Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kirre1
    • February 2012
    • 126

    Vart köpte du det?För jag googlade lite å det verka vara för människor,men det finns kanske något för fisk mä!

    Det stod bla.Vätskedrivande kosttillskott för dig som lider av mycket vatten i kroppen,är bra mot celluliter, mot pösig hud, för viktnedgång.

    Jag skulle mä vilja få mina att växa,har haft do sen i september och jag tycker inte att dom växt något,men det är väl så kanske när man ser dom varje dag kanske?

    Har ett Juwel Trigon med välvd ruta,det kanske förminskar dom,vad vet jag!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Kirre1
      Vart köpte du det?För jag googlade lite å det verka vara för människor,men det finns kanske något för fisk mä!

      Det stod bla.Vätskedrivande kosttillskott för dig som lider av mycket vatten i kroppen,är bra mot celluliter, mot pösig hud, för viktnedgång.

      Jag skulle mä vilja få mina att växa,har haft do sen i september och jag tycker inte att dom växt något,men det är väl så kanske när man ser dom varje dag kanske?

      Har ett Juwel Trigon med välvd ruta,det kanske förminskar dom,vad vet jag!
      Gissar att du menar Aqua Namin (jag stavade fel i inlägget du läste, men har fixat det nu) Aqua Namin är köpt hos Tony i trollhättan. Du kan läsa mer om preparatet här .
      Om jag fattat rätt gällande Diskus så är detta med hur mycket det växer beroende av flera parametrar. Näring, näring och sedan näring till att börja med. När de är yngel behövs nästa smått chockerande mängder mat. Nästan så att de simmar i föda konstant. Näringen måste innehålla tillräckligt med proteiner bl.a. Sedan minskar födan successivt tills de är vuxna då det kan räcka med mat 2 ggr dagligen. Så det beror ju på i vilken storlek man köper dem och om man då matar dem tillräckligt i proportion till deras ålder.
      Så det beror på odlarens och den tidigare ägarens förmåga att ge dina fiskar näring och hur ofta matar du dem själv?
      Sedan påverkar stressnivån mycket deras förmåga att ta upp näring. Det gäller faktiskt oss människor också. Är vi stressade kan vi få näringsbrist trots att vi äter fullgod föda. Stress kan vara inredningen, platsen i hierarkin, att de blir för störda etc. etc.
      Ev. sjukdomar i mage, tarm etc. såsom flagellater påverkar också näringsupptagningen.

      Blir det för lite näring så stannar de i växten. Är de för stressade, har för låg rang likaså. För min del så tror jag inte mina två minsta kommer att växa mer. Men jag vill att de ska ha maximal hälsa ändå. Och sedan Aqua Namin tillsats så äter de optimalt. Varför vet jag inte men är glad ändå.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Kirre1
        • February 2012
        • 126

        Tack för ändringen,och angående storlek så var dom ca 12-14 cm när jag köpte dom av densamma som
        du nämner.

        Jag matar dom ca 3-4 gånger per dag skulle jag tro och vb ca var 5 dag ca 30-40% temp 29 och ph
        ca 7,2

        Kommentar

        • Kirre1
          • February 2012
          • 126

          Glömde visst å fråga om det skall doseras i vattnet eller i maten?för då har jag problem för mina äter inte torrfoder,
          skämt bort dom med fryst,undrar på om man skulle svälta dom i ett par dar så dom blir hungriga!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Det där låter ju mitt i prick. Ungefär samma rutiner jag har själv
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Ok Mats. Blev ju lite snopet det här. Läste precis ditt inlägg i tråden som du hann ta bort innan jag svarat, din luring

              Ja, Johhny, det var så jädrans trist på forumet - och så ville jag se en skön discusfilm... så skrev jag... och så tog jag bort inlägget efter en stund...
              Men, det blev en film iallafall - gôtt så, och vrålfin att titta på!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Kan ibland bli lite sugen på att ha en grupp dvärgciklider i detta kar, ex.vis en grupp fjärilsciklider men är samtidigt tveksam pga risk för sjukdomar nu när karet känns så stabilt. Hur skulle ni resonera?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Kirre1
                  • February 2012
                  • 126

                  Jag har en regnbågshane i karet hade 2honor mä men dom dog ganska snart!
                  Så jag får nog ta mig en tur till Karlstad till Helgen skulle jag tro.

                  På tal på fjärilar har jag det i min ena dotters kar,har haft dom ca 2 veckor och dom har redan hunnit leka
                  1gång,men det blev ju bara rom i ett par dagar sen borta.

                  Får se om dom kommer igen!

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    Jag fick ju HIH som ett brev på posten när jag skaffade mina fjärilar... Dom visade inga tecken på någon sjukdom men jag tappade 3scalarer som fick stora hål, medicinerade som fasen i 3 omgångar då det gick tillbaka men aldrig riktigt försvann.

                    Så dubbelkolla handlaren och kör gärna en sväng i avgiftning med någon form av bakteriedödande osv för att vara helt säker.
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Kan ibland bli lite sugen på att ha en grupp dvärgciklider i detta kar, ex.vis en grupp fjärilsciklider men är samtidigt tveksam pga risk för sjukdomar nu när karet känns så stabilt. Hur skulle ni resonera?
                      Skulle inte en liten grupp, typ 1+2, eller 3, av A. borelli (opal) passa som handsken, både till utseende och humör?
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Du får köra en riktigt ordentlig karantän isåfall.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Skulle inte en liten grupp, typ 1+2, eller 3, av A. borelli (opal) passa som handsken, både till utseende och humör?
                          Jaa, det tycker jag passar Johnnys kar bra hade varit kronan på det fantastiska verket
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Om jag bara tänker på looken i karet tycker jag Mats tips är optimalt. Det som gör mig tveksam är egentligen det Kristian och Einarsson tar upp. Vådan av ett vara utan ett karantänkar. När jag diskuterade med Tony när jag köpte denna grupp på 10 Diskusar så tryckte Tony oerhört starkt på att det finns risker med att blanda nytt fiskbestånd med befintlig Diskusgrupp. För att undvika överföringar av smittor mellan nya beståndet och Diskusarna rekommenderade han att man alltid skulle behandla karet i 3 dygn med Multicura om man tillsatte ny fisk. Så jag tar tacksamt emot tipsen ni gett och ska känna efter om jag tycker det är värt risken....
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Skulle inte en liten grupp, typ 1+2, eller 3, av A. borelli (opal) passa som handsken, både till utseende och humör?
                              Såg sådana hos Morgan i Trollhättan för ett tag sedan och de såg otroligt luriga och roliga ut!
                              Stod och gömde sig i grottor och snår, men kikade nyfiket fram och kom och tittade på mig när jag kikade in i karet!

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Jag tycker inte det är värt det. Jag har tänkt samma tankar stundtals men jag orkar inte helt enkelt ta risken. Även med karantän. Det är ändå diskusarna som är viktigast så de kan få leva gott utan att jag är där och fular runt.

                                Har du ingen riktig karantän är det verkligen inte aktuellt. Och även med karantän finns risker. Inte säkert multicura biter på det heller.

                                Riskera 10~ JÄTTEFINA vuxna (och dyra) diskusar för 3-5 små fjärilciklider? Nja, då hellre fjärilar i ett litet annat kar.

                                Nu lät jag jävligt negativ, så är det inte menat, det är bara så jag tänker och tycker. :-)
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...