Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Einarsson
    När kommer bilder på karet med fiskarna i då? :o
    De koppades in igår sent på kvällen och tanken är att de pga stressen som transporten innebar ska få "vila" i nedsläckt belysning i ett dunkelt rum i ett par dygn, enligt Tony. Så det är för mörkt där för att filma eller ta kort. Vi får väl se om jag orkar låta bli att tända i dessa två dygn.
    Första dygnet nu tänder jag absolut inte. Men sedan får vi se. Vill gärna se hur de andas och mår efter transporten. Så det känns lite frustrerande att inte se det.
    Men med låg dunkel mysbelysning i rummet så är samtliga 10 och glor på mig. Alla har full färg och utspärrade fenor och en del mätningar mellan dem pågår redan. Det är verkligen maffigt när samtliga 10 sprider ut sig över hela akvariet.
    Men som sagt i en av Mats filmer, den som heter nr 3, så är det min grupp som han filmade. Så jag tog hela gruppen.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Pratade med Tony om det där med släckt kar och han sa det att han som princip alltid har släckt vid medicinering. Eftersom morgondagen är sista dagen för medicineringen så är det bara att vänta tills i övermorgon för att få se Diskusarna. Ännu en dag med kisande ögon i ett mörkt kar alltså
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Du får ta dig ner hit till västkräftskivan då får du träffa såväl Pia som en massa andra västingar IRL
        Eftersom jag förstår att det till dessa kräftskivor levereras en skriftlig garanti om en trevlig kväll hade jag gärna gjort det faktiskt. Åkte ju 94 mil för att umgås med Anders och er andra och det var ju värt varenda kilometer. Men tyvärr är den kvällen tingad men förfrågan värmer gott.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Det här med mörkläggning är säkert bra för Diskusarna, men det är banne mig inte bra för deras ägare det är en sak som är klar....
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Drömmen om ett Discusakvarium

            Gött att de simmar hemma hos dig nu i alla fall. Det ska bli spännande att se bilder Det är ju ganska lätt att fota dem så jag räknar med mängder


            Sen kan vi planera ett ordentligt hightech Det måste ju vara nästa steg
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Gött att de simmar hemma hos dig nu i alla fall. Det ska bli spännande att se bilder Det är ju ganska lätt att fota dem så jag räknar med mängder


              Sen kan vi planera ett ordentligt hightech Det måste ju vara nästa steg
              Var så säker Mathias, jag kommer att fota så mycket att ni storknar och sätter mig på ignore-listan bara för att slippa ännu en bild eller film.
              Ånej, inte ännu en bild på en blåturkos Discus!!! Låt oss slippa!

              Vad är det du tänker när du pratar ordentligt HighTech?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Nu har jag sagt godnatt i halvmörkret till Diskusarna. De har börjat simma över hela karet nu. Vid ett tillfälle simmade de i rad och fyllde hela karet från kant till kant. Mäktigt!

                Jag och min fru har suttit tillsammans och tittat på dem. Kan säga att först nu förstår hon varför jag drömt så länge om dem. Åh vad söta de är! sa hon. Vad vackra de är... Åh så stora och fina.... Titta nu niger de så där.....Sedan har hon suttit klistrad vid karet och sagt samma saker som jag själv känt för dessa härliga fiskar. Hon vill ta del av matningen t.ex. När jag då berättade att de så småningom blir helt hand-tama så fick jag ett mycket lyckligt leende tillbaka Det blev plötsligt våra fiskar....

                Vi pratade vidare om att vi nog inte kommer att behöva någon TV i det rummet längre. Så möjligen säljer vi den extra TVn som står där. Bättre underhållning finns ju liksom redan på rummet.

                Ni kan förstå att jag älskar min fru. Det är romantiskt med Discus inser jag nu
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Nu har jag sagt godnatt i halvmörkret till Diskusarna. De har börjat simma över hela karet nu. Vid ett tillfälle simmade de i rad och fyllde hela karet från kant till kant. Mäktigt!

                  Jag och min fru har suttit tillsammans och tittat på dem. Kan säga att först nu förstår hon varför jag drömt så länge om dem. Åh vad söta de är! sa hon. Vad vackra de är... Åh så stora och fina.... Titta nu niger de så där.....Sedan har hon suttit klistrad vid karet och sagt samma saker som jag själv känt för dessa härliga fiskar. Hon vill ta del av matningen t.ex. När jag då berättade att de så småningom blir helt hand-tama så fick jag ett mycket lyckligt leende tillbaka Det blev plötsligt våra fiskar....

