Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Min plan just nu är möjigen en Fx5. Om jag då gör ett långt strilrör med en massa hål, blir det inte en hel del motstånd med Strilrör så att effekten på filtret går ner?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Det beror på hur många och storleken på hålenl du borrar. Jag hade 2 strilrör sammankopplade till min Eheim 2260, och med uppborrade hål.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Det var skönt att se att Åheims lördagsutstyrsel snabbt glömdes av och att vi kan gå tillbaka till Discusdiskussionen.


        Det här med rörelse i vattnet tycker jag är intressant - och vi har snackat om det många gånger förr. Idén med att skicka en ganska kraftig stråle vatten mot t.ex. en av rutorna är god, men det bildas då lätt en "rundgång" i karet som kan bli en aning problematisk. Detta beroende på att karet är en sluten miljö.
        Då måste vi återigen titta på de faktiska förhållanden som finns i naturen. Det är helt riktigt att vattnet i många av de områden där vi finner Discusens hemvister är starkt strömt. På många filmer kan vi se Discusar (och andra fiskar) simma, nästan som vandrande Laxar, mot en konstant ström - eller simma omkring i det strömmande vattnet, och så att säga följa med vattenvolymen. På andra filmer kan vi se hur t.ex. lekande Discusar drar sig undan till lugnare vatten och där sköter sin lek och yngelvård.

        Vi måste ju skapa en vattenrörelse i våra kar, en cirkulation, för att karet skall må bra - men då uppstår problemet med karets glasrutor som hindrar en "stor" strömmande vattenrörelse i karet, och istället får vattnet att röra sig i en riktad "jetström" - vilket, om denna blir för stark eller påtaglig, kan göra att fiskarna i karet ständigt står och simmar åt samma håll. Vi ser på naturfilmer att Discusarna i och för sig inte har något emot detta - men kanske inte konstant. Då får vi ta till "distribution" av det från filtret strömmande vattnet istället och skapa mindre virvlar och strömmar i karet, alltså ställen där det strömmar mer och ställen där det strömmar mindre.
        Strilrör är bra, och viss "avriktning" mot någon, eller flera av karets rutor kan fungera fint - men bäst resultat tycker jag mig ha fått när en eller flera utblås riktas mot något som delar upp vattnet i mindre strömvirvlar - Rötter! Hänger man, eller placerar några rötter ganska högt i karet kan man låta vattnet, med eller utan strilrör, slå mot en eller flera av dessa. Då bildas väldigt fina naturliga rörelser i vattnet och fiskarna kan välja att befinna sig närmare sjäva flödet eller simma till något lugnare ställe.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          När du gör så där som du gjorde nu och flera av er gör i forumet, att det blir en beskrivning av fiskens naturliga beteenden och miljö och så liksom flyttar du in det du beskriver i akvariemiljön och låter mig som läsare se och delta i tänket kring denna "översättningsprocess". Då blir det ju ännu intressantare och samtidigt mycket svårare att få till det. Vilken lycka! Vilket innebär mer planerande och experimenterande om det ska bli optimalt. Me like it!

          På något sätt blir det lätt så att hjärnan "fastnar" i den rektangulära akvarieformen. Om jag tänker så där behöver jag i varje fall troligen fler utblås? Var vill jag strömmen ska hamna? Var skall det bli mer lugnvatten etc. Att tänka optimal fiskmiljö, vad det är egentligen
          På det här sättet kan det gott ta lite mer tid innan burken står där hemma. Så man hinner tänka lite mera
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Bluewing
            När du gör så där som du gjorde nu och flera av er gör i forumet, att det blir en beskrivning av fiskens naturliga beteenden och miljö och så liksom flyttar du in det du beskriver i akvariemiljön och låter mig som läsare se och delta i tänket kring denna "översättningsprocess". Då blir det ju ännu intressantare och samtidigt mycket svårare att få till det. Vilken lycka! Vilket innebär mer planerande och experimenterande om det ska bli optimalt. Me like it!

            På något sätt blir det lätt så att hjärnan "fastnar" i den rektangulära akvarieformen. Om jag tänker så där behöver jag i varje fall troligen fler utblås? Var vill jag strömmen ska hamna? Var skall det bli mer lugnvatten etc. Att tänka optimal fiskmiljö, vad det är egentligen
            På det här sättet kan det gott ta lite mer tid innan burken står där hemma. Så man hinner tänka lite mera
            Jag tycker du gör rätt i att fundera kring olika lösningar och ta det lugnt och vackert!

            I en 70x70x70 cm kub, som ju är ett ganska knepigt akvariumformat, körde jag med en Eheim 2252. Det är ett ganska kraftigt utflöde från det filtret och jag ville inte skapa en "jetström" i karet. Kolla in filmen och kika på hur jag löste flödets stråle genom att rikta det mot en rot. Jag fick fin cirkulation i karet men inga "jobbiga" strömningar.




            Edit; här är karet med lite fisk i också.

