Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    Ursprungligen postat av Helene&Andreas
    Hahaha! Jonte du är ju för gooo! Som Kristian säger... Låter kugghjulen mala långsamt... Ska hjälpa till så gott jag kan också nu när jag har likadana terrorister som KristianE har här hemma!

    Och Blåvinge... Håll i dig när du kommer hem till Ettfett och ska hämta malen... Burken och fiskarna är mer imponerande än man kan tro!
    Du är för snäll

    haha, impulsdrivna missiler! Älskar cichla men omöjliga att ha i lägenhet utan stänkskydd..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Helene&Andreas
      • January 2009
      • 1336

      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
      Du är för snäll

      haha, impulsdrivna missiler! Älskar cichla men omöjliga att ha i lägenhet utan stänkskydd..
      Ja eller som någon skrev en gång... Stora muskler som driver en stor mun...
      Vi får väl se hur mycket stänk det blir här hemma... Än så länge är de ju ganska lugna... Och inte så stora... Ca 20 cm

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
        tror han är lite för tuff för ditt kar.. Har för mig att du har en inredning som bäddar för större konkurrens samt har bräckligare malar än johnny.. Dessutom vet jag att du inom 3 år har ett ännu större kar, 720-1000l om jag gissar rätt.. Du och jag kommer att samtala om det karet en vacker dag och vi båda kommer att finna det givande den dagen har jag antagligen för många malar och du kan låna en centerpiece panaque tills du gött upp en egen..
        Haha jasså det tror du.
        Fast ja, ett feting kar med mega malar vore ju rätt spännande faktiskt. Finns ju måååånga fina som blir storleken större än vad som funkar nu. Inom 3 år, ja, vi får väl se om du känner rätt.

        Helt rätt att den hamnar hos Blåvinge där den kan leva rövare bäst den vill utan massa klumpbotior etc som kommer och stör. Där den får vara kungen på botten helt enkelt!

        Den är fin den lille rackaren! Minns att jag frågade vad det var för någon på en annan bild.

        Glad för Johnnys skull! Tänk vad du ska få fota sen.
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          Grattis Johnny till ett gäng nya fiskar - corys och mal
          Mina Duplicareus är inte ett dugg blyga utan "kör runt som hysteriska radiobilar" här med. Corys är roliga och underhållande fiskar.
          Ser fram emot bilder på L-malen
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Helene&Andreas
            Hahaha! Jonte du är ju för gooo! Som Kristian säger... Låter kugghjulen mala långsamt... Ska hjälpa till så gott jag kan också nu när jag har likadana terrorister som KristianE har här hemma!

            Och Blåvinge... Håll i dig när du kommer hem till Ettfett och ska hämta malen... Burken och fiskarna är mer imponerande än man kan tro!
            Om jag ska vara helt ärligt så känns möjligheten att få se detta kar i verkligheten minst lika intressant som malen i sig. Har ju följt Ettfett´s tråd sedan start.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
              Haha, jag vet bara hur mycket hobbyn betyder för många.. Eftersom jag befinner mig i bägge världarna lite (zoopet/rovfisk) och faktiskt ofta köper/byter till mig fisk som jag inte planerar åt mig själv.. Det kan helt enkelt gå i min burk tills fisken hittar ett permanent hem.. Exempelvis djuraffärer är oftast inte ett bra hem för fina fiskar, även om jag vet att jag på sikt inte kan ha ett stim jordätare kan jag köpa inlämnade sådana om de är fina och placera dem hos en passionerad människa som uppskattar dem.. Om jag själv kan göra ett byte, få en fika, vet att någon tänker på mig först om något häftigt ska avyttras ser jag det som en bra affär

              sen är jag inte så jävla knusslig socialt heller, jag träffar hellre någon som verkar skön och knyter kontakter oavsett om det bara är för att placera om en fisk..


              Åbäket äterzucchini, sötpotatis, morötter, persika, äppelskrutt, hikari sinking, räkor, rötter, algtabletter, mask, gurka, tomater, sallad..

              med andra ord allt de andra äter men har han en bit grönt varje dag blir han glad, får du en tomat över vid middagen så släng ner den osv.. Jag kör karets storlek = förmultnande växter, rester, algbildning, rötter, och en billig rotfrukt som stomme men han äter ju det de andra äter.. Matar var tredje dag eller så annars och en dag i veckan kanske är utan grönsaker i karet i snitt..
              Helt rätt inställning Ser fram mot att se karet
              Det är väl denna inställning som anas mellan raderna i mycket av det du skriver som jag nästan gillar mest. Där fiskens väl alltid kommer i första hand. Vet inte om det där är så mörk attityd Du är nog mer en ljus Obi Wan Kenobe
              Intressant att höra hur du matat i praktiken.
              Det jag behöver göra innan är att skaffa en karantänback till då ingen fisk går rätt i Diskuskaret. Sedan får han det lite tight några veckor innan han släpps i.
              Vi får höras när det passar oss bägge att jag tittar över.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                Tom Cruise är också kort vad jag förstått... Det har ju gott bra trots storleken
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Likan
                  Haha jasså det tror du.
                  Fast ja, ett feting kar med mega malar vore ju rätt spännande faktiskt. Finns ju måååånga fina som blir storleken större än vad som funkar nu. Inom 3 år, ja, vi får väl se om du känner rätt.

