Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    En sak jag funderat på lite till och från, inget som är aktuellt i nuläget men vore kul att veta för framtiden.

    Hur reagera en grupp diskus som växt upp tillsammans, typ som mina om man introducerar nya individer? Misstänker att reaktionen skiljer sig åt om den eller de nya är mindre, lika stora eller större än den existerande gruppen?

    Är detta en kunskapslucka du kan hjälpa mig att täppa igen? Vet att du har en hektisk period nu, så givetvis inget problem om svar dröjer.
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Nu är det ju så att jag har ett gäng barndomskompisar i mitt eget kar. Men som jag upplever det och fått till livs av kompetent och erfaret folk så är detta med att introducera nya diskusar i en befintlig grupp inte helt enkelt. Nu beror det ju på i vilken ålder diskusen är, så med ungdiskus som är i en vimsig gruppfas typ fjortisar är det nog helt enkelt. Men i en könsmogen grupp i en parbildningsfas är det nog tufft för de nya att komma in.
      Så det finns flera faktorer som styr: ålder, gruppfas/parbildningsfas, storleken på karet, mängden revir.
      Så i ett litet kar kan det bli helt omöjligt att introducera nya i en grupp som är i parbildningsfas och som har gjort klart hackordningen. I ett gigantiskt kar gissar jag att det inte är några problem.
      Så skulle jag introducera nya diskusar i mitt kar (om jag hade haft utrymmen för det) skulle jag nog gjort om hela inredningen så att reviren måste omdefinieras, kört med mörkt kar någon dag, och hålla tummarna.
      Om du sätter in en större, starkare diskus med temperament (de är ju väldigt olika som individer) så kommer nog den att klara sig bra, medans någon annan kan råka illa ut.
      Vet att Inger köpte några gudomligt vackra blå diskusar från Tony och de kom liksom inte in i gruppen vad jag förstod.
      Tror det är bäst att skaffa likvärdig storlek på diskusen man släpper i, med tanke på balansen i karet.
      Tänker du på att ersätta den diskus som blev dålig, Tommy?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Härlig film, Johnny!
        Är det inte skönt, så säg, att lunken, sakta men säkert, sätter sig i baljan?
        Karet var väldigt vackert med alla växter innan, men fasen alltså - jag diggar det här öppna scenariot bättre. Det ser friare och luftigare ut. Keep up the good work!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Härlig film, Johnny!
          Är det inte skönt, så säg, att lunken, sakta men säkert, sätter sig i baljan?
          Karet var väldigt vackert med alla växter innan, men fasen alltså - jag diggar det här öppna scenariot bättre. Det ser friare och luftigare ut. Keep up the good work!
          Tack Mats! Det jag märker är ju att mycket av det småkrångel jag haft beror på att det tagit en dj_la tid att lära sig läsa sin Diskus och att det tagit lika lång tid att lära sig hur en miljö ska se ut som de trivs i. Det öppna du pratar om verkar vara perfekt diskusmiljö. Mycket rötter, mindre växter, bra rotation på vattnet. Hade jag kört så här från start så känns det som att mycket gått lättare all the way. Men dessa är ju mitt första reella försök. Några av dem, ca 3-4 är sådär härligt feta och känns hur robusta som helst. 2 av dem är lite nerdeffade men äter rejält och egentligen 2 är osunt smala. Men som sagt, alla käkar något kopiöst sedan jag öppnade upp karet.

          Sedan börjar jag märka att lunken som du säger i denna miljö innehåller en del bus och gruff men på en avspänd nivå.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Tack Mats! Det jag märker är ju att mycket av det småkrångel jag haft beror på att det tagit en dj_la tid att lära sig läsa sin Diskus och att det tagit lika lång tid att lära sig hur en miljö ska se ut som de trivs i. Det öppna du pratar om verkar vara perfekt diskusmiljö. Mycket rötter, mindre växter, bra rotation på vattnet. Hade jag kört så här från start så känns det som att mycket gått lättare all the way. Men dessa är ju mitt första reella försök. Några av dem, ca 3-4 är sådär härligt feta och känns hur robusta som helst. 2 av dem är lite nerdeffade men äter rejält och egentligen 2 är osunt smala. Men som sagt, alla käkar något kopiöst sedan jag öppnade upp karet.