            Senast redigerad av Mats Bryzell; 02 December 2012, 10:51.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Intressant att se hur du dragit fram utloppet så det verkligen delas upp på roten. Läcker inredning.
              Är lite kluven runt kuber på så sätt att det både ser rymligt ut och lite trångt samtidigt.
              Är en kub lika bra för fisken som ett långsträckt akvarium.

              Hittade det här på YT där det verkar vara flera vattenflöden men mycket rötter på höjden. Däremot helt fritt från växter.
              Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Jäkligt snyggt kar, men med lite funderingar ändå. Personligen hade jag bara haft en sorts VF diskus i det karet, och även plockat bort skalarerna. Istället haft ett ordentligt gäng C.sterbai som inte alltid är en bottenfisk, speciellt inte om de blir tillräckligt många.Men som sagt, det är min personliga reflektion.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  ujuju... jäklar vad fint kar
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ja, kuber är lite kluriga... och jo, det är väl lite skönare för fiskarna att sträcka ut i ett längre kar.
                    Frän balja det där på filmen, liknar i mångt och mycket hur jag själv funderar kring inredning - riktigt fint!

                    Jag skulle också ha skippat de där Scalarerna.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ojojoj, så snyggt inrett kar, men jag skulle nog ha stoppat dit lite grönt här och där.
                      Mmm - diskus och skalarer.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Blue! Jag hittade en film på 960-karet i ett lite tidigare skede, innan jag hängde in mycket fler rötter. Du kan se strilröret som jag har riktat från frontrutan och som skickar vattnet in mot den centrala rotdelen. Bakom den rotdelen har jag satt ett utflöde som låter vattnet skvala i ett litet "vattenfall" ner mot bakgrunden och de rötter som finns där - man kan se bubblorna om man tittar noga.


                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Blue! Jag hittade en film på 960-karet i ett lite tidigare skede, innan jag hängde in mycket fler rötter. Du kan se strilröret som jag har riktat från frontrutan och som skickar vattnet in mot den centrala rotdelen. Bakom den rotdelen har jag satt ett utflöde som låter vattnet skvala i ett litet "vattenfall" ner mot bakgrunden och de rötter som finns där - man kan se bubblorna om man tittar noga.
                          Snyggt! Men hur hade du fixat vattenfallet ner i burken? Så som du visade i den tidigare filmen, att du har ett utlopp från pumpen mer som en slang som du sedan riktar mot en rot/gren/avdelare, är det så du oftast gör för att få din mix av strömmar/stillastående?

                          Sedan Anders m.fl. Vad jag förstått är egentligen inte Diskus-Skalar en särskilt lyckad mix i burken för någondera av arterna?
                          Är det så det är eller pratar vi mera att ni inte gillar det rent estetiskt?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Sedan med risk för lite hett om öronen så undrar jag lite mer om Diskus och vattenkvalitén. Om det nu är så att det är oerhört viktigt för Diskusen med mycket bra vattenkvalité, varför är det inte vanligare att man i högre grad t.ex. använder t.ex. aktivt kol uvc. etc. även om det egentligen gör burken nästan steril? Flera verkar ju byta vatten nästan dagligen och kommer det då från ett reningsverk i kommunen lär väl vattnet efter deras behandling vara mer eller mindre sterilt det också?
                            Det är ju egentligen så att vad jag förstått så är det ju samma vatten vi dricker som Dinosaurierna drack. Vattenmolekyl som vattenmolekyl?
                            Att vi byter vatten har väl bara med att normalisera närings/slaggproduktsnivån i vattnet?
                            Har jag fel i resonemanget, boys and girls?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • woodlund
                              • December 2011
                              • 666

                              Om vi börjar med Diskus/Skalar mixen så är det så att Skalarerna ofta bär på mask som diskusen lätt blir drabbad av så det är en av anledningarna att denna mix inte är optimal , det finns dom som lyckats med mixen men jag skulle personligen inte chansa.
                              När det sen gäller vattenkvaliteten tycker jag att alla fiskar har rätt till jättebra kvalitet men i diskusens fall är det så att den har lättare att utveckla sjukdomar det är därför den är i behov av bra vattenkvalitet .
                              1900Liter Diskusvatten


                              Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av woodlund
                                Om vi börjar med Diskus/Skalar mixen så är det så att Skalarerna ofta bär på mask som diskusen lätt blir drabbad av så det är en av anledningarna att denna mix inte är optimal , det finns dom som lyckats med mixen men jag skulle personligen inte chansa.
                                När det sen gäller vattenkvaliteten tycker jag att alla fiskar har rätt till jättebra kvalitet men i diskusens fall är det så att den har lättare att utveckla sjukdomar det är därför den är i behov av bra vattenkvalitet .
                                Tack för Skalar/Diskus infot. Intressant. Men kan vattenkvalitén inte nås på andra sätt än med täta vattenbyten? Vad menas egentligen med vattenkvalité? Låg bakteriehalt? Låg Nitrit/Nitrathalt? Vill bara förstå vad som menas.

                                Får kanske byta namn till Nicke Nyfiken snart....
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...