Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #16
    Definitivt. Kan förstå att många som har 6-10 akvarier etc inte köper dyra möbelkar varje gång, det hade inte jag heller gjort. Nu har jag ju bara en pöl åt gången.

    Och som vi alla vet är det ju dyrt att hålla "frugan" nöjd. ;(
    350L Diskus

    Kommentar

    • simpson
      • July 2012
      • 666

      #17
      Ursprungligen postat av NIC
      5,6,7 lock för ett 360 liters??? Varför kollar du inte efter ett större kar på blocket istället och bygger dig en egen akvariebänk? Du lär ju komma undan med kanske 3 lock istället.
      Varför ska någon köpa nytt? Och hur många beggade hittar du till slut om alla slutar köpa nytt?Kan ju vara trevligt att inte börja skura ur 10 års avlagringar, alger, smuts och även känna sig mindre osäker på hur gammalt silikonet är...

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #18
        Ursprungligen postat av Einarsson
        Definitivt. Kan förstå att många som har 6-10 akvarier etc inte köper dyra möbelkar varje gång, det hade inte jag heller gjort. Nu har jag ju bara en pöl åt gången.

        Och som vi alla vet är det ju dyrt att hålla "frugan" nöjd. ;(
        Hahaha, håller frugan dig nöjd också eller det går bara på ett håll?

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • NIC
          • January 2008
          • 5121

          #19
          Ursprungligen postat av simpson
          Varför ska någon köpa nytt? Och hur många beggade hittar du till slut om alla slutar köpa nytt?Kan ju vara trevligt att inte börja skura ur 10 års avlagringar, alger, smuts och även känna sig mindre osäker på hur gammalt silikonet är...
          För mig personligen handlar akvaristiken om vad som finns i akvariet, inte hur akvariet ser ut. Visst, det ska inte se skitt och tråkigt ut men behöver helst inte vara nåt flashigt. En enkel alu-ram runt karet, gärna i svart går utmärkt för mig. De här flashiga möbelakvarierna som väl kan vara ganska snygga är inget för mig. Jag bygger hellre bänken själv och får den exakt som jag vill istället för att begränsa mig till marknadsutbudet. Alla mina kar har varit begagnade utom ett och jag har inte behövt skura eller nånting, ej heller bättra på silikonet, sånt syns ju oftast om det behövs eller inte. Ett tips är att inte köpa ett 10 år gammalt kar med alger och skit!

          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #20
            Håller med om att själva karet i sig kan se ut hur det vill, så stor skillnad blir det ju inte. Glas som glas. Det är som sagt möbeln som i mitt fall behöver smälta in med övriga möbler i rummet. Men visst, hade kunnat köpa bara möbeln och sen ett annat kar. Men jag fastnade lite för Juwelkaret också för det hade mer djup & höjd än vad 120bredd-kar brukar ha. Det bör ju diskusarna gilla. Så då tänkte jag att jag lika gärna kan köpa hela skiten =)
            350L Diskus

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #21
              Snackade med Herkules Zoo och de plockar hem ett åt mig tills imorgon (kan hämta i helgen då) för 5500 kr. Billigare än Hornbach. Riktigt nice.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Kiiimpa
                • October 2012
                • 104

                #22
                Har precis kört igång med diskusar i ett 390L hörnakvarium. Ett tips till lite lummigare känsla och någonting som mina diskusar verkar uppskatta är flytväxter. Gärna någon stor bladad som man kan lägga i andra änden av utblåset, blir en härlig effekt när fiskarna rör sig där under för att sedan komma ut i ljuset och visa sina färger

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kiiimpa
                  Har precis kört igång med diskusar i ett 390L hörnakvarium. Ett tips till lite lummigare känsla och någonting som mina diskusar verkar uppskatta är flytväxter. Gärna någon stor bladad som man kan lägga i andra änden av utblåset, blir en härlig effekt när fiskarna rör sig där under för att sedan komma ut i ljuset och visa sina färger
                  Bra tips faktikst! Jag har funderat på detta, flytväxter med stora blad just. Sen att t.ex använda 2 lysrör bara för att få ner ljuset och få ljuskällan på en mer koncentrerad plats. Jag vill lixom att växterna ska kasta skuggor så att man ser "skimmer" i vattnet som du säger. Spotlights ger ju GRYM sån här effekt men nu har jag ju inte spottar så får försöka få fram den effekten så gott det går ändå.

                  Har du tips på bra fina flytväxter så får du gärna posta namnet på dem! Vore skitnice =)
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    #24
                    Är det den här sanden folk brukar köpa?

                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Karl Holm
                      • November 2011
                      • 223

                      #25
                      Sv: Diskusdrömmen tar fart!

                      Ursprungligen postat av Einarsson
                      Är det den här sanden folk brukar köpa?

                      http://www.jula.se/filtersand-for-blastring-018297
                      Jepp! :-)

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        #26
                        Härligt, tack.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          #27
                          Nu står karet och möbeln i kartong här hemma. Min Audi A3 skötte sig exemplariskt än en gång, hade lådorna tillsammans varit 1 cm bredare på NÅGOT håll hade det inte gått i. Nu var det som om bilen var gjuten runt kartongerna, tur.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            #28
                            Damn, karet är ju enormt.. Vadfan har jag gett mig in på?
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              #29
                              https://twitter.com/E1narsson/status...020928/photo/1 Horribel bild, men nu står det där. Inväntar mitt guldmedlemskap så jag kan lägga upp bilder irktigt.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                #30
                                Står akvariet tillräckligt plant såhär?

                                Långsida: http://i45.tinypic.com/34zfx35.jpg

                                Kortsida: http://i47.tinypic.com/2edsc3n.jpg
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...