Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Tommy frågade tidigare hur Cladophoran kan se ut. Här är en bild på en cladophoratofs efter ca 3 veckors växt.
    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1413704784.236593.jpg
Visningar: 1
Storlek: 286,3 KB
ID: 2164167
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Tack! Har du några tankar kring nedan?

      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Bara det att risken är stor att Diskusar "snöar in" på ett visst foder. Och att inget foder är 100% komplett. Så med en viss repertoar av foder ser man till att näringsbehoven tillgodoses. Jag kör olika granulat, flingor, frystorkat, fryst etc. etc. Men inget levandefoder då det ibland kan skicka vidare sjukdomar (så som jag uppfattat det). Idag kan jag nog säga att de nästan äter allt jag ger. Det som smäller högst är frystorkad artemia och tubifex som blött upp i Aqua-Kraut. Oxfilet tycker dem om det. Smäller högre än fryst foder.
        Tror också att det är bättre för mage och tarm att det blir lite variation.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          Helt sålt på filmen i inlägg 779. Helt såld, på allt.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ja det är en riktigt, riktigt läcker diskusfilm.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Tommy frågade tidigare hur Cladophoran kan se ut. Här är en bild på en cladophoratofs efter ca 3 veckors växt.
              [ATTACH]71983[/ATTACH]
              Tack för den informationen. En sån äcklig tofs har jag i ett av mina kar

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                https://m.youtube.com/watch?v=gz0F00uO2eo

                Du får träna ernst lite ingen omöjlighet alls.. De flesta av mina tar ur handen..
                Härlig film!

                Jag blev lite sugen på 25an när jag såg att lagret hade sådana hemma...
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  Do it!
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ni med era malar Ja ja. Nu för tiden så förstår jag er fascination.

                    Igår gjorde Ernst en sådan där tjurrusning från grottan rätt ut i karet så att diskusarna flög åt alla håll. Svårt att avgöra om han är förbannad eller hungrig egentligen. Men för det mesta är han nog snäll.

                    Sedan så börjar det kännas att karet börjar kännas lite lätt sunkigt. Kan inte sätta fingrarna riktigt på vad det är. Det är som om alla växterna börjar bli för stora. Även anubias är bara så himla stora vissa plantor. Ibland är jag sugen på att ta bort varenda planta och tänka om totalt. Helenas länk till filmen i inlägg #779 har satt lite griller i huvudet på mig. Man kanske skulle köra med baaaara rötter?

                    Eller tvärt om, man kanske skulle köra med Co2 och skippa dessa lågenergiväxter som ger Cladophoran fritt spelrum? Ibland saknar jag svärdsplantor. Det som är svårt med Anubias är ju att de är så himla stela. Så växter det anubias på ett ställe och den trivs så blir det banne mig som en vägg. Så nu så är karet trång för diskusarna vilket inte var tanken. När alla Anubias var små så var det ju inget problem. Har inte bestämt hur, men karet kommer på sikt att få en remake. Alldeles särskilt för diskusarna skull som numera har det allt för trångt.
                    Senast redigerad av Bluewing; 21 October 2014, 05:54.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Massor av rötter, grenar, eklöv och kanske lite lite grönt i ett dunkelt kar

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Den videon är beviset på varför jag ofta säger att man förmodligne inte behöver oroa sig så mycket för cirkulation hos diskusar. Det är rätt bra strömt där och de kan hantera det utan problem.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Bluewing

                          Vill ha! Vill ha denna sortens diskus och ett jäkla stort kar så att jag kan ha det så som det är i naturen

                          Johnny.... Just do it!
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Kör på Johnny! Bara grenar, pinnar och löv! Kan det bli fränare!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Jag har en go samling björkgrenar som skall få bilda "grenverk" ända från toppen till botten i mitt ena kar lite senare
                              typ så här
                              Bifogade filer
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Jag har en go samling björkgrenar som skall få bilda "grenverk" ända från toppen till botten i mitt ena kar lite senare
                                typ så här
                                Grymt - skall du köra "plexi-skiva-trixet"?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...