
Storlek: 151,1 KB
ID: 2171200

                Döjer ju akvariet slightly, men finns inte så många andra ställen den kan vara på.. Eller ja, inget annat ställe.
                Senast redigerad av Einarsson; 28 April 2015, 18:43.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Sen kom jag på att bottenborra går väl inte i ett alukar heller väl? Bottenglaset är väl annorlunda för att det inte buka neråt?
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Funderar på 75 liter sump.. Köpa ett kar på 60,35,35 typ. KAnske är för litet dock.. 100-120 kankse är mer lämpligt, man ska ju få plats med pumpar och doppvärmare och skit också. Och ju mer vatten sumpen klarar ta vid strömavbrott desto bättre.

                    EDIT: bör nog lösa borrnignen och avrinningen först så jag kan räkna på vad för säkerhetsmarginaler jag behöver med vattennivåer etc. Så jävla mklt jag måste ta reda på som jag inte kan. :< tror jag ska åka till någon saltvattensbutik då de brukar ha stenkoll på sumperi.
                    Senast redigerad av Einarsson; 28 April 2015, 19:17.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      Jag kan ju inte ett skit om sump. Men jag tycker att du ska köra så stort som du har möjlighet till. Finns ju inget värre än att efter ett halvår sitta och gräma sig över att man skulle ha gjort något annorlunda

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Ursprungligen postat av Jesper Broman
                        Jag kan ju inte ett skit om sump. Men jag tycker att du ska köra så stort som du har möjlighet till. Finns ju inget värre än att efter ett halvår sitta och gräma sig över att man skulle ha gjort något annorlunda
                        Ja så är det ju. Jag kan inte ett skit heller och det är ganska mycket man behöver sätta sig in i ändå. Men jag vill göra det för jag vill ha erfarenheten, om jag ska ha ett större diskuskar i framtiden så vill jag ha lite kött på benen. Dessutom är jag övertygad om att sump underlättar allmän renhållning etc något enormt och det finns ju även måååånga andra fördelar.

                        Så det får bli lite fundera på ett tag. Frågan är i vilken ände man ska börja.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Frågan är om det behöver vara mer komplicerat än såhär dock? Säg att man har 100 liter sump, vid normal operation så ser man till att hälften är fylld, så det finns 50 liter över ifall det skulle bli katastrof uppifrån.

                          Sen handlar det ju bara om att ta till lagom stora fack så värmare och pump och sånt får plats i sista steget där? Jag vill inte krångla till det i onödan heller...
                          Bifogade filer
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            Jag tror att du tänker helt rätt

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Dom där små taken som sticker ut är nog dumt nu när jag tänker efter dock. Det kommer ju göra att vattnet faller och plaskar. Iaf den sista som är innan pumpfacket. Den första spelar nog ingen roll för där kommer vattnenivån alltid vara precis uppe i den kanten. Man behöver nog inga sånna alls.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                Det borde ju finnas någon här på forumet som kan ge dig tips och råd tycker jag

                                Kommentar

                                Arbetssätt...