Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Camenius

    Var är detta foto taget? ( Sorry för off (topic).
    Det är någonstans vid Vänern, det är allt jag kommer ihåg. Körde 300 mil på 3 dagar. Så det rykte om baken och hade bara 3 trötta hjärnceller aktiva vid tillfället. Hade precis fått hojen och ville köra in den på momangen. Och just detta med Off Topic är alltid tillåtna i denna tråd.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av hivemindhermit

      Superfin bild ju!
      Tack! Bilden är tagen med iPhone X i teleläget på frihand. Däremot är rutan inte kliniskt ren etc. Men vem bryr sig
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1333.jpg
Visningar: 115
Storlek: 618,2 KB
ID: 2376854
        Vill önska alla er på Zoopet ett riktigt Gott Nytt År! Tack för ett fantastiskt 2017!
        Bilden är tagen från dagens tur i Tandådalen med längdskidor på 1,7 mil. Så nu vet jag var musklerna sitter på kroppen. De känns....
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Tack detsamma Johnny

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6059

            Tack detsamma! Vacker bild!

            Kommentar

            • hivemindhermit
              • September 2017
              • 214

              Gott nytt år! Och stort tack för din närvaro här på forumet. Du gör mycket för den varma, inbjudande stämningen
              /Alex
              375 + 112 liter drömmar

              Kommentar

              • miiaoo
                • January 2006
                • 2815

                mors och gott nytt år!

                Jag är nu på sid 256 i den här tråden och jag bara fortsätter att förundras över din otroliga närvaro i det du gör. Det är ju iofs själva grejjen med just mindfulness som du ju är en mästare på, men ändå. Du är insiktsfull, väldigt generös, känslosam, vänlig och snäll, omtänksam, hänsynsfull och genuint intresserad. Jag skulle kunna lägga till fler adjektiv och superlativer för det ä svårt att med ord beskriva känslan men får när folk lägger ner sin själ i sitt skrivande om sitt upplevande av någonting de verkligen är intresserade av. Det blir nyanserat och spännande även om själva föremålet för intresset inte är ens eget fokus. Jag uppskattar själva läsningen mer än fisken i många fall. Men det gör ju självklart också att man får upp ögonen för sådant man inte själv lagt märke till tidigare.
                Jag gillar verkligen de här lååånga trådarna som sträcker sig över år och där man får pusselbit för pusselbit till andras personer och personligheter. Jag själv älskar att skriva och är väldigt öppen i det jag skriver. Det är viktigt för mig för jag känner att om jag kan tillföra något litet till någon därute genom min öppenhet så har det varit värt the effort liksom. Jag känner därför att jag tänker som jag läser att du gör. Öppet, generöst, insiktfullt, vänligt och pedagogiskt. Fortsätt så! Jag lovar att jag inte är den enda som läser tråden från början, kikar på bilderna och förundras, klickar på filmlänkarna och lär sig och helt enkelt gläds med din i din diskusglädje och sörjer när tråkigheter händer. Detta vet du ju redan, många trådsvar tyder på det, folk skriver om hur mycket de uppskattar tråden och dina tankar. Personligen går jag igång på långa konversationer i text, genomtänkta svar, interna skämt där man liksom åker med på en liten kälke bakom och kan glädjas med andras glädje.
                Ja, jag inser att jag vräker på nu, men det är av genuint intresse även detta. Vad vore livet värt om ingen vågade vräka ur sig sina tankar och känslor som blir till när man indirekt involverar sig i andras upplevelser?! Tankar är alltid värda att delas, stötas och blötas och i min egen tråd önskar jag många långa och fundersamma funderingar som jag gissar att mitt eget skrivande kan väcka. I alla fall väcks mina egna funderingar när jag satt något på pränt. Jag får liksom upp ögonen för att jag tänkt tokigt eller smart eller nåt helt annat.

                Gott nytt som sagt! Hoppas att alla zoopetare och andra får ett fantastiskt nytt år fullt av roliga, spännande och andra kuliga saker i år!
                Senast redigerad av miiaoo; 07 January 2018, 12:37.
                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                Kika gärna in i min dagbok!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Tack detsamma Johnny

                  //Inger
                  Ursprungligen postat av Nando
                  Tack detsamma! Vacker bild!
                  Ursprungligen postat av hivemindhermit
                  Gott nytt år! Och stort tack för din närvaro här på forumet. Du gör mycket för den varma, inbjudande stämningen
                  Mysigt med besvarade hälsningar! Tack för bildkommentar Nando och för en mycket vänlig kommentar...hermit!
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av miiaoo
                    mors och gott nytt år!

