200L, back to nature, prispressat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #31
    Sv: 200L, back to nature, prispressat

    Ursprungligen postat av GustavR
    Den är upp till 200L men ja vet att man ska ligga lite i överkant. Ja de vore nice men de kommer ändå komma massa poster med frågor och sådant? Kanske en hemsida istället? Någon som kan skapa bra hemsidor? Så kan de som gjort sin bakgrund få en egen sida att posta och skriva i, sedan kan man fråga i PM eller i nån av våra trådar här på zoopet?

    Ska lacka nu ikväll tänkte ja, ska man blanda allt på en gång och bara köra på? eller ska ja blanda hälften först och se hur långt de räcker? köpte en sats på 0.5 kg för 481 kr som sagt, nästa gång blir de golvlack!

    Edit: 2 lager skulle de va ja.. Får hoppas de räcker då, annars får ja väl köpa mer....
    Ja men klart får komma med poster o frågor. Mest att få in alla bilder i ett o samma inlägg. Det var det jag var ute efter. Hemsidor gillar jag inte då man inte kan ställa frågor eller läsa kommentarer. Vill kunna söka här i forumet efter sånna trådar. Bäst hade varit om den hade blivit nålad i nån forumsdwl. Det vill jag ju med. Men just att få in alla bilder i ett inlägg så man slipper scrolla igenom 150 sidor för nästa bild i projektet.

    Lacka ett lager först. Låt det torka. Lacka igen. Vad är det för lack du har?

    Kommentar

    • GustavR
      • August 2012
      • 70

      #32
      Okej ja förstår! Kollade dina trådar igår lite men såg nog inga scapes, behöver inspiration.. Får kolla brams blogg Har epotex klarlack fs 026 men tappat bort vågen så får hämta de på jobbet idag..

      Kommentar

      • skoda-15
        • August 2010
        • 456

        #33
        min sista frigolitbakgrund målade jag med akvarell färg och sen biltemas båt lack blev skit bra sitter i akvariumet än mvh christian
        375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
        180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
        35 liters cocon kub med guppy och black molly

        Kommentar

        • GustavR
          • August 2012
          • 70

          #34
          Haha.. Ja nu har ja iaf lackat första lagret. Skulle väga upp och först så är ja för seg så vågen dör. Som tur var hade ja en likadan burk som ja använde när ja blanda så kunde kolla va den vägde, vägde den ena och drog av vad den andra vägde. Okej de gick bra.

          Sedan dör vågen, batterierna tar slut, eller den dog inte utan den började visa massa konstiga siffor och sa att de va 1 kg i burken.. Aha, panik, springa och leta AAA batterier, VAR... Hitta tillslut i fjärrkontrollen. Sedan gick de bra efter lite uträkningar i panik (inte lätt) men nu är de på iaf, tror de blev bra.. va skulle i teorin hända om man glömde ett litet område? Skulle hela förstöras?

          Blev inte så roliga färger, var för feg.. Nu vet ja att man ska inte snåla med färgerna! Ös på bara, naturfärger i mängder.


          Köpte en stor rot också, även en lite mindre som inte är med på bilden:


          Tänkte använda den i högerhörnet och bygga en nivåskillnad med den. Mer än så har ja inte funderat på inredningar.. hmm..
          Mvh

          Kommentar

          • GustavR
            • August 2012
            • 70

            #35
            Okej Hannesc, har nu tänkt lite och kommit fram till att ja nog vill ha pumphuvud / filtermatta i utrymmet istället. Problemet är att ja lackat klart och har endast 1 (!) hål i min "grotta"... Och.. de är ju ½-1 dm mellan "grottan" och botten och sedan går den inte ända upp till ytan utan de är nån-några cm under (misstag)

            Så som du gör funkar väl för att du har tätt runt omkring, ja har ju hål lite överallt i min grotta, kan strömma vatten från nästan alla håll.. ja tänkte ju inte på det... bah...

            En ide är väl att köpa ex. denna: http://kpaquaria.123ehandel.se/produ...&category_id=5
            och fixa till en slang från insuget, ca 20-25 cm lång, med ett flertal hål i och placera massa filtermaterial runt denna. Men kanske inte funkar?

            Kommentar

            • GustavR
              • August 2012
              • 70

              #36
              Hej.
              Ja la silikon blandat med grus i springa, så nu borde de vara rätt tätt. Så tänkte testa att göra ett eget filter. Vet inte om ja ska köpa hem allt nu eller vänta, tagit lite på ekonomin denna månad, hehe..

              Köpt finkornigt grus nu som ja tänkte ha som bottenlager, lägger upp bilder på det när de är dags att tvätta och scapa..
              Börjat klura lite på hur ja ska ha de.. Men långt ifrån klar..

              Tänkte satsa en del på mossor, javamossan vill ja nog inte ha, den är inte jätte snygg och är överallt nu.. Har Fissidens Fontanus ja tänker köra en del på, sen funderar ja på Taiwan moss eller Peacock moss. Ska ut och leta lite stenar idag, hittat en rätt fin så hoppas hitta andra av samma material.

              Lägger upp bilder nästa helg eller nästa vecka på hela bygget. Mvh

              Kommentar

              • GustavR
                • August 2012
                • 70

                #37
                Hej!

                Tyvärr så har min mobil gott sönder, som ja använt som kamera.. Men har några bilder på bygget dock inga bra på resultatet, behöver ändå växa till sig lite till De börjar arta sig med växterna och mitt DIY mäsksystem, dock har ja haft en hel del dödsfall med inflytten men har även fått ca 20 nya yngel

                De hela har gått bra, färgen blev för ljus och är inte jätte vacker, men de tar ja lärdom av och kommer göra en mycket snyggare bakgrund nästa gång! Såhär såg de ut dag 1:


                Har nu gjort en nivåskillnad där den stora roten är, insidan är fylld med grus. Planterat Helanthus bolivianum, Staurogyne sp "Belem", Hygrophila pinniatifida, Microsorum pteropus och Micranthemum umbrosum Tog bort en hel del Cryptocorune Wendtii "okänd" för att få lite plats..

                Får idag/imorgon hem mitt PMDD och i veckan ska ja köpa nya rör till min t8a armatur, så om 1-2 månader kan ja nog lägga upp några läckra bilder Tänkte ta en bild i veckan under 3-4 månader för att se hur de påverkas av gödningen osv.

                Ska bara laga mobilen först..

                Sammanfattningsvis har de gått bra inga större svårigheter de som är lite dåligt fortfarande är att mitt filterrum har för låg överkant så de kan trilla i oförsiktiga fiskar, RIP en av mina ancistrus...

                Mvh

                Kommentar

                Arbetssätt...