Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TommySt

    • January 2014
    • 208

    Ursprungligen postat av Einarsson
    Juwels ramp är ju dessutom väldigt bra på att täcka hela akvariet så det blir väldigt lite avdunstning. Så ja, lysrören värmer en hel del.
    Betyder m a o att det inte går att nå en vattentemp lägre än 27 - om man inte minskar lystiden (eller sänker inomhustempen...).
    (De som önskar hålla fiskar som mår väl av en lägre temp än 27 bör handla annat kar - blir ju då också slutsatsen.)

    I grunden ett positivt faktum, på ett sätt. Energin från ljuskällan tas tillvara.
    Sen kan man undra om medföljande doppvärmare tillför särskilt mkt i de flesta fall...
    Using Tapatalk

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Du kan ju alltid ta bort skivorna som ligger emellan lysrörsarmaturerna så att värmen släpps ut. :-)

      Dessutom tror jag det är mycket ovanligt att man kör 12timmar per dygn med lyset. Men det kanske jag inbillar mig. :-)
      350L Diskus

      Kommentar

      • simpson
        • July 2012
        • 666

        Ursprungligen postat av TommySt
        Betyder m a o att det inte går att nå en vattentemp lägre än 27 - om man inte minskar lystiden (eller sänker inomhustempen...).
        (De som önskar hålla fiskar som mår väl av en lägre temp än 27 bör handla annat kar - blir ju då också slutsatsen.)

        I grunden ett positivt faktum, på ett sätt. Energin från ljuskällan tas tillvara.
        Sen kan man undra om medföljande doppvärmare tillför särskilt mkt i de flesta fall...
        JO, du får se till att ljusrampen ventileras så en del värme går ut i rummet istället för ner i akvariet.

        Även pumpar etc bidrar med lite värme, nu har jag inte ett juvel men bara filter och pumpar ger en grundtemp på minst 24 grader i akvariet om jag har 20-22 grader i rummet.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Lite rapport från Diskuskaret. Har tittat över mina Diskusar och är lite tagen av hur olika de utvecklats. De var ju liknande storlek från början och beroende på vilken rang de har så har de växt mycket olika. De två lägst i rang är tunna och har uppenbarligen stannat i växten och har märkbart svårt att ta åt sig av näringen i födan, medan de högst i rang blir som köttbullar vid matning och är nu 3-4 cm större än de minsta.

          Jag har nu slängt ur samtliga Windelöw ur karet då de haft en tynande tillvaro. Anubias och Jättevallisneria har tagit över karet. Har åter igen slängt 10 liter jättevallisneriablad. De största bladen är drygt 3 cm breda. Så de är rejält maffiga.

          Har börjat tillsätta mineraler och mikroämnen via Aquanamin och tycker att Diskusarna färgar ut markant bättre. Alla tidigare prickar en av dem haft i perioder har försvunnit.
          Jag gillar verkligen mina Diskusar och de älskar sin husse över allt annat. Är jag lite låg en dag så räcker det att svassa förbi sin Diskusfanclub och som avslutning få lite uppmärksamhet av fru och hund så är man back in business, bättre än någonsin

          Diskusterapi är liksom det som gäller nu, om ni inte redan visste det.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247



            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              Discusterapi, det lät inte alls dumt. Och så lite mindfulness på det så förstår jag om du har det bra

              Kommentar

              • Juni
                • February 2014
                • 613

                Häftigt att samma fiskar utvecklas så olika beroende på hur de står i rang! Vad är det för prickar dina fiskar haft? Har du provat att göra eget foder och isåfall åsikt om det? Kanske lättare att se tex färgskiftningar på dina Diskusar, än färgen på några vanliga dammråttor som jag har i karet?!
                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Jag gillar verkligen mina Diskusar och de älskar sin husse över allt annat. Är jag lite låg en dag så räcker det att svassa förbi sin Diskusfanclub och som avslutning få lite uppmärksamhet av fru och hund så är man back in business, bättre än någonsin

                  Diskusterapi är liksom det som gäller nu, om ni inte redan visste det.
                  Gott att höra! Jag har min lilla egna fanclub härhemma med, laetacarayngel, de är som tonårskillar.. Ständigt hungriga och bottenlösa i magen... alltid vid framrutan och gärna ser till att försöka komma igenom den när jag är i rummet med jag tror det beror på mat och inte mig personligen
                  Eller så är det personligheten trots allt... för fjärilarna och Scalarerna är på samma sätt framme och nästan igenom glaset.. eller så är det den kanonfina räkmixen de vill åt
                  Senast redigerad av PiaJo; 15 March 2014, 06:50.
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Tror nog det godaste i rummet är Pia
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Är i Tandådalen just nu. Så den enda Diskus jag tittar på nu är ynglet på bilden. Den är definitivt VF. Just detta exemplar tycker morfar är bäst på världen i allt. Morfar tycker också att denna lille kille är bäst i världen.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1395242017.775228.jpg
Visningar: 1
Storlek: 170,7 KB
ID: 2156919
                      Senast redigerad av Bluewing; 19 March 2014, 16:32.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Nu igen... fattar du att jag blir avis eller...
                        Fint väder och allt, futtigt.. här pisseregnar det.. jaja.som vanligt i Borås då
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Vad tråkigt för er att ni har så dåligt väder, hur står ni ut?

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Åh, vilken härlig bild! Fattar att ni har det mockligt där uppe!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Vad fint ni har det .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Nu igen... fattar du att jag blir avis eller...
                                Fint väder och allt, futtigt.. här pisseregnar det.. jaja.som vanligt i Borås då
                                Ja om det pissregnar så fattar jag att du är avis. Det är verkligen härligt här uppe. 110 cm snö i terrängen just nu och ökande, då det snöar. Åkte 1,2 mil på längdskidor idag där min hund drog i dragsele. Många satsar bara ledighet på sol och värme. Är själv väldigt förtjust i snö och sol. Många slutar åka till fjällen när barnen är stora. Hur brukar du göra?

                                Ursprungligen postat av Mr Woods
                                Vad tråkigt för er att ni har så dåligt väder, hur står ni ut?
                                Tacksam för medlidandet. Vi gör vårt bästa med att stå ut en timme i taget.

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Åh, vilken härlig bild! Fattar att ni har det mockligt där uppe!
                                Ja bilden speglar lite hur det är. Killen på bilden avgudar sin morfar och närmare att vara en gud än så här kommer jag aldrig att bli. Det är så välgörande att få en sådan beundran som blir som balsam inombords. Gör mitt bästa för att få denna 4-åring se underverk under vatten. Lärde honom innan vi åkte upp att de fina små fiskarna i nanot heter Normans Lyktögon. Att sedan se denna gullige kille säga "Normans lyktögon" med perfekt uttal gör ju morfarshjärtat både varmt och lyckligt

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Vad fint ni har det .
                                //Inger
                                Ja verkligen. Lycka är bara förnamnet! Innan vi åkte upp var denna kille hemma och deltog i akvarieskötseln. Han lyckades faktiskt klappa Diskusarna som verkade trivas med behandlingen.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...