110 liter hållbart, genomtänkt och intressant.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maria S. Edström
    • November 2012
    • 95

    110 liter hållbart, genomtänkt och intressant.

    Hej på er!


    Efter en längre tids passivt deltagande på Zoopet (läsande, alltså) kanske jag nu är redo för att börja delta med text också Detta är något av en avsiktsförklaring gällande mitt lilla projekt som jag hoppas att ni här på forumet kan komma med synpunkter kring!


    Jag har under flera år inriktat mig på snäckor, men känner nu att jag saknar fiskar lite för mycket och därför vill göra något åt detta.


    Det akvarium som jag har är 30x30x60, alltså 54 liter. Inte mycket att hänga i julgranen kanske, men jag hoppas ändå att kunna få till något trevligt. Min ambition är, som titeln lyder, en hållbar miljö för fiskar och växter, anpassad efter de djur jag skall sköta, och med fiskar som på något sätt uppvisar ett intressant beteende. Lätt som en plätt


    Min tanke är att göra en remake på akvariet och byta ut de omöjliga småstenarna jag har till finare grus/sand. Jag vill ha växter i akvariet, men vet inte riktigt vilka alternativ man kan förvänta sig när det endast finns ett lysrör. Funderingar finns kring att börja med någon form av näringstillsats (frågan är vad) för att kanske öka antalet möjliga växter att välja på.


    Inredningsmässigt tänker jag rötter och växter, i princip. Gott om gömställen som gör att jag förhoppningsvis får leta lite innan jag hittar invånarna i burken Eftersom jag dock inte har något bestämt vad det gäller vilken typ av fisk jag skall hålla så är ju inredningen (som allt annat) bara på planeringsstadiet än så länge.


    I akvariet går just nu ett mindre stim kardinaltetror, en Atyopsis moluccensis (solfjädersräka), en Tylomenia sp. (elefantsnäcka) samt en koloni vita och gula äppelsnäckor respektive Asolene spixi-snäckor. Elefantsnäckan kommer att stanna, likaså solfjädersräkan. Kardinaltetrorna får gå kvar i akvariet till dess att något av det nya fiskvalet är spikat och redo för inflyttning.


    Filtrering… ja ni. Jag har ett litet Eheim-innerfilter som fungerat fint än så länge. Har även kompletterat med en mindre pump utan filter (kallas streamer? Cirkulationspump?) för solfjädersräkans skull. Så det är kanske lite våldsamt blås på en sådan liten yta? Det är nog möjligt att ta bort den filterlösa pumpen, för jag har haft solfjädersräkor utan den tidigare.


    Så till fiskvalet! Jag kan säga att jag är öppen för det mesta i fiskväg och vill jättegärna ha tips kring sorter som kan fungera Så långt jag tänkt kring saken så funderar jag på någon typ av bottenfisk, ett stim, och ett ”par” fiskar (behöver inte nödvändigtvis vara just två, men om jag säger ett mellanting mellan en solitärfisk och ett stim) som har ett intressant beteende som gör att jag gärna sitter och tittar in i akvariet längre perioder


    Mer specifikt har jag funderat på en grupp pansarmalar eller dvärgbotior som bottenfiskar (kanske för litet utrymme för botior dock?) och tetror eller rasboror som stim. Den där ”intressanta” fisksorten har jag större problem med. Dvärggurami? Kampfisk? Makropod? Dvärgciklid? Jag har aldrig haft dessa fiskar, så jag vet inte hur de är beteendemässigt eller om de ens skulle fungera. Vad tror ni? Andra förslag?


