Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Jag har ju så mycket rötter att jag får ju inte ut Diskusarna heller utan att ta bort rötterna utan jag tänkte mig nog som en variant av ninja och slowmotion i en skön mix. Så jag flyttar de överst rötterna extreeeemt långsamt. Har förresten snackat med ettfett så Ernst flyttar dit nu och får stryk själv men blir frisk igen från skadorna.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Sedan så ligger ju det undre skiktet rötter och vilar på sanden så jag tänkte inte gräva, men vi får se hur stökigt det blir. Växterna som sitter i gruset får sitta kvar. Filtren går ju hela tiden så att skiten som virvlar runt dras ju in där. Så får jag göra rent förfiltren efter åtgärden.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Oj låter som att herrn har en hel del nervkittlande aktiviteter framför sig. Lycka till hoppas att allt går bra!
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Tack Tommy! Ja det känns faktiskt lite kittlande hela grejen. Det enda jag oroar mig över är att diskusarna ska få spel och köra ihjäl sig mot rutan. Men tror det kommer att gå bra.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            Det löser sig, de tål mer än man tror och är ju vana med att du är i karet.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Jo det stämmer. Det är de verkligen. Men de mopanirötter jag har är rejält stora hela bunten och väger mot varandra och är sammanbundna med anubiasrötter. Så det är mera om allt rasar som jag kan tänka mig att de får spel. Men som sagt, det är inte med en oro jag närmar mig det hela utan mera som en rejält spännande aktivitet. När väl rötterna är ur karet så ska jag passa på att ansa bort gamla anubiasblad. Så det är enbart goda vibbar i magen.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Vet att du beskrivet detta för mig tidigare men att hitta bland alla inlägg är näst intill en omöjlighet . Hur ser din dosering ut av PMDD? Kör du enligt anvisning eller har du hittat en dosering som passar dig och ditt kar bättre?
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Börja med normaldosering dvs. 1 ml per 10 liter vatten så att 260 l akvarie ger 26 ml av varje flaska en gång i veckan efter vattenbyte.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Börja med normaldosering dvs. 1 ml per 10 liter vatten så att 260 l akvarie ger 26 ml av varje flaska en gång i veckan efter vattenbyte.
                    OK så endast 1ggr per vecka och inte vid varje vattenbyte?
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Om du byter vatten oftare än en gång i veckan så tillsätter du näring motsvarande den vattenvolym som du byter.
                      Men nu vet du ju inte hur mycket näring som förbrukas. Men börja så här.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Om du byter vatten oftare än en gång i veckan så tillsätter du näring motsvarande den vattenvolym som du byter.
                        Men nu vet du ju inte hur mycket näring som förbrukas. Men börja så här.
                        Byter 40-50% två ggr per vecka. Finns det några risker vid överdosering mer än att det är slöseri?
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ja det finns risk för överdosering i betydelsen att det kan bli höga doser nitrat efter ett tag om man fläskar på med höga volymer PMDD. Men normaldosen är en låg dos. Med Co2 och mycket växter finns det ingen chans att det blir för mycket näring. I mitt nano är jag nu uppe i 1,5 normaldos per vecka.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Ja det finns risk för överdosering i betydelsen att det kan bli höga doser nitrat efter ett tag om man fläskar på med höga volymer PMDD. Men normaldosen är en låg dos. Med Co2 och mycket växter finns det ingen chans att det blir för mycket näring. I mitt nano är jag nu uppe i 1,5 normaldos per vecka.
                            Super tack!
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • heba
                              • September 2013
                              • 847

                              Läser om dina kommande aktiviteter och det låter rätt tufft! Att han inte kan sköta sig Ernst!
                              Kanske ändå blir något bra med en "re-scape" efter tömningen av fisk och växter - lite nystart!?
                              /Helene

                              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Drömmen om ett Discusakvarium

                                Ursprungligen postat av heba
                                Läser om dina kommande aktiviteter och det låter rätt tufft! Att han inte kan sköta sig Ernst!
                                Kanske ändå blir något bra med en "re-scape" efter tömningen av fisk och växter - lite nystart!?
                                Jo det är tufft men samtidigt varje akvariets vardag, att det inte går som man tänkt. Så nu är det så.
                                Det känns ganska bra ändå.

                                För att nu hålla mig till temat och blir för OT så äter jag just nu Diskusformad mat dvs. en Galette. Vad är det kanske ni undrar, jo det är en fransk rätt, en bovetepannkaka som man steker och sedan lägger på sånt man tycker är gott. Så just nu har jag på ett stekt ägg, strimlad skinka, getost, sallad, tomat, skivad rödlök och sedan ringlar jag lite Crema di Balsamico över härligheten. Naturligt glutenfritt och ruskigt gott.
                                Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1411402852.994251.jpg
Visningar: 1
Storlek: 391,7 KB
ID: 2163602

                                När det gäller Ernst så kan hans galna ageranden ha att göra med att jag tillsatte Easy-Life´s Fluid Filter Medium i karet för att fullständigt ta bort de medicinrester jag har eventuellt haft kvar.
                                Alla fiskarna fick spatt ett tag, diskusarna fightades alla mot alla, ett diskuspar lekte och Ernst blev Rambo, akvariets vatten blev tokrent efteråt. Vattnet blev till luft, så klart blev det. Aldrig testat det medlet förut men ville få bort det Multicura jag tillsatt. Ska testa ikväll att mata Rambo-Ernst och se hur han beter sig.
                                Få se om det är maten han försvarar. Han är galen i algae Wafers.

                                Så här spontant är produkten intressant om man läser vad den lovar. Har läst en del om det och flera säger att det egentligen bara är bentonitlera.
                                Diskuterade med handlarn om preparatet och han uppgav att han använder det om en fisk han får levererad som verkar ha mått dåligt efter transporten från odlaren. Vid ett tillfälle så låg ett gäng saltvattenfiskar och flöt i vattnet i leveranspåsarna som om de var döda. Han ringde leverantören och berättade hur det såg ut att hela sändningen verkade ha gått åt skogen. Leverantören sa att "släng i fiskarna i en hink och ta en rejäl dos Easy-Life´s Fluid Filter Medium i hinken. Han hällde då i det och då spratt det till i hela gruppen som började simma och andas normalt. Efter det så kör han själv löpande med medlet.
                                Så sa han. Själv så tycker jag helt klart att fiskarna verkar må kanon av det. Man får bara räkna med att karet blir grumligt från 2-3 timmar upp till 72 timmar innan det blir konstigt klart vatten.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...