            Sedan börjar jag märka att lunken som du säger i denna miljö innehåller en del bus och gruff men på en avspänd nivå.
            Visst, det är som du säger. Men, nu har du ju just den där härliga erfarenheten i ryggen - du har kämpat dig till denna erfarenhet!
            I kommande projekt kan du nu skippa vissa bitar på vägen - därför att redan testat - och nå ett snabbare resultat. Då blir inte genvägar, senvägar, utan redan beprövade metoder! Bra, va? Du kör nu alltså under devisen: You have to know the rules, to break them!

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Det absolut skönaste med det du tar upp att det faktiskt känns så som du säger. Så på sätt och vis så känns det lite som att resan börjar först nu. Som det känns nu hade jag kunnat tänkt mig Diskus på jobbet också faktiskt.....
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Det absolut skönaste med det du tar upp att det faktiskt känns så som du säger. Så på sätt och vis så känns det lite som att resan börjar först nu. Som det känns nu hade jag kunnat tänkt mig Diskus på jobbet också faktiskt.....
                Jag skall inte hetsa dig, men får du feeling... så testa!
                Men, ditt jobbkar är väl inkört på ett speciellt sätt - kanske kan du istället skapa den där underbart lummiga och täta inredningen, i ditt jobbkar, som du hade i ditt discuskar, fast utan discus?

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ja faktiskt (gapflabb) sitter jag nu på jobbet med en latte och glor på mitt asienkar och inser att jag inrett ett perfekt diskuskar.....
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Men regnbågar och diskus..... Undrar hur många regler man bryter då egentligen...... Hmmmm.....
                    Senast redigerad av Bluewing; 08 December 2014, 10:00.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522


                      Hmmmm.... Ja, lite diskusar i detta?.....
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        http://youtu.be/KgSqan34c-0
                        Hmmmm.... Ja, lite diskusar i detta?.....
                        Skulle säkert funka hur bra som helst...
                        Tänk om du skulle köpa ett redigt stort, fett lekpar..?

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Åhååå du tänker så... liksom låta ett par få rejält med space i ett kar. Skippa gruppfasen totalt och fläska på med paret direkt. Du är inte dum du Mats Tror du har extremt högt IQ. Detta ligger nästan på Nobelprisnivå för att uttrycka sig milt.
                          Det svåra är väl att hitta ett par som inte har passerat sitt fertilitetsmax bara. Har hört att de som säljs har ofta passerat sin peak. Men man kan ju snacka med Tony förstås. Honom litar jag på i detta. Kaj också.....
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Fast hela meningen med ett lekpar är väl att ta fram avkomma? Det lär ju inte hända i det karet ändå? Om du inte planerar göra dig av med de andra fiskarna dvs.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Åhååå du tänker så... liksom låta ett par få rejält med space i ett kar. Skippa gruppfasen totalt och fläska på med paret direkt. Du är inte dum du Mats Tror du har extremt högt IQ. Detta ligger nästan på Nobelprisnivå för att uttrycka sig milt.
                              Det svåra är väl att hitta ett par som inte har passerat sitt fertilitetsmax bara. Har hört att de som säljs har ofta passerat sin peak. Men man kan ju snacka med Tony förstås. Honom litar jag på i detta. Kaj också.....
                              Just så! Ta en genväg förbi gruppbeteendet! Ta ett snack med dina kontakter Tony och Kaj, så kan de säkert ordna fram ett redigt fett par! Det vore väl något, så säg?
                              Avkomman behöver man väl inte bry sig om? Låt dom göra sin grej bara.
                              Bifogade filer
                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 08 December 2014, 10:59.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                ...varför inte Johnny

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...