    Mest troligt har jag skrämt iväg majoritetsbefolkningen på forumet med denna textvägg! Men jag hoppas att det finns någon vänlig själ som läst och tycker att jag verkar vara en så pass vettig prick att det känns motiverat att lämna en kommentar
    Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Problemet med elefantsnäckor och växter är att många sorters växter bara kommer att bli mat. Jag har haft Cryptocoryne ihop med elefanter med någorlunda bra resultat, så det är nog det växtsläktet du får kolla efter. Fördelen med de växterna är även att de inte ställer så höga krav, utan brukar ta sig även med lite sämre växtbetingelser.
    Kardinaltetror i ett så litet kar känns lite trångt, då blir det varit bättre med någon mindre rasbora eller liknande som du är inne på. Som solofisk som komplement hade jag istället valt räkor, och ett gäng körsbärsräkor är inte fel...gula kanske?

    Välkommen hit förresten, och grattis att du vågade "komma ut".
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Maria S. Edström
      • November 2012
      • 95

      #3
      Tack för responsen Anders!

      Jo, snäckor och växter är kanske en utopi Men jag har några stackars växter nu som verkar vara ganska ointressanta för just denna individ, bl.a. anubias och faktiskt vad jag tror är en cryptocyrne. Men det är dessa växter jag borde ställa in mig på alltså? Det gör inte mig så mycket i och för sig, för de är ju fina

      Det blir alltså lite för trångt för tetror i allmänhet? Tur det finns många rasboror då!
      Räkor är i och för sig underbara. Jag har haft röda körsbärsräkor. Men de blir ju så många! Men ack så söta... Hmm. Tål att tänkas på! Kanske ett asien-tema?
      Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Även solfjädersräkor är lite udda, de är lite mer krävande men jäkligt fräna.
        Jo, det är sådana växter du får inrikta dig på i nuläget, men det finns så många olika sorter att välja på. Sedan gör sig sådana växter bra i ett mindre kar då de inte växer så fort och inte tar över karet på en vecka.

        En snygging som jag har hemma i min ena nanokub är Sundadanio http://www.google.se/imgres?q=axelro...0&tx=120&ty=53, kan vara lite trixig att få tag på men väl värda besväret. En liten tetra som jag annars kan föreslå är Axelrodia riesei http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1563&SOK=1 .
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Hej Maria! Välkommen till forumet!
          Jag ser att du får experttips av min mycket gode vän Anders - du är i goda händer kan jag garantera!

          Jag har egentligen inget speciellt att tillägga, men visar en liten film från ett kar på 60-liter med lite gula räkor. Fiskarna är Boraras uropthalmoides - en pytteliten och mycket snygg fisk som kanske skulle kunna vara en idé att fundera över?


          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Se där.

            Vi ser en ovanlighet tycker jag.

            En person som redan i första inlägget har en schysst ödmjuk attityd.

            Det är all heder åt dig.


            Bortsett från de råd du redan har fått. Så är det egentligen bara två råd
            som jag vill ge.

            1)
            Fråga mycket

            2)
            Om det dyker upp et typ från skånska slätten med samma namn som
            Barbies pojkvän, och du tycker att ett och annat inlägg från honom är
            av det tråkiga slaget......lyssna inte på han.....







            I övrigt gällande invånare.

            Har du tittat på Levandefödare ?

            Bortsett från de vanliga guppyna, platys, etc etc, så finns det vansinnigt
            många andra som är snygga, trevliga, hyfsat enkla, lite ovanliga,
            ex så tuffar det just nu ett litet gäng pygmésvärdbärare här, uppdragna
            av herr ansjo.



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • tazzrat

              • July 2012
              • 211

              #7
              Helt OT, men jag har alltid läst "ansjo" som en "Hon"! §xoD

              Lite mer ON topic; Hur många små fiskar passar det sig att ha i ett akvarie av den storleken? T ex guppy förökar sig ju relativt snabbt, så fungerar det att kombinera några guppyn med ett stim av små, små rasbora e d?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av tazzrat
                Helt OT, men jag har alltid läst "ansjo" som en "Hon"! §xoD
                Skulle väl vara att man ibland är en kärring då....
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ungfödare som förökar sig fort är inget jag vill ha i såpass små kar, då ör det bättre med ett gäng rasbora som oftast inte blir fler än de är vid inköpstillfället.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • tazzrat

