Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Så är det ju inte Inger. Det är en alg precis som andra alger. Antingen håller man den nere och där biter Väteperoxid eller annars konkurrerar man ut den med växter som inte lämnar en molekyl kvar till den. Tänker inte bli claddopessimist Jag vill gilla de kar jag har Claddo i, så är det bara.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Raderade en kamrats fiskbestånd med Väteperoxid i våras. Det är inte helt ofarligt så det är bättre med alger. Om man nu vill slåss så är manuell borttagning och kokande vatten i spruta det bästa och mest skonsamma. Det är lika bra att jag skriver det tänkte jag, så att du släpper den idén helt. Händer det dina fiskar någonting misstänker jag att det tar ett tag att komma tillbaka.

      Hur du än gör så kommer det förmodligen finnas smådelar kvar, då är det bara onödigt att bråka. Ta bort det du ser i en högre takt än det bildas nytt, då vinner du till slut..
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Raderade en kamrats fiskbestånd med Väteperoxid i våras. Det är inte helt ofarligt så det är bättre med alger. Om man nu vill slåss så är manuell borttagning och kokande vatten i spruta det bästa och mest skonsamma. Det är lika bra att jag skriver det tänkte jag, så att du släpper den idén helt. Händer det dina fiskar någonting misstänker jag att det tar ett tag att komma tillbaka.

        Hur du än gör så kommer det förmodligen finnas smådelar kvar, då är det bara onödigt att bråka. Ta bort det du ser i en högre takt än det bildas nytt, då vinner du till slut..
        Men menar du att mitt upplägg:
        Ta ur roten, anubiasen, spraya med väteperoxid i en bunke, duscha av dessa med vatten, sätta tillbaka dem i akvariet, är farligt?
        Finns det restprodukter kvar på planta och rot då?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Spännande att följa. Vore super om du kunde komplettera med några foton om algerna går att fånga på bild.
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Vill berätta något kul istället. Algerna är ju inte huvudsaken och jag sitter inte och sliter mitt hår i förtvivlan över Cladophora. Så åter till fiskarna:
            Ernst blommar ut allt mer om man nu kan säga så om en L-mal?
            Det som börjat sedan förra veckan är ju att han börjar bli ett steg till tryggare. Gör ju så att varje gång jag tar ner händerna i karet så släpper jag en maltablett vid hans grotta och det har blivit så att han glider fram och kollar i öppningen på händerna. Syns att han är rejält intresserad. Så kopplingen aktiviteter i karet/lucköppning/rörelser utan för karet börjar bli positiva istället för hotande. Hans oerhört vackra mönster har blivit lite distinktare för varje vecka. Det ljusgröna är starkare grönt. Det mörkt olivgröna blir allt djupare i färgen. Han är faktiskt en av de vackrare malar jag sett just nu. Underligt att han är så nyfiken bara även på dagen. Men jättekul.
            Jag ser förändringarna som klarat tecken på välmående och trygghet
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
              Spännande att följa. Vore super om du kunde komplettera med några foton om algerna går att fånga på bild.
              Ok. Jag ska väl fotografera det då
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • ElinR
                • September 2014
                • 370

                Och lite fler bilder på Ernst också? Du beskriver honom så fint.

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                  Du får träna ernst lite ingen omöjlighet alls.. De flesta av mina tar ur handen..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    Vilken magisk film, tack för att du delar med dig
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      Inte min film ska sägas.. Har massa filmer på handmatning ur mitt kar också men de är från en svunnen tid då varken min del av hobbyn eller jag själv var helt populär här på zoopet men jag kan slänga upp lite filmer på handmatning av rockor, stor eldål, ormhuvuden osv om det finns intresse..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        Hur kan du och dina fiskar inte vara populära, ni verkar ju störtsköna. Jag personligen är lite rädd för mina firrar.
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          Haha.. Som alla sagor börjar även denna med "det var en gång"..

                          Den enda jag känner ett behov att passa mig för är min halvblinda arowana.. Han ser taskigt och är tvärhungrig.. Dålig kombo.. Det gäller att först göra honom uppmärksam på att man kommer och aldrig stoppa ner bara fingrar utan isf tydligt stoppa ner hela handen..

                          Vissa är så bekväma att man kan ha pellets eller räkor i knuten näve och då börjar de buffa på handen eller lirka sig in mellan fingrarna..
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            Till och med jag är sugen på diskus nu. Såg en film på fantastiska gröna. Men jag är ju gör lat. Och sjuk så jag har hela dagen på mig att läsa om den här tråden och känna efter lite mer.
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                              Haha.. Som alla sagor börjar även denna med "det var en gång"..

                              Den enda jag känner ett behov att passa mig för är min halvblinda arowana.. Han ser taskigt och är tvärhungrig.. Dålig kombo.. Det gäller att först göra honom uppmärksam på att man kommer och aldrig stoppa ner bara fingrar utan isf tydligt stoppa ner hela handen..

                              Vissa är så bekväma att man kan ha pellets eller räkor i knuten näve och då börjar de buffa på handen eller lirka sig in mellan fingrarna..
                              Hur charmigt som helst. Men jag tycker det är halvjobbigt när scalarerna biter en i den tunna huden på överarmarnas insida när jag är nere och grejar i karet.
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                                https://m.youtube.com/watch?v=gz0F00uO2eo

                                Du får träna ernst lite ingen omöjlighet alls.. De flesta av mina tar ur handen..
                                Nu har du lagt ribban. Ernst och jag ska lära oss gosa optimalt, det är säkert som diskus.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...