Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Ursprungligen postat av Webo
    En fråga angående regnbågar. Är de mycket krävande när det gäller vattenkvalitet och ska de ha mycket ström vatten?

    Något annat man ska tänka på/behöver?
    Som Bluewing säger tror även jag att täta vattenbyte får regnbågarna att färga ut och må bra, jag nöjer mig dock med 35-45% byte varannan vecka, det funkar bra med det antal fisk/storlek på fisk/storlek på kar som jag har.
    Angående hur kraftig vattengenomströmningen skall vara tror jag att det skiljer sig beroende på vilken sort du har. De kommer ju från olika livsbetingelser, till exempelvis Glossolepis Incisus/Wanamensis lever naturligt i stilla sjöar, Lake Wanam saknar till och med utflöde.
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      Ursprungligen postat av Webo
      Ok. Tack för infon Johan.

      Känner du till Boesemani?
      Ja, säger man regnbågsfisk är det Boesemani man tänker på, det är verkligen en mycket vacker och relativt tålig fisk som jag kan rekommendera.
      Är det något speciellt du du funderar på?
      /Johan
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        Jag vet bara det namn då jag har sett det i en annons. Jag funderade på att köpa ett gäng såna då de skulle , tror jag passa i mitt malkar.
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          Kollade snabbt i artregistret och det borde vara denna Melanotaenia boesemani https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=251&SOK=1
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Så kul att det pratas regnbågar . Då passar jag på visa några gomorronbilder av mina också här i Johnnys tråd.
            För dig Webo .
            Bifogade filer
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              Så fina. Tyvärr så blir det dock inget denna gången. Alla fiskar sålda redan fick jag just reda på. Det var en annons på blocket. Han hade massor (flera grupper med 50 st) men alla borta redan. Inte så konstigt kanske då han bara tog 500 kr för 50 st..
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Webo
                Så fina. Tyvärr så blir det dock inget denna gången. Alla fiskar sålda redan fick jag just reda på. Det var en annons på blocket. Han hade massor (flera grupper med 50 st) men alla borta redan. Inte så konstigt kanske då han bara tog 500 kr för 50 st..
                Tråkigt, men du kan ju beställa .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  Ja men det blir ju tyvärr inte för det priset 😕
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • Killroy
                    • July 2013
                    • 40

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Vilka corydoras är det? Mycket fina
                    Är det inte corydoras adolfoi ?
                    http://akvariekarlskrona.se

                    http://facebook.se/carlskronaakvarieforening

                    Kommentar

                    • Yadina
                      • December 2014
                      • 367

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Tack, så mycket Morten! Ja de trivs verkligen bra 

                      Kul att du gillar karet Yadina. Har Biltemas sand. Tycker din ser liknande ut.
                      Ang. utblåsen så är ett strilrör precis vid ytan på vänster kortsida. Bakom det i mitten bakom jättevallisnerian sitter en streamer riktad snett åt höger. Den finns bara jättevallisneria på den främre halvan av vänstersidan. Ett strilrör hänger precis vid ytan i mitten och är riktat rakt framåt. Till höger är utströmmaren från Juwels bioflow dold bakom roten. Det är tre filter och en streamer i karet.
                      Tycker ditt kar ser fint ut. Vill du utveckla inredningen mer så tror jag ett par rejäla rötter eller grenar skapar bra dynamik i den inredningen.
                      Ja jag har också Biltemas sand. Har du haft några problem med gasbildning eftersom att du har relativt tjockt lager med sand? Tack för infon om utblåsen. Funderar på om jag också ska skaffa en streamer för att få mer fart på ytvattnet. Dock så har jag lyckats dölja i princip all annan utrustning så det skulle ta emot att ha en streamer fullt synlig...

                      Ja lite fler rötter skulle kanske göra sig! Den "fria" ytan är lite väl stor. Jag tycker att B. fjärilscikliderna simmar mycket mot rutan och det kanske beror på att de är stressade på grund av bristen på skydd samt att sanden är väldigt ljus?

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        När jag ändå visar mina kar och vi pratar lite regnbågar så vill jag passa på att visa en fil på mina älskade Melanotaenia Parkinsoni:

                        Avslutar med en bild på karet med spegling och allt:
                        Bifogade filer
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Vilka corydoras är det? Mycket fina
                          Det är Corydoras Duplicareus
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av c90368
                            nu både ser och känner jag harmoni när jag ser på denna film.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              När jag ändå visar mina kar och vi pratar lite regnbågar så vill jag passa på att visa en fil på mina älskade Melanotaenia Parkinsoni:

                              Avslutar med en bild på karet med spegling och allt:
                              Snygga fisk. Är det jobbakvariet?
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Marten88
                                Jag kör ett 35-45% vattenbyte varannan vecka det funkar bra i mitt 720kar med den mängd fiskar jag har. Jag tillhör den kategori som gillar rent och städat så när jag gör mina vattenbyte är jag nere och görar i sanden och tar upp den bottensats jag hinner med(jag vet och ser var skiten samlas). I mitt Glossolepis Wanamensiskar kör jag samma procedur, de är färre. Till antal. Överlag har jag rejäl genomströmning i karen, vilket jag också tror är A&O, åtminstone när det gäller de strömlinjeformade regnbågarna som bland annat dina Parkinson och mina Splendida.
                                Jag förstår inte vad du menar med 3-dubbel dos pmdd och näringsmässighet, det får du gärna förklara.
                                /Johan
                                Bra med info om hur mycket ström det ska vara. Vad har du själv för fart på din streamer etc. i ditt kar? Vad har du för flöde på vattnet?

                                Ang. din fråga så gäller det enbart gödningen för växterna. Jag kör ju enbart med bland det mest prisvärda du kan ha i karet PMDD-gödning som jag beställer av Haacks.
                                Normaldos är ju 10 ml per 100 liter vattenvolym. Men i detta karet kör jag 30 ml. gödning per 100L och vecka. Minskar jag så backar växterna och algerna ökar.
                                Många kör ju alldeles för snålt med gödningen och då blir växterna därefter. Men med så stora gödningsmängder behöver vattenbytena vara åtminstone 50% i veckan så inte en del av gödningsrester ackumuleras.
                                Senast redigerad av Bluewing; 21 September 2015, 09:35.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...