Det underhållsfria akvariet - hur ser det ut?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roffen2
    • August 2012
    • 197

    Det underhållsfria akvariet - hur ser det ut?

    Så här på fredagskvällen tror jag att det är rätt tidpunkt för lite mer provocerande och vidare frågor. Eller också har frågan redan diskuterats till leda och jag har inte sökt på rätt sätt i historiken på zoopet...

    Saken är den att jag (denna gången) inträtt i akvariehobbyn via damm-vägen. Jag kan då jämföra med vad som har funnits tillgängligt för min ganska beskedliga damm (2000 liter). Det som finns här är ett filter som samlar slam och beroende av inställt fisk/fodermängd och temperatur tömmer utanför dammen. (och ett UV-filter som också styr på temperatur). Bra, eller hur?

    Så - då kan jag ju fundera på - hur ser det underhållsfria akvariet ut? Späckat med slangar och elektronik.... (dyrt, men bra...)

    Du har fria händer när det gäller kostnader, men allt ska få plats i skåpet under.... Funkar det att filtrera ut det du inte vill ha och tömma det i en behållare under karet? Eller en in- och en utslang från badrummet.... Testa på nitrit/nitrat/pH och automatiskt pytsa i rätt motmedel? PMDD-dispensern... Vill du ha det/Betala för det, eller är meckandet en del av tjusningen?
  • JdB
    • March 2011
    • 22

    #2
    Budget nivå
    Gissa att det mest underhölls fria "Akvariet" är en DVD film eller ännu bättre en Bluray film, Går åt lite ström men inga vattenbyten eller problem med matning under semestern, Kan i och för sig bli aningen enformigt efter ett tag
    Men lätt att byta mellan olika sorters biotop


    Sälja sin njure nivå
    Köpa en ö vid ett korallrev och bygga en källare med panorama ruta ut i vattnet, inga vattenbyten heller men risk för vattenskador om frontrutan spricker
    Snikvariant 1. köpa en tomt vid lämplig Sjö/flod samt huset ovan. Världsdel/land efter inkomst.
    Snikvariant 2. samma som ovan men små titt gluggar bara.

    /Joakim

    Dont take life to serious. Nobody gets out alive!

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Mycket växter och få, små fiskar (vettigt urval av arter), ingen teknik utom en ljusramp och en timer. Underhållsfritt så när som att man får mata lite då och då. I dammen tittar man inte in från sidan. Vill du göra det får du lov att rengöra frontrutan kanske någon gång i månaden. Är det vad du kallar för underhållsfritt?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
        Mycket växter och få, små fiskar (vettigt urval av arter), ingen teknik utom en ljusramp och en timer. Underhållsfritt så när som att man får mata lite då och då. I dammen tittar man inte in från sidan. Vill du göra det får du lov att rengöra frontrutan kanske någon gång i månaden. Är det vad du kallar för underhållsfritt?
        Ungefär så funkar några av mina akvarier.
        Det kan gärna också innehålla lite räkor och snäckor. Det bör väl också nämnas att man inte bör ha långsamväxande växter (typ Anubias).
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #5
          Ursprungligen postat av Erik Åhlander
          Mycket växter och få, små fiskar (vettigt urval av arter), ingen teknik utom en ljusramp och en timer. Underhållsfritt så när som att man får mata lite då och då. I dammen tittar man inte in från sidan. Vill du göra det får du lov att rengöra frontrutan kanske någon gång i månaden. Är det vad du kallar för underhållsfritt?
          Avdunstning då? En osmolator kanske, då blir det också per automatik

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Något billigare lösning är täckglas.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Matning och belysning är lätt att automatisera, i alla fall om man har fisk som äter pellets eller flingor. Största problemet är väl att mat-automaterna är små och inte särskilt pålitliga.

              Automatiserad rengöring av filter vore inte dumt, men för att filtren ska kunna självrengöra måste man ha ett avlopp, så det blir nog mest aktuellt i akvarierum. Kör man med bara blå filtermatta så blir det inte många rengörningar per år i alla fall.