                    • July 2012
                    • 211

                    #10
                    Mitt intryck är nog snarare att du är lite av en "käring" på det här stället. §;ob En arbetskompis kallas "Anso", kort för "Ann-Sofie", så det är antagligen det som förvirrat mig. §:ob

                    Vill inte kapa TS tråd, men har själv funderat just över förökningstakten i relation till akvariestorlek. TS tycks ha fler akvarium, men själv har jag bara ett - med samma mått som TS - där jag har guppy bor. Jag övervägde att byta dem mot dvärgkardinaler eller Galaxy e d när jag trodde att hela bunten skulle gå åt i sjukdom men nu tycks dock några ynkliga yngel ha klarat sig, så jag överväger att bara placera in lite Endlers istället. Är det alltså generellt bättre att låta bli guppy överhuvudtaget i sådana kar?

                    Kommentar

                    • Mysan__
                      • February 2008
                      • 407

                      #11
                      Det är bra Maria att du också är här
                      Om jag får säga vad jag tycker om fiskvalet så hade jag valt galaxy rasbora. Mest för att jag har en förkärlek till dem och jag inte kan ha dem själv då det mest troligt på uppätna. Så därför kan du skaffa dem så kan jag komma och njuta av dem hos dig Haha!

                      Nää..

                      Men kolla på olika rasbora som de skriver ovan
                      Mvh/ My

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ursprungligen postat av tazzrat
                        Vill inte kapa TS tråd, men har själv funderat just över förökningstakten i relation till akvariestorlek. TS tycks ha fler akvarium, men själv har jag bara ett - med samma mått som TS - där jag har guppy bor. Jag övervägde att byta dem mot dvärgkardinaler eller Galaxy e d när jag trodde att hela bunten skulle gå åt i sjukdom men nu tycks dock några ynkliga yngel ha klarat sig, så jag överväger att bara placera in lite Endlers istället. Är det alltså generellt bättre att låta bli guppy överhuvudtaget i sådana kar?
                        Just därför skulle jag hoppat över ungfödare som förökare sig raskt, det brukar ofta bli lite problem med dessa i lite mindre kar...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • tazzrat

                          • July 2012
                          • 211

                          #13
                          Bekymret kom nog tyvärr från odlaren; det hann aldrig bli någon mängd av dem innan problemet dök upp. §:o\ De var 6 eller 8 vuxna från början och nu är de 9, fast enbart yngel.

                          I mitt fall så har jag nog inte så mycket val annat än att behålla mina krumma stackare och försöka stärka upp dem med tiden i väntan på det oundvikliga uppbytet av akvariestorlek men kanhända det var till användning i tråden ändå, om inte för TS så kanske det kan vara till nytta för framtida zoopetforumsurfande småakvarieägare. Tack! §:o)

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            En sak som jag märkt genom åren, ofta kan man hålla en viss grupp fiskar (tex ungfödare, Endlers) i ett kar utan problem. Efter ett tag har de blivit ett visst antal, och där håller det sig sedan. Dör några eller man tar ut ett gäng individer, så tar nya fiskar deras plats så själva antalet är någorlunda konstant.
                            Har du ett mindre kar märks detta ganska tydligt, blir de för många blir de lättare sjuka och bara de starkaste överlever. Sedan inverkar givetvis foder, temp, vattenkvalité osv, men i det hela brukar det förhålla sig på det viset.

                            Förutom om man heter Mats Bryzell, då kan man hålla en miljard Endlers i en 50-kub utan problem.....
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              #15
                              Skall bli en trevlig tråd att följa

                              Tazzrat, fnissade gott när jag läste att Ansjo uppfattades som tjej, hihi... Tack för fnisset!
                              Senast redigerad av PiaJo; 09 November 2012, 20:57.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...