Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Förbannat fina cuipeua!
    Kul att få se lite bilder på dom, vilket bara stärker det faktum att det är sådana jag skall ha i storburken längre fram.
    Toppenfina!

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Dom är tyvärr ofta väldigt poppis och därmed dyra. Men det kan man leva med när de ser ut sådär.

      Något helt annat; har du en blekaste aning om hur Cuipeua uttalas? xD
      350L Diskus

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Förbaskat fina, ännu en gång grattis till vad som verkar vara ett superköp!
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Einarsson
          Dom är tyvärr ofta väldigt poppis och därmed dyra. Men det kan man leva med när de ser ut sådär.

          Något helt annat; har du en blekaste aning om hur Cuipeua uttalas? xD
          Ja, har man väl bestämt sig för en stöddig grupp sånadär, så är det bara att spara och dega upp. Det få bara gå!

          Hur namnet uttalas kan jag bara gissa, men med tanke på det spanska språkets influens i området, blandat med inhemska dialekter, kan jag tänka mig att det är ett betonat i-ljud i första stavelsen, och ett mjukt w-ljud i bokstäverna cu - ett k-ljud i bokstaven c, alltså: kwi. Bokstäverna peua möjligtvis; peja. Skulle fonetiskt alltså kunna bli ungefär; kwipeja.
          Troligtvis har jag helt fel, men det får mig bara att vilja undersöka saken. Jag skall göra några sökningar på namnet, eller ordet cuipeua och se om det skrivs med fonetisk skrift någonstans. Får jag tag på det så vet vi!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Otroligt vackra drömdiskus du fått tag i!
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Ja, har man väl bestämt sig för en stöddig grupp sånadär, så är det bara att spara och dega upp. Det få bara gå!

              Hur namnet uttalas kan jag bara gissa, men med tanke på det spanska språkets influens i området, blandat med inhemska dialekter, kan jag tänka mig att det är ett betonat i-ljud i första stavelsen, och ett mjukt w-ljud i bokstäverna cu - ett k-ljud i bokstaven c, alltså: kwi. Bokstäverna peua möjligtvis; peja. Skulle fonetiskt alltså kunna bli ungefär; kwipeja.
              Troligtvis har jag helt fel, men det får mig bara att vilja undersöka saken. Jag skall göra några sökningar på namnet, eller ordet cuipeua och se om det skrivs med fonetisk skrift någonstans. Får jag tag på det så vet vi!
              Haha jag gillar din dedication i frågan. Bara stavningen tar ju 3 år att lära sig.

              Och ja, man får helt enkelt bara greppa tag i kulorna och betala. ;D Jag planerar väl en 3-4 st till så det ska nog inte behöva bli så jäkla dyrt ändå. Akvariehobbyn är ju dyr, kar, filter, ljus yadayada.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Färgstarka odlingsformer i all ära, men det är så där discus ska se ut, lätt några av de vackraste discus jag sett. Får en flashback av en grön discus jag hade, med långa, röda bukfenor, förmodligen den snyggaste fisk jag haft.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Einarsson
                  VF-diskus bilder! Inga bra bilder då jag saknar rätt utrustning, har varken macroobjektiv eller bra blixt.
                  Så snygga! Fina bilder med

                  detta är den typen, färgen, sort eller vad man nu säger.. av discus som jag gillar allra bäst
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Blir ju mer och mer sugen på discus igen när jag ser alla bilder, och läser trådarna här Här är några jag haft, inte samma som den gröna jag nämnde, men fina de också.
                    Bifogade filer
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Vilka snyggingar . Det behövs absolut inget macro för att fota Diskus - tacksammare fiskar att fota finns inte

                      //Inger
                      huvet på spiken! men det hade varit kul att fota sånna finigar!
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Så snygga! Fina bilder med

                        detta är den typen, färgen, sort eller vad man nu säger.. av discus som jag gillar allra bäst
                        Samma här. Har lutat åt gröna också av ekonomiska skäl då de är billigare (inte alla, men från vissa områden), men nu blev det såhär och jag klagar inte.

                        Ursprungligen postat av Shepard
                        Blir ju mer och mer sugen på discus igen när jag ser alla bilder, och läser trådarna här Här är några jag haft, inte samma som den gröna jag nämnde, men fina de också.
                        Man är ju egetligne sån att man vill ha ett kar med varje sort. ;D Kan aldrig få för många.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          huvet på spiken! men det hade varit kul att fota sånna finigar!
                          Jag har fått lära mig att det är grymt bra att ha en extern blixt ovanpå karet på ett täckglas tex när man fotar diskus. Det gör att fisken lyser upp rejält men bakgrunden etc blir i princip helt svart om den är någorlunda riktad neråt. Men som sagt har jag ingen utrustning, bara en standard systemkamera.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            Ursprungligen postat av Einarsson
                            Man är ju egetligne sån att man vill ha ett kar med varje sort. ;D Kan aldrig få för många.
                            Hehe, nej. Vanliga rödturkos är ju inte fel, men dina är nå't alldeles extra. Men de här två tillhör nog också några av de finaste fiskar jag haft.
                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av Shepard; 18 December 2014, 19:42.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Einarsson
                              Jag har fått lära mig att det är grymt bra att ha en extern blixt ovanpå karet på ett täckglas tex när man fotar diskus. Det gör att fisken lyser upp rejält men bakgrunden etc blir i princip helt svart om den är någorlunda riktad neråt. Men som sagt har jag ingen utrustning, bara en standard systemkamera.
                              Jag kör min externa blixt fastsatt på kameran, mest av att jag inte lärt mig hur jag skall göra men det är ett av målen att lära mig detta
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Jag kör min externa blixt fastsatt på kameran, mest av att jag inte lärt mig hur jag skall göra men det är ett av målen att lära mig detta
                                Ska leta reda på en video, har sett en snubbe som är GUUUUUUUUUUD på att fota diskus och han gjorde en video på det, genom att använda extern blixt, ska se om jag hittar den igen.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...