Okej, om ingen annan säger emot blir det nog ett gäng kuhis till helgen
Moskitos är riktigt fina, och exemplaren i affären såg bra ut. Kan förstå vad du menar med att galaxys kommer försvinna i dunkelt. Hmm, får ta en funderare till innan jag bestämmer mig tror jag
När det gäller kuhli har jag upplevt dem som väldigt tålig men det kanske någon annan vet mer om.
Jag tycker iaf absolut att du ska köra på moskitorasbora. Galaxyn är ganska mörk så i dunkelt ljus är det risk att du inte ser dem. Utfärgade moskitos kan verkligen lysa rött så i ett svartvattenkar tror jag de kommer att göra sig fantastiskt bra.
Har också hittat riktigt "crazy-price" på kuhliis. 20kr/st! Hur är dom som piloter? Tänkte köpa 5st i helgen för där fanns inte så många kvar, men är dom kassa piloter låter jag nog bli. Karet är ju ändå två veckor nu och jag har matat det nästan var dag med lite artemia till bakterierna, så det bör ju finnas lite bakterier.
Har fått tipset att testa att ha några tunna vass/bambu pinnar längst bak i karet. Tror det skulle bli bra med vasslöven. Ska testa detta men måste få tid till det, kommer hem sent på dagarna och orkar inte gå ut och plocka vass då
Till helgen köper jag kanske lite fisk. Måste ha något i karet som ger bakterierna mat. Nu matar jag karet så dom får jobba lite men nu när det börjar bli stabilt vill jag testa med fisk
Testade pH nu igen och det var på ca 6,3. Ska jag va helt ärlig hade jag inte 100% osmosvatten i uppstarten. Jag har bara möjlighet att ha 25L på dunk i taget så det fick bli 50/50 osmos/kranvatten. Troligen därför pH inte är lägre, kranvattnet buffrar.
Och där vet vi att cryptocorynerna är nya i karet! En hel del blad har redan smält bort på den okända, dock inga på wendtiin. Ser detta som både bra och dåligt, bra: växten får skjuta nya blad så som den vill i karet, det ser mer naturligt ut då, dåligt: ja, växtens blad dör
Har hällt i ca 1L extrakt nu och färgen har mörknat på vattnet. Hade tänkt dumpa hela flskan i karet och sen kolla pH, ca 0,5L kvar som töas nu
pH i extraktet var mellan 5-5,5. Lite svårt att se pga av färgningen och partiklarna i det.
Leave a comment: