Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Likan
    Jag är nyfiken iaf!
    Blev det bonusfisken också?
    Nope det gick det inte. Men det känns gott att veta att det finns riktigt snälla människor därute som låter mig få vårdnaden om riktigt söta fiskar. Vissa dagar är bara så bra. Som denna
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Nope det gick det inte. Men det känns gott att veta att det finns riktigt snälla människor därute som låter mig få vårdnaden om riktigt söta fiskar. Vissa dagar är bara så bra. Som denna
      Å jag är nyfiken på vilka söta fiskar - säger du A får du faktiskt säga B också

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Var på akvarielagret idag och mötte världens trevligaste karl, Bosse. Han hade hållit på med Diskus sedan 1964 och åkte med Kaj på resorna till sydamerika. Han vår så trevlig och intressant att jag nästan glömde köpa fisk.
        Vi hade en mycket givande diskussion om Diskusens optimalas vattentemp och han rådde tveklöst att ligga på 27 standard. Intressant.
        När vi strosade runt så råkade jag liksom hitta mina Corydoras Rabauti i ett av karen. 5 gullgrisar är numera med hem. Det var allt de hade.
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1761.jpg
Visningar: 1
Storlek: 56,4 KB
ID: 2162708
        Pigga gullgrisar!

        Sedan hade de ju så många Corydoras så jag blev som en ambivalent 5-åring på julafton. Efter ett spattigt och euforiskt letande så klappade hjärtat extra för en grupp på 17 Corydoras Duplicareus . De var så snygga så jag sa snabbt: -Jag tar alla! Det råkade bli 17 st. Så summa 23 malar åkte med hem och går nu i karantän. Duplicareus var en av de snyggaste malar jag sett.
        Tillsammans med de 5 st. Rabauti som överlevde doppvärmar-armageddon så blir det 28 malar att lära känna i Diskuskaret.

        De simmar nu i en IKEAback i väntan på Diskuskaret om ca 3 veckor.
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1763.jpg
Visningar: 1
Storlek: 80,2 KB
ID: 2162710
        De var så pigga efter ett tag så jag testade en halv maltablett.
        Det blev rena gatloppet efter den. Här är ledargruppen:
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1764.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,2 KB
ID: 2162709

        Dessutom har jag haft förmånen att prata i mobil med genomtrevliga Ett fett.. och likaledes trevliga Likan. Fascinerande att prata med någon man tycker man känner lite men aldrig pratat med live förut
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av Inger H
          Å jag är nyfiken på vilka söta fiskar - säger du A får du faktiskt säga B också

          //Inger
          Det kan hända att jag kan få tag i en genomsnygg mal som som verkar stannat i växten, så han ryms i mitt kar. En L330.
          Är han inte söt så säg?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            Jag har en l330 som stannat i växten.. Alla panaquer växer i alla fall märkbart men inte denna kille som jag tog från djuraffären, han hade insjunkna ögon och insjunken mage.. Sakta men säkert återfick han aptit och kroppsform men han kommer nog aldrig att växa mer än sina 22-23cm.. Då kom jag och tänka på ett kar där han dels skulle passa i sin nuvarande storlek och dels blir konkurrenskraftig även om 5 år, något han inte är hos mig.. Helt enkelt erbjöd jag blåvingen som verkar vara en fantastiskt skön person att hämta honom om han ändå skulle till a-lagret..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Jag är bara glad, att denna söta mal som stannat i växten får ett hem hos Johnny - dessutom det bästa hem man kan tänka sig .
              Johnny, jag har dessa C. Duplicareus, som finns kvar i mitt Diskuskar, där har dom varit väldigt skygga av någon anledning.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                Åh va kul! Bra val Johnny, bra val. Det känns som att det går en Duplicareus-våg just nu. Du har nu, Inger, Heba och jag har. :P Såklart fler än oss, men lite kul tycker jag allt att det är. Vill ha fler....




                Trevligt att samtala också.


                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                Jag har en l330 som stannat i växten.. Alla panaquer växer i alla fall märkbart men inte denna kille som jag tog från djuraffären, han hade insjunkna ögon och insjunken mage.. Sakta men säkert återfick han aptit och kroppsform men han kommer nog aldrig att växa mer än sina 22-23cm.. Då kom jag och tänka på ett kar där han dels skulle passa i sin nuvarande storlek och dels blir konkurrenskraftig även om 5 år, något han inte är hos mig.. Helt enkelt erbjöd jag blåvingen som verkar vara en fantastiskt skön person att hämta honom om han ändå skulle till a-lagret..
                Dög inte mitt hem eller? Snyft....
                (Kunde inte låta bli. :P)
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                  Jag har en l330 som stannat i växten.. Alla panaquer växer i alla fall märkbart men inte denna kille som jag tog från djuraffären, han hade insjunkna ögon och insjunken mage.. Sakta men säkert återfick han aptit och kroppsform men han kommer nog aldrig att växa mer än sina 22-23cm.. Då kom jag och tänka på ett kar där han dels skulle passa i sin nuvarande storlek och dels blir konkurrenskraftig även om 5 år, något han inte är hos mig.. Helt enkelt erbjöd jag blåvingen som verkar vara en fantastiskt skön person att hämta honom om han ändå skulle till a-lagret..
                  Tror du förbättrat din karma så du blir typ president eller nåt liknande i nästa liv med denna osjälviska och sympatiska insikt

                  Vad är det du matat denna sympatiska mal med ? Viktigt att jag följer dina insikter så att denna Panaque får samma VIP behandling även i mitt kar
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Jag är bara glad, att denna söta mal som stannat i växten får ett hem hos Johnny - dessutom det bästa hem man kan tänka sig .
                    Johnny, jag har dessa C. Duplicareus, som finns kvar i mitt Diskuskar, där har dom varit väldigt skygga av någon anledning.

                    //Inger
                    Då är vi två som är väldigt glada
                    Vi får väl se om Duplicareus blir lika blyga i mitt kar. I karantänkaret så kör de runt som hysteriska radiobilar däremot.

                    Ursprungligen postat av Likan
                    Åh va kul! Bra val Johnny, bra val. Det känns som att det går en Duplicareus-våg just nu. Du har nu, Inger, Heba och jag har. :P Såklart fler än oss, men lite kul tycker jag allt att det är. Vill ha fler....

                    Trevligt att samtala också.

                    Dög inte mitt hem eller? Snyft....
                    (Kunde inte låta bli. :P)
                    Tror denna mal föredrar män helt enkelt. Så då blir det ju tokfel med en Linda som ägare. Det fattar ju vem som helst
                    Det blir lite som att få ensam vårdnad... typ. Ville klämma till med något roligt och lite illvilligt listigt i slutet på denna mening, men det blev blankt mellan öronen. Så då får det vara.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      Ursprungligen postat av Likan
                      Åh va kul! Bra val Johnny, bra val. Det känns som att det går en Duplicareus-våg just nu. Du har nu, Inger, Heba och jag har. :P Såklart fler än oss, men lite kul tycker jag allt att det är. Vill ha fler....

                      [ATTACH]70254[/ATTACH]
                      [ATTACH]70255[/ATTACH]

                      Trevligt att samtala också.




                      Dög inte mitt hem eller? Snyft....
                      (Kunde inte låta bli. :P)
                      tror han är lite för tuff för ditt kar.. Har för mig att du har en inredning som bäddar för större konkurrens samt har bräckligare malar än johnny.. Dessutom vet jag att du inom 3 år har ett ännu större kar, 720-1000l om jag gissar rätt.. Du och jag kommer att samtala om det karet en vacker dag och vi båda kommer att finna det givande den dagen har jag antagligen för många malar och du kan låna en centerpiece panaque tills du gött upp en egen..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • KristianE
                        • April 2012
                        • 1443

                        Hahaha, du låter kugghjulen mala långsamt. Det verkar vara ett effektivt sätt att få folk att konvertera till den mörka sidan. Jag ska hjälpa dig så gott jag kan med mina terrorister här hemma
                        //Kristian
                        Följ mitt 1440l SA projekt på
                        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                        Kommentar

                        • Helene&Andreas
                          • January 2009
                          • 1336

                          Hahaha! Jonte du är ju för gooo! Som Kristian säger... Låter kugghjulen mala långsamt... Ska hjälpa till så gott jag kan också nu när jag har likadana terrorister som KristianE har här hemma!

                          Och Blåvinge... Håll i dig när du kommer hem till Ettfett och ska hämta malen... Burken och fiskarna är mer imponerande än man kan tro!

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Tror du förbättrat din karma så du blir typ president eller nåt liknande i nästa liv med denna osjälviska och sympatiska insikt

                            Vad är det du matat denna sympatiska mal med ? Viktigt att jag följer dina insikter så att denna Panaque får samma VIP behandling även i mitt kar
                            Haha, jag vet bara hur mycket hobbyn betyder för många.. Eftersom jag befinner mig i bägge världarna lite (zoopet/rovfisk) och faktiskt ofta köper/byter till mig fisk som jag inte planerar åt mig själv.. Det kan helt enkelt gå i min burk tills fisken hittar ett permanent hem.. Exempelvis djuraffärer är oftast inte ett bra hem för fina fiskar, även om jag vet att jag på sikt inte kan ha ett stim jordätare kan jag köpa inlämnade sådana om de är fina och placera dem hos en passionerad människa som uppskattar dem.. Om jag själv kan göra ett byte, få en fika, vet att någon tänker på mig först om något häftigt ska avyttras ser jag det som en bra affär

                            sen är jag inte så jävla knusslig socialt heller, jag träffar hellre någon som verkar skön och knyter kontakter oavsett om det bara är för att placera om en fisk..


                            Åbäket äterzucchini, sötpotatis, morötter, persika, äppelskrutt, hikari sinking, räkor, rötter, algtabletter, mask, gurka, tomater, sallad..

                            med andra ord allt de andra äter men har han en bit grönt varje dag blir han glad, får du en tomat över vid middagen så släng ner den osv.. Jag kör karets storlek = förmultnande växter, rester, algbildning, rötter, och en billig rotfrukt som stomme men han äter ju det de andra äter.. Matar var tredje dag eller så annars och en dag i veckan kanske är utan grönsaker i karet i snitt..
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424



                              Bild på den småväxte
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              • ettfettbranamn
                                • December 2010
                                • 3424

                                Ursprungligen postat av KristianE
                                Hahaha, du låter kugghjulen mala långsamt. Det verkar vara ett effektivt sätt att få folk att konvertera till den mörka sidan. Jag ska hjälpa dig så gott jag kan med mina terrorister här hemma
                                djävulen är farlig för att han aldrig frågar om du vill följa med, helt plötsligt står du bara där ^^
                                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                                Normaliseringsprocessen..
                                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...