                    Jag är nu på sid 256 i den här tråden och jag bara fortsätter att förundras över din otroliga närvaro i det du gör. Det är ju iofs själva grejjen med just mindfulness som du ju är en mästare på, men ändå. Du är insiktsfull, väldigt generös, känslosam, vänlig och snäll, omtänksam, hänsynsfull och genuint intresserad. Jag skulle kunna lägga till fler adjektiv och superlativer för det ä svårt att med ord beskriva känslan men får när folk lägger ner sin själ i sitt skrivande om sitt upplevande att någonting de verkligen är intresserade av. Det blir nyanserat och spännande även om själva föremålet för intresset inte är ens eget fokus. Jag uppskattar själva läsningen mer än fisken i många fall. Men det gör ju självklart också att man får upp ögonen för sådant man inte själv lagt märke till tidigare.
                    Jag gillar verkligen de här lååånga trådarna som sträcker sig över år och där man får pusselbit för pusselbit till andras personer och personligheter. Jag själv älskar att skriva och är väldigt öppen i det jag skriver. Det är viktigt för mig för jag känner att om jag kan tillföra något litet till någon därute genom min öppenhet så har det varit värt the effort liksom. Jag känner därför att jag tänker som jag läser att du gör. Öppet, generöst, insiktfullt, vänligt och pedagogiskt. Fortsätt så! Jag lovar att jag inte är den enda som läser tråden från början, kikar på bilderna och förundras, klickar på filmlänkarna och lär sig och helt enkelt gläds med din i din diskusglädje och sörjer när tråkigheter händer. Detta vet du ju redan, många trådsvar tyder på det, folk skriver om hur mycket de uppskattar tråden och dina tankar. Personligen går jag igång på långa konversationer i text, genomtänkta svar, interna skämt där man liksom åker med på en liten kälke bakom och kan glädjas med andras glädje.
                    Ja, jag inser att jag vräker på nu, men det är av genuint intresse även detta. Vad vore livet värt om ingen vågade vräka ur sig sina tankar och känslor som blir till när man indirekt involverar sig i andras upplevelser?! Tankar är alltid värda att delas, stötas och blötas och i min egen tråd önskar jag många långa och fundersamma funderingar som jag gissar att mitt eget skrivande kan väcka. i alla väcks mina egna funderingar när jag satt något på pränt. Jag får liksom upp ögonen för att jag tänkt tokigt eller smart eller nåt helt annat.

                    Gott nytt som sagt! Hoppas att alla zoopetare och andra får ett fantastiskt nytt år fullt av roliga, spännande och andra kuliga saker i år!
                    Åh vad fint du säger. Blir mycket berörd, glad och tom i bollen samtidigt på nåt sätt. Ibland kan ju känslor bli lite för stora föra att kunna krympas ner till ord. Så känns det nu.
                    Jag tänker nog som du att vi nog är rätt lika. Vad skulle livet vara om man inte vräkte på, säger du. Risken för mig är väl att när folk tycker jag vräker på kan det ju också tros betyda att jag överdriver. Överdriva innebär ju att man lämnat det äkta och sanna. Men att köra med öppna spjäll och inte hålla tillbaka det som man upplever som sant är ju äkta men kan tas för det förra.
                    Nu låter väl detta som helt obegripligt, men för de som har mindfulness mest som ett främmande uttryck så är det ju att vara den man är ytterst. Och så som jag är här det är så jag är.
                    Otroligt peppande med responsen hur som helst. Tror jag skriver ut texten på ett A4 och en dålig dag när allt blir fel så ska jag läsa det några gånger
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Christer5
                      • July 2015
                      • 915

                      Bluewing,håller fullständigt med vad miiaoo i alla stycken skriver om dig,tyvärr har jag svårt att skriva långa inlägg men tror att du redan vet att jag högaktar dig och att jag tycker att du är föredöme för alla som person,ditt engagemang och dina kunskaper om att hålla fisk och akvarier står väldigt högt i kurs.

                      Önskar dig allt gott och ett fint Gott Nytt Akvarieår.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av Christer5
                        Bluewing,håller fullständigt med vad miiaoo i alla stycken skriver om dig,tyvärr har jag svårt att skriva långa inlägg men tror att du redan vet att jag högaktar dig och att jag tycker att du är föredöme för alla som person,ditt engagemang och dina kunskaper om att hålla fisk och akvarier står väldigt högt i kurs.

                        Önskar dig allt gott och ett fint Gott Nytt Akvarieår.
                        Åh tack Christer! Du är så snäll du. Nu känner jag mig mera intresserad än kunnig egentligen. Men blir glad av att det kan upplevas som kunskap.
                        Kunskap enligt Platon är ju något ungefär så här:
                        1. Du måste tro det
                        2. Det måste vara sant
                        3. Du måste ha goda skäl att tro det

                        Mycket av de inlägg jag skriver platsar definitivt för ettan i denna lista.
                        Men tvåan är klurig. Min fru kallar mig för världsmästare i gissning ibland.
                        Nu menar jag inte att krångla till din fina text, Christer utan just nu så funderar jag mycket på vad sanning är egentligen. På riktigt. Därför spann jag lite på tråden så att säga. Men det satte sig direkt i hjärtat
                        Är själv i Tandådalen en tid och förutom att njuta av fina komplimanger så här på årets första dag åka skidor med fru och pälsbeklädda vänner.
                        Detta är från en helt underbar skidtur igår med yngsta bustjejen Meija:
                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0338.jpg Visningar:	1 Storlek:	441.8 kB ID:     	2377043
                        Senast redigerad av Bluewing; 02 January 2018, 07:34.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

                          Inte helt fel att vara världsmästare i gissning. Har man lite (eller mycket) sunt förnuft och vet en del om orsaksamband och logik så är det ofta så att gissningarna faktiskt blir helt korrekta. Så upplever jag det i alla fall. Också en av medspelarna i titeln om Världsmästare i gissning.