              Automatisk vattenpåfyllning finns att köpa, används framförallt till saltvattensakvarier men funkar säkert till sötvatten med.

              Fast för den som verkligen vill industrialisera, finns förstås t.ex. zebrafiskuppfödningsmaskiner.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • toggaj
                • November 2009
                • 220

                #8
                Jag har sedan januari 2010 haft ett Walstadinspirerat 54liters akvarium igång. Innevånare är ett gäng Pärlrasbora, sex Amanoräkor och ett oräknelikt antal körsbärsräkor. Det är även ganska tätt planterat med växter. Tekniken består i ett lysrör som är kopplat till en timer. Underhållet har under de här nästan tre åren bestått i att rengöra framrutan vid behov(ungefär en gång/månad), begränsa växtligheten så man ser in i akvariet( det växer så bra att det förser mina andra akvarier med växter) samt att fylla på avdunstat vatten, en liter var tredje månad ( täckglas). Akvariet har daglig tillsyn och jag matar fiskar och räkor så det är ju inte underhållsfritt men sköter sig i stort sett självt förutom nämda insatser.

                Kommentar

                • Caj
                  • October 2010
                  • 88

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                  Mycket växter och få, små fiskar (vettigt urval av arter), ingen teknik utom en ljusramp och en timer. Underhållsfritt så när som att man får mata lite då och då. I dammen tittar man inte in från sidan. Vill du göra det får du lov att rengöra frontrutan kanske någon gång i månaden. Är det vad du kallar för underhållsfritt?
                  Intressant, ingen teknik förutom belysning, ja visst. Men vattenbyten då? Om man tillför näring i form av mat borde andelen lösta ämnen och framförallt allt salt i akvariet öka. Hur tacklar man det problemet utan vattenbyten? Ett sådant akvarium hade annars varit intressant.

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Det finns ju experiment med totalt slutna akvarier som håller sig igång i balans utan att något annat än ljus tillförs. Somligt av det kanske rent av fungerar.

                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13131

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bygert
                      Det finns ju experiment med totalt slutna akvarier som håller sig igång i balans utan att något annat än ljus tillförs. Somligt av det kanske rent av fungerar.

                      http://dshannahan.hubpages.com/hub/Shrimp-EcoSpheres
                      Såna där "tortyrkammare" funkar bara en viss tid innan de kraschar, även om den tiden kan vara relativt lång 1-3 år skulle jag tippa.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • MonkanS
                        • December 2011
                        • 861

                        #12
                        Jag ser nu att frågan är ställd oktober.. för 2 månader sen... en fredagkväll..

                        Men.... ändå...

                        Om man vill ha ett helt underhållsfritt akvarium.. vad ska man då med ett akvarium till???

                        Det är ju det där pysslet som är så trevligt..

                        Plus då att studera de där trevliga innevånarna.
                        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                        Kommentar

                        • toggaj
                          • November 2009
                          • 220

                          #13
                          Ursprungligen postat av MonkanS
                          Jag ser nu att frågan är ställd oktober.. för 2 månader sen... en fredagkväll..

                          Men.... ändå...

                          Om man vill ha ett helt underhållsfritt akvarium.. vad ska man då med ett akvarium till???

                          Det är ju det där pysslet som är så trevligt..

                          Plus då att studera de där trevliga innevånarna.
                          För mig är det utmaningen att få ett akvarium som är i sådan balans att det fordrar ett minimum av insatser från min sida. Det akvarium jag beskriver tidigare i tråden har daglig tillsyn i och med att jag matar fisk och räkor(försiktigt för att inte överbelasta).

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #14
                            Har man ett akvarium eller ett par, då är det säkert trevligt att pyssla lite. Har man många och dessutom annat då är ju det där med vattenbyten och annat jox inget man direkt längtar efter, det vore trevligt om mycket sånt skötte sig själv så man kunde koncentrera sig på det intressanta, det levande i burken.
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            Arbetssätt...