Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Allt gick bra. Om någon är orolig.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      Gott ☺
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Jag insåg ett litet dilemma.. Jag vill inte bygga ny möbel förän det blir lite varmare.. Men jag vill gärna ha upp fiskarna från golvet då jag insåg att häverteffekten blir lite trött när nivåskillnaden är så liten. Hum hum.... Eller får jag temporärt ställa upp juwelkaret igen och ha dom där i tills jag har byggt ställnigne.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          Du kan inte använda en pump för att tömma vid vb? Så slipper du en del jobb tills det blir värmare.
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Jo det kan jag kanske fixa. Nog ingen dum idé. Får se hur jag gör. Det är ju även lite skönt att få bort dem ifrån golvet, slipper jag ligga på magen för att titta på dom.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Kan denna vara ett alternativ? Behöver inte pump eller hävert för att fungera. Jag köpte en variant (annat fabrikat) på denna förra sommaren vilket jag inte ångrar en sekund, har använt den två ggr i veckan sedan dess.

              Köp Aqua In-Out Complete Set Water Changing Kit 8 m hos ZOO.se ✓ Snabb leverans ✓ Fri frakt över 599 kr ✓ Stort sortiment i lager!
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                Fint att det gick bra!
                // Annicka

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                  Kan denna vara ett alternativ? Behöver inte pump eller hävert för att fungera. Jag köpte en variant (annat fabrikat) på denna förra sommaren vilket jag inte ångrar en sekund, har använt den två ggr i veckan sedan dess.

                  http://www.zoo.se/aqua-in-out-komple...lamhavert.html
                  Slösar inte den vatten i onödan?

                  Jag tror det får bli att flytta fiskarna tillbaka till juwelkaret ett tag. Det står mitt emot det andra på sin bänk nu. Kanske är bäst så. Så får jag göra mig av med juwelkaret senare. Så får jag smatidigt upp fiskarna från golvet.

                  Men jag ska dock köra en rejäl clor-desinficering av karet innan när det ändå är tomt etc, så all eventuell skit som jag fått med mig i flytten etc är borta.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Jo den förbrukar något mer vatten än traditionella metoder men rätt använt inte särskild mycket mer.
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                      Kan denna vara ett alternativ? Behöver inte pump eller hävert för att fungera. Jag köpte en variant (annat fabrikat) på denna förra sommaren vilket jag inte ångrar en sekund, har använt den två ggr i veckan sedan dess.

                      http://www.zoo.se/aqua-in-out-komple...lamhavert.html
                      Synd bara att kvalitén på just den som du länkar till är så dålig. Vreden för att byta vattenriktning går sönder eller också går de inte att stänga mera än 80% och man slösar mycket vatten eller så går översta delen sönder och kör bara runt och sitter löst och vatten stänker ut överallt. Ska byta min nummer 2 nu sedan august . Vilket märke var det du köpte Tommy?

                      Skickat från min SGP311 via Tapatalk
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Ursprungligen postat av Webo
                        Synd bara att kvalitén på just den som du länkar till är så dålig. Vreden för att byta vattenriktning går sönder eller också går de inte att stänga mera än 80% och man slösar mycket vatten eller så går översta delen sönder och kör bara runt och sitter löst och vatten stänker ut överallt. Ska byta min nummer 2 nu sedan august . Vilket märke var det du köpte Tommy?

                        Skickat från min SGP311 via Tapatalk
                        Jag köpte denna fast från en lokal handlare i Göteborg. Har fungerat superbra. Inget vred för att ändra riktning. Kolla filmen så ser du hur den fungerar.



                        Marina AquaVac Kompletter Wasserwechseler & KiesreinigerPraktisches Wasserwechsel-System mit Schlauchanschluß zwischen Becken und Wasserhahn. Wasserablass un...
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          Ok. Tack. Ska köpa en sån istället.
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • Webo
                            • August 2014
                            • 1968

                            Jag såg att där fanns 2 olika längder med slang. Behöver man bara den kortare slangen så är den en hel billigare:

                            http://www.pwss.se/product.php?produ...8&cat=0&page=1 7,5 m slang
                            http://www.pwss.se/product.php?produ...9&cat=0&page=1 15 m slang
                            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Rätt saftig prislapp ändå. :O
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Likan
                                • April 2012
                                • 2611

                                Diskus & annat

                                Ursprungligen postat av Webo
                                Synd bara att kvalitén på just den som du länkar till är så dålig. Vreden för att byta vattenriktning går sönder eller också går de inte att stänga mera än 80% och man slösar mycket vatten eller så går översta delen sönder och kör bara runt och sitter löst och vatten stänker ut överallt. Ska byta min nummer 2 nu sedan august . Vilket märke var det du köpte Tommy?

                                Skickat från min SGP311 via Tapatalk
                                Min har hållit i 2 år. Så jag tycker just den funkar fin fint! Kan behövas göras rent nån gång ibland bara. Min glappar vatten när den är smutsig och då är det bara att göra rent den så är den 99% tät igen.

                                Det går ju att göra en egen för kanske en 50-100-lapp + slang men minns inte vilka delar man ska ha. "Akvarie"slang finns ju att köpa på "lösvikt" på tex hornbach om man inte vill ha en vanlig trädgårdsslang.

                                Akvariet kan ju dock inte stå på golvet om man ska använda denna då den funkar som en vanlig slang när man tömmer och inte har kranen på. Om jag inte har kranen på tar det mig en timme att tömma 25-30% vatten i mitt 450l. Är kranen på halverar jag tiden (och slösar förbannat mycket vatten). Det karet är i jämnhöjd med kranen. Mitt 350l töms snabbare då den är högre upp.
                                Senast redigerad av Likan; 04 February 2015, 05:29.
                                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...