                  Helt rätt att den hamnar hos Blåvinge där den kan leva rövare bäst den vill utan massa klumpbotior etc som kommer och stör. Där den får vara kungen på botten helt enkelt!

                  Den är fin den lille rackaren! Minns att jag frågade vad det var för någon på en annan bild.

                  Glad för Johnnys skull! Tänk vad du ska få fota sen.
                  Då är vi två som är glada Sedan beror det ju på om han reagerar som min Panaqolus. Då kommer jag att se en liten bit av honom var 3:e vecka.

                  Ursprungligen postat av heba
                  Grattis Johnny till ett gäng nya fiskar - corys och mal
                  Mina Duplicareus är inte ett dugg blyga utan "kör runt som hysteriska radiobilar" här med. Corys är roliga och underhållande fiskar.
                  Ser fram emot bilder på L-malen
                  Tack! Ja dessa malar ska bli intressanta att följa. Riktigt vackra när de färgar ut.
                  Foton kommer.
                  Gissar att de blir lite som Sterbai i kroppsformen när de växt upp. Nu är de ju ganska små.
                  Kul att vi är flera som fastnat för denna vackra mal.
                  Senast redigerad av Bluewing; 11 August 2014, 04:32.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Apropå Diskusarna så giller de inte att jag ökade dosen på PMDD. 4 blev sotsvarta när jag fyllde på med normaldos PMDD vid sista vattenbytet. Har ju legat på halv normaldos tidigare. Undrar om det är No3 de reagerar på?
                    Hur som helst så skiftar jag 1/3 vatten idag, så då minskar ju koncentrationerna.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Beställde precis detta svampfilter till karantänburkarna:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: 11534620-origpic-67a6a0.jpg
Visningar: 1
Storlek: 104,4 KB
ID: 2162756
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Helene&Andreas
                        • January 2009
                        • 1336

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Om jag ska vara helt ärligt så känns möjligheten att få se detta kar i verkligheten minst lika intressant som malen i sig. Har ju följt Ettfett´s tråd sedan start.
                        Hahaha! Förstår hur du menar... Mmm det är minst sagt imponerande den burken! Och sen är ju ägaren fantastiskt trevlig också!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Det blir inte alltid som man tänker sig....
                          Luftpumpen tvärdog i karantänkaret nu på morgonen och efter en stunds frustrerat tänkande så gjorde jag istället som jag gjorde inledningsvis när jag kickade igång detta kar dvs. jag satte i samtliga fiskar i Diskuskaret nu på morgonen. Tillsatte samtidigt en kombo-kur med Multicura och Antispot.
                          Helidiotiskt finns det säkert de som tänker. Men håller tummarna för att allt går bra. Så just nu så myllrar det på botten av Duplicareus och Rabauti. Glömde säga tidigare att jag skaffade en fin grupp Guldancistrus på akvarielagret samtidigt med Corys. Så dessa studsar också runt i karet. Medan Diskusar med utspärrade fenor glor nyfiket och extremt nära på nykomlingarna
                          Alla nya Corys kör liksom ner huvudet i sanden. Speciellt Duplicareus som stundtals har halva huvudet nere i sanden. Rabati skummet mer på ytan. Inte sett denna sanddyk-stil på mina andra Corys. Speciellt i de zoner där det ligger halvmultnande Catappablad.
                          Håller tempen något lägre än förut i karet dvs. 27-28.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Sommaren har ju varit som en bantningskur för Diskusarna, då jag varit borta från dem en drygt 3 veckor sammanlagt. Efter det att jag kommit tillbaka så är 3-4 Diskusar ordentligt svarta, men äter rejält. Försöker lösa det hela med VB regelbundet.
                            Helt lugnt känns det ju inte med dem. Alla dessa är lägst i rang och har blivit över när 3 par bildats. Paren är däremot i toppform och mår kaxigt bra. Vi får se hur det utvecklas.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              Pyssligt med diskus..
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Det kommer att gå bra Johnny :-)

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...