Freddie funderar på Asien-Svartvatten...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• freddi36
    svarade
    Bottenmatrialet har jag funderat lite över. Tror det blir såhär; sand längst ner, sen en blandning av torv och sand och även lite sphagnum mossa. Har läst att det ska vara bra att sänka pH med samt att det växer naturligt i torvmossar. Hade även tänkt bryta sönder lite björkkvistar och blanda in i detta så det ser ut som det legat där ett bra tag och liksom "sjunkit" ner i botten. På detta blir det mer pinnar och löv såklart Förmodligen blandar jag ner lite sönder rivna löv i botten också.
    Sanden längst ner har jag för de få växter jag ska ha. Det blir cryptocorynes (några få bara) och en Nymphea lotus för att skapa skugga. Denna ska jag dock klippa så den inte blir för stor.
    Annars hade jag inte tänkt ha flytväxter för på bilderna syns inga verkliga flytväxter såsom ceratopteris, bara blad från "undre" växter och mossa som flyter omkring.
    Java mossa ska jag också ha på rötterna för att skapa skydd åt yngel och för att det är fint

Lämna en kommentar:

• freddi36
    svarade
    Lite biotopbilder

Klicka på bilden för större version

Namn: asien biotop 4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,3 KB
ID: 2144078Klicka på bilden för större version

Namn: asien biotop 6.jpg
Storlek: 90,2 KB
ID: 2144079Klicka på bilden för större version

Namn: asien biotop 8.jpg
Storlek: 115,4 KB
ID: 2144080Klicka på bilden för större version

Namn: asien biotop 1.jpg
Storlek: 108,9 KB
ID: 2144081

Lämna en kommentar:

• freddi36
    svarade
    Har funderat vidare och kommit fram till vilka fiskar jag vill ha. (iallafall för stunden )

Runt 20 st Boraras maculatus
    En grupp (vet inte riktigt lämpligt antal) Sphaerichthys osphromenoides
    En grupp Pangio semicincta/kuhlii

Alla dessa ska enligt "seriouslyfish.com" komma från samma habitat, svartvatten.

Någon som ser något negativt med denna uppsättningen fisk?

Lämna en kommentar:

• freddi36
    svarade
    Ja, jag tror det kan bli snyggt med mörkt vatten och ett bra gäng små små rödaktiga firrar

Lämna en kommentar:

• PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av freddi36
    Får se vad det blir av det hela =p Hade tyckt det var häftigt med många små Boraras, och någon mindre labyrint
    låter som trevlig uppsättning fisk i mina öron

Lämna en kommentar:

• freddi36
    svarade
    Någon som haft Betta rutilans?
    Dom verkar gilla lågt pH och kommer från svartvatten områden.

Lämna en kommentar:

• freddi36
    svarade
    Men, halvnäbbarna är väl mer eller mindre ytfisk? Då får nog kampfiskarna flytta och så blir det någon annan labyrint, typ choklad gurami istället för dom är ju inte så aggressiva.
    Får se vad det blir av det hela =p Hade tyckt det var häftigt med många små Boraras, och någon mindre labyrint

Lämna en kommentar:

• freddi36
    svarade
    IMAZO verkar ha Hemirhamphodon tengah hemma

Lämna en kommentar:

• freddi36
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: Rot + bakgrund.png
Storlek: 14,6 KB
ID: 2143897

Såhär kan man kanske göra en snygg "rotvägg" utan att behöva limma rötterna direkt mot bakgrunden. Såhär blir dom ju enklare att ta bort om man skulle vilja det

Lämna en kommentar:

• freddi36
    svarade
    Okej, ska titta vidare och se om handlaren har möjlighet att ta hemåt mig

Lämna en kommentar:

• Erik Åhlander
    svarade
    Beställningsvara. Borde kosta under hundralappen styck. Flera av släktingarna har rapporterats odlade av amatörer i Sverige, men inte just den.

Lämna en kommentar:

• freddi36
    svarade
    Tack så mycket Erik! "halvnäbbarna" verkade väldigt intressanta, är dom svåra att få tag i? Jag har aldrig sett några

Lämna en kommentar:

• Erik Åhlander
    svarade
    Eklöv + boklöv + örnbräken blir ännu billigare. Torv liksom torvblock finns på plantskolor/trädgårdsbutiker. Döda grenar (men de ska vara riktigt döda, gärna sedan många år) finns i trädgården och i skogen. Häll inte i för mycket på en gång, för då får du masstillväxt av encelliga djur och då tar syret slut.

Om du vill att Boraras skall bli fler bör du inte blanda med andra arter. Starta i så fall med unga djur, äldre djur verkar vara sterila. B. micros lär du inte få tag i, men B. maculatus, urophthalmoides, naevus (det kanske är den du kallar B micros) och merah finns i handeln. Annars är det schokladgurami och en del ganska ovanliga Betta-arter av guramina som man framför allt hittar i torvträsk (eller nästintill torvträsk - rena torvträsk är ganska artfattiga)). Andra arter är t ex Puntius rhomocellatus, Paedocypris spp. , Rasbora einthovenii, Rasbora pauciperforata och Hemirhamphodon tengah.

Lämna en kommentar:

• freddi36
    svarade
    Okej, jag har aldrig sett några men antar att dom går att beställa.

Lämna en kommentar:

• PiaJo
    svarade
    Nä, det var de inte. "min" affär har haft dem inne flera gånger.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...