                          Så fin liten Mejja! Så fina dojjor hon har, gillar hon dom?
                          Senast redigerad av miiaoo; 07 January 2018, 12:38.
                          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                          Kika gärna in i min dagbok!

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Hej Johnny.
                            hoppas allt är bra med dig, din familj och dina kar.... du, jag har bestämt mig, det blir Discus här.......även om jag dyrt och heligt lovade mig att inte ha discus igen.... Men efter att läst din tråd märkte jag att jag sökte alla trådar om just discus, sedan blev det att plocka fram mina gamla böcker om Discus och helt plötsligt tänkte jag inte på annat än discus....vad är det med denna fisk som trollbinder så...

                            Då var det ju nästa löfte att denna gång skulle jag ta det lungt och tänka efter före, så att säga. Det tredje lyftet var ju att inte köpa mer kar...hm...det jag kan slå fast är att jag inte är bra på att hålla löften...imorgon hämtar jag ett nytt kar, som kommer att ordningställas för discus.

                            så Johnny, några bra råd eller en summering av dina erfarenheter som du känner skulle kunna vara till nytta för mig?

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av miiaoo
                              Inte helt fel att vara världsmästare i gissning. Har man lite (eller mycket) sunt förnuft och vet en del om orsaksamband och logik så är det ofta så att gissningarna faktiskt blir helt korrekta. Så upplever jag det i alla fall. Också en av medspelarna i titeln om Världsmästare i gissning.

                              Så fin liten Mejja! Så fina dojjor hon har, gillar hon dom?
                              Skönt att det finns fler medlemmar i klubben. Dojjorna är fleecesockor som vi syr själv och som skyddar mot is i tassarna och skare. De är oerhört bekväma för hundarna så de gillas.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Ekenberg
                                Hej Johnny.
                                hoppas allt är bra med dig, din familj och dina kar.... du, jag har bestämt mig, det blir Discus här.......även om jag dyrt och heligt lovade mig att inte ha discus igen.... Men efter att läst din tråd märkte jag att jag sökte alla trådar om just discus, sedan blev det att plocka fram mina gamla böcker om Discus och helt plötsligt tänkte jag inte på annat än discus....vad är det med denna fisk som trollbinder så...

                                Då var det ju nästa löfte att denna gång skulle jag ta det lungt och tänka efter före, så att säga. Det tredje lyftet var ju att inte köpa mer kar...hm...det jag kan slå fast är att jag inte är bra på att hålla löften...imorgon hämtar jag ett nytt kar, som kommer att ordningställas för discus.

                                så Johnny, några bra råd eller en summering av dina erfarenheter som du känner skulle kunna vara till nytta för mig?
                                Jag tycker du resonerar helt rätt. Har tanken väl fått fäste så är det lika bra att ge efter och skaffa ett gäng valpar.
                                Ja råd.... nu finns det ju kunniga personer kring detta i forumet. Men eftersom du nu frågar så är det så oerhört viktigt med rent och välmående vatten. Enklast är det ju att köra med ett barebottomkar och byta vatten för jämnan. Enklast men så tråkigt kan jag tycka. I annat fall krävs det riktigt bra filtrering och inte så stor fiskbelastning. Har du som jag ett Jumbonano (450) så rymmer det egentligen bara upp till 6 kanske max 7 vuxna individer. Ungfiskar går det ju att ha fler. Men när de är vuxna så tar de plats. Vill du köra med sand, växter, rötter etc. så ställer det högre krav ändå på bra vattenkvalité och filtrering. Hade oftast 28 grader i karet. Men den kvarvarande diskusen Bertil som tål allt går i 27 grader sedan länge utan några problem.
                                Sedan är det foder då. Diskusar snöar lätt in på ett och samma foder. Så bra variation och gärna egen räkmix och liknande. Diskusarnas akilleshäl är ju mage och tarm. Ju bättre och ju mer varierat foder ju tåligare diskus egentligen. Min grupp fick ju flagellater i tarmen som sedan fick förödande konsekvenser.
                                Men du fixar ju detta. Flera i forumet har lyckats riktigt bra i första försöket. Läs i Tommy Vestlies tråd t.ex.
                                Avslutningsvis så skaffa bra fiskkvalité från start och inte för små (femkronor) utan minst 8-9 cm så är du en bra blir på väg.
                                Så bra fisk, bra foder och bra vattenkvalité.
                                Du får ett minne för livet oavsett hur det går.
                                Om jag skulle köra om allt igen så skulle jag nog köra bara med Diskus, varit bättre på att variera födan, ett större kar och rejälare filter. Skulle haft mer grenar och mindre växter.
                                Nu blev jag nästa sugen igen.....
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...