Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Haha ja det kan man undra. :-) Hur som helst har jag börjat komma mer åt tanken att, visst, det går att hålla diskus i "mindre" kar. Men du får jobba därefter, men vill man ha upp till 10 diskusar och inte behöva jobba häcken av sig så får man nog ha 720L+ (eller automatiska VB) och det har jag inte möjlighet till nu.

    Men ni vet ju hur det är när man börjar fundera på sånt här och tankarna börjar snurra, man är ju överallt och ingenstans 13421645 gånger om dagen.

    EDIT: TAck Webo förresten! Jag petar dit lite tassar. Det kan ju inte göra saken sämre iaf.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ja det kan man ju undra Ja det är inte vare sig så hemligt som det lät eller annorlunda i sig. Det jag inser efter att ha mixat diskusarna med andra ciklidarter är att de stimuleras på ett annat sätt när de får nya bekantskaper och jag känner mig själv inte så låst att köra diskus så "isolerat". Går man ner runt 28 grader istället så funkar plötsligt massa arter med dem och hela karet får en ny dynamik när det pågår saker både på botten och vid ytan. Så min idé var i all enkelhet: Behåll dina VF diskusar, mixa med någon trevlig art som kan trivas med dina diskusar och omvänt och hitta nya sidor hos diskusarna. Så var det bara. Inget nytt under solen alls.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Ja det kan man ju undra Ja det är inte vare sig så hemligt som det lät eller annorlunda i sig. Det jag inser efter att ha mixat diskusarna med andra ciklidarter är att de stimuleras på ett annat sätt när de får nya bekantskaper och jag känner mig själv inte så låst att köra diskus så "isolerat". Går man ner runt 28 grader istället så funkar plötsligt massa arter med dem och hela karet får en ny dynamik när det pågår saker både på botten och vid ytan. Så min idé var i all enkelhet: Behåll dina VF diskusar, mixa med någon trevlig art som kan trivas med dina diskusar och omvänt och hitta nya sidor hos diskusarna. Så var det bara. Inget nytt under solen alls.
        Jag har tänkt tanken. De tre VF jag har nu kommer extremt bra överens så jag ser inte något problem med att de tre skulle kunna gå tillsammans med några andra mindre fiskar i ett kar. Men har man otur förändras dynamiken och det blir problem. : ) Tror dock VFarna trivs bättre i ett inrett lite dunkelt kar än ett oinrett.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Nu har jag iaf sågat till en plywoodskiva trill botten. Och och och har köpt vit färg. Ska spackla igen alla skrevor och skruvhuvuden etc. Sen måla.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1430043802783.jpg
Visningar: 1
Storlek: 158,0 KB
ID: 2171145
            350L Diskus

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Snyggt!
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Spacklat igen de värsta ojämnheterna. Vänta en timma sen åker det på vit halvglansig lackfärg efter en snabb slipning.
                Bildspam ch textspam men det får ni leva med.

                Tror det kan bli bra detta i slutändan. :-)

                EDIT: Är det bara jag förresten som har problem med tapatalk? Varje gång jag tar attach fastnar bilen på 70% bearbetar så jag får avbryta och göra om. typ en gång av 5 funkar det. Sen blir det ju inte en "riktig" attachment vad det verkar heller.

                Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1430045626520.jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,3 KB
ID: 2171146
                Senast redigerad av Einarsson; 26 April 2015, 12:57.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  Ursprungligen postat av Einarsson
                  Spacklat igen de värsta ojämnheterna. Vänta en timma sen åker det på vit halvglansig lackfärg efter en snabb slipning.
                  Bildspam ch textspam men det får ni leva med.

                  Tror det kan bli bra detta i slutändan. :-)

                  EDIT: Är det bara jag förresten som har problem med tapatalk? Varje gång jag tar attach fastnar bilen på 70% bearbetar så jag får avbryta och göra om. typ en gång av 5 funkar det. Sen blir det ju inte en "riktig" attachment vad det verkar heller.

                  [ATTACH]75505[/ATTACH]
                  Tapatalk har blivit helsnurrigt. När jag ska lägga upp en bild så blir det en länk för att spara den i stället. Att alla är "inlagda" och "gravade" i forumet kan man ju leva med men jag ska kolla om det finns nån annan app.

                  Förresten: Den bänken ser väldigt stadig och snygg ut. Och jag brukar läsa din tråd fast det inte märks

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Ursprungligen postat av Mu(sic)
                    Tapatalk har blivit helsnurrigt. När jag ska lägga upp en bild så blir det en länk för att spara den i stället. Att alla är "inlagda" och "gravade" i forumet kan man ju leva med men jag ska kolla om det finns nån annan app.

                    Förresten: Den bänken ser väldigt stadig och snygg ut. Och jag brukar läsa din tråd fast det inte märks
                    Tack så mkt. Säg till om du hittar någon bättre app! Vore ju bra om det blev "bifogade miniatyrer" som det blir när man laddar upp via webb.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Mm förut blev det en bild direkt. Tyvärr är jag inte så hemma på app-letande men mina grabbar får hjälpa mej

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Även jag måste ta paus ibland. Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1430053871425.jpg
Visningar: 1
Storlek: 285,2 KB
ID: 2171147
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • woodlund
                          • December 2011
                          • 666

                          Måste tyvärr göra dig lite besviken Einarsson, p.g.a fuktigheten i rummet när du har akvarium så kommer dina fina spacklingar att synas i framtiden då trä sväller och krymper men det gör inte spacklet , jag vet av egen erfarenhet
                          ps grillen ser inte helt fel ut.
                          1900Liter Diskusvatten


                          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Ursprungligen postat av woodlund
                            Måste tyvärr göra dig lite besviken Einarsson, p.g.a fuktigheten i rummet när du har akvarium så kommer dina fina spacklingar att synas i framtiden då trä sväller och krymper men det gör inte spacklet , jag vet av egen erfarenhet
                            ps grillen ser inte helt fel ut.
                            Har spacklat igen skrevor mellan reglarna för att få bort de stora hålen, och täcka över skruvhuvudena. Så lite nytta tror jag den ska göra ändå. :-) Helt superslätt och fint hade jag inte väntat mig, det har jag inte energi för. Lite skavanker får det vara ändå.

                            Men nu ska jag måla några lager över också med lackfärg, så får väl se hur det blir i slutändan.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              Vet inte vilken telefon (operativsystem på telefonen) du använder men jag har Android och man måste välja gemet och inte bild ikonen när man ska infoga bilder. Då blir det bild i inlägget och annars med bild ikonen så blir det en länk.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: tp_g.JPG
Visningar: 1
Storlek: 50,6 KB
ID: 2171149

                              Nyaste versionen på Android är mycket bättre än den innan. Nu kan man faktiskt använda Tatapalk igen på telefonen/surfplattan.
                              Senast redigerad av Webo; 26 April 2015, 15:25.
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Jag har inte uppdaterat på ett tag, får kanske ta och göra det. : )
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...