                  Vi pratade vidare om att vi nog inte kommer att behöva någon TV i det rummet längre. Så möjligen säljer vi den extra TVn som står där. Bättre underhållning finns ju liksom redan på rummet.

                  Ni kan förstå att jag älskar min fru. Det är romantiskt med Discus inser jag nu
                  Du har en helt underbar fru Johnny.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Japp det har jag . Vi träffades när vi var 17 så snacka om tur
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Nu är ju sista dosen Multicura ihälld och karet är nedsläckt till i morgon då det tänds kl. 12:00. Har ordnat så att jag kan vara hemma då. Så strax före tändningen tänkte jag duka upp lunchen i Diskusrummet och invänta gryningen i karet. Bästa lunchen på länge

                      Har tassat runt som en hustomte vid karet och sett Discusarna som blå lätt självlysande cirklar i karet. Några av dem är lite extra modiga och kommer alltid fram och tittar när jag sitter framme vid karet.
                      Efter lunchen så byter jag 30% av vattnet och plockar ut luftpumpen som varit på under behandlingen. Tempen är inställd på 29 grader.
                      Därefter kommer jag att testa att ge lite mat, så får vi se hur de reagerar. Kommer att ge fryst artemia som första mål.

                      Vill att de ska vänja sig vid rörelse i rummet så jag har varit precis som vanligt hemma. Märker att de reagerar på dörren när man kommer in.
                      Inte genom att bli skärrade utan genom att hålla koll.
                      Akvariet står så här (ignorera den dryga pajasen på bilden):
                      Klicka på bilden för större version

Namn: 450 uppställt 130525.jpg
Visningar: 3
Storlek: 90,9 KB
ID: 2148793
                      Och det innebär ju att det syns när folk kommer in från vänster genom kortsidan. Diskuterade detta med Tony och bestämde mig för att det ska få vara öppet åt det hållet. Kommer att ibland ge mat från kortsidan så att det som händer där blir positivt och lockande.
                      Alternativet hade varit att täcka för sidan. Men Tony trodde att det möjligen blir en större överraskningseffekt om de inte blir förvarnade att folk är på väg in. Därför är det öppet. Om det blir problem stänger jag för då.

                      Vill det sig väl kommer min Panaqolus albomaculatus att visa sig. I detta kar lär han ju få i sig rötter så det räcker.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        De vänjer sig snart vid att det kommer folk vid dörren, och lär inte bli något problem.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Nä jag har ena kanten ut emot hallen i lägenheten. Springs hur mycket som helst där men de är vana nu. Det är snarare så att de rusar fram och hoppas på mat så fort någon går förbi.

                          Häromdan såg det ut som att alla stod och tryckte nere vid botten i hörnet på karet och tittade på kaninen som satt på mattan framför karet, som om de tiggde mat av den.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Einarsson
                            Nä jag har ena kanten ut emot hallen i lägenheten. Springs hur mycket som helst där men de är vana nu. Det är snarare så att de rusar fram och hoppas på mat så fort någon går förbi.

                            Häromdan såg det ut som att alla stod och tryckte nere vid botten i hörnet på karet och tittade på kaninen som satt på mattan framför karet, som om de tiggde mat av den.
                            Kan se bilden framför mig. Du borde ha fotat den!
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Även i ett mörkt kar sker det grejer. Nu när jag kommer in i rummet nu p kvällen så står 10 Discus och glor nyfiket. Ska jag kolla tempen på frontrutan så står de packade för att se vad jag gör (eller för att de hoppas på mat). Inte klokt vad man kan känna för några fiskar.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Även i ett mörkt kar sker det grejer. Nu när jag kommer in i rummet nu p kvällen så står 10 Discus och glor nyfiket. Ska jag kolla tempen på frontrutan så står de packade för att se vad jag gör (eller för att de hoppas på mat). Inte klokt vad man kan känna för några fiskar.
                                Så funkar friska discusar, tänk vad du ska bli poppis när dom får mat i morgon. Det blir väl samtidigt med din lunch. Det ska bli så roligt, att få se bilder på dina snyggingar.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...