200L, back to nature, prispressat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GustavR
    • August 2012
    • 70

    #16
    Ursprungligen postat av ansjo
    Bara en liten fråga, det är väl akvariesilikon du har använt?
    Jao glassilikon som går att använda till akvarium, står de iaf har inte satt fast de än. , ska måla å lacka de innan
    en fråga, ska man lämna baksidan obehandlad?
    Senast redigerad av GustavR; 03 September 2012, 08:03.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Ursprungligen postat av GustavR
      en fråga, ska man lämna baksidan obehandlad?
      Japp!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • GustavR
        • August 2012
        • 70

        #18
        Tror endå ja klr brun/svart bakgrund och försöker få de som skiffer kanske.. Eftersom botten är orange.. Tror de blir ful brytning med grått/orange.. ?

        Testar en bit imorgon, brun/vit/svart husfix och ett tunt lager sprey för glitter och ojämn yta. Tror de blir mkt natur-troget
        Senast redigerad av GustavR; 03 September 2012, 17:44.

        Kommentar

        • GustavR
          • August 2012
          • 70

          #19
          Ledig två dagar nu, så nu kör vi.. Satte i filtret idag och.. blev sugen på att dölja det.. det är ett EHEIM 2012 så rätt stort.. Hm får se hur ja går tillväga, kan blir en osynlig "grotta" där den får sitta.. Men ja förstår inte en sak ja har sett lite överallt, folk sätter in massa fibermattor i bakgrunden, runt filtret? Förstår inte funktionen, kan man inte helt enkelt placera hela innerfiltret som det är i bakgrunden ?

          Edit: Är det helt enkelt så att de är en vanlig cirkulationspump många använder och lägger fibermattor runt insuget för att efterlikna ett filter?
          Senast redigerad av GustavR; 04 September 2012, 09:13.

          Kommentar

          • GustavR
            • August 2012
            • 70

            #20
            Jaha ja men nu börjar de likna nått.. Testat silikon för första gången i livet och de va skoj, satt fast lite stenar på min nya grotta som ja byggt åt filtret. Rätt okej med plats så kanske kör doppvärmare där med, har inte de på andra karet på 100L och de håller 28 C! Har rätt varmt hemma.. Börjar "spackla" om nån timma, ska låta silikonet torka lite. Kommer först spakla de sprickor och så som blev nu när ja byggde om. Så de kommer väl ta ett tag att torka.. Mvh

            Kommentar

            • simpson
              • July 2012
              • 666

              #21
              Helt rätt, istället för filtrets ytterhölje används bakgrunden som hölje.

              Sök runt i lite projekttrådar, samt tex teknikdelen så hittar du nog lite om det.

              Kolla även tex back-to-natures hemsida, där de beskriver hur man kan göra med deras bakgrunder.

              Kommentar

              • GustavR
                • August 2012
                • 70

                #22
                Ursprungligen postat av simpson
                Helt rätt, istället för filtrets ytterhölje används bakgrunden som hölje.

                Sök runt i lite projekttrådar, samt tex teknikdelen så hittar du nog lite om det.

                Kolla även tex back-to-natures hemsida, där de beskriver hur man kan göra med deras bakgrunder.

                Okej Kruxet är att eftersom ja kör frigolit, måste nästan hela baksidan vara fastsilikonad annars kommer de att lyfta alldelles för lätt. Så ja gör nog min egna lösning, kör in hela innerfiltret bakom en "grotta" ja skapat, kommer väl inte bli lika vackert men, de får vara bra så, ja är nöjd bara de ser okej ut och ja vet att ja själv har gjort det.. Typ... Har lite mer bilder på projektet, måste man va goldmedlem för att posta direkt? kanske värt att bli de

                Började med att karva ut en bite frigolit så att den skulle täcka, i efterhand hade de vart enklare med 2 bitar för att slippa göra den stora biten "ihålig", satte den och karvade och karvade tills de passade, tog en sträng silikon för att få någorlunda rätt vinkel och tog sedan ut den och körde på spackel, testade även med lite färger och blev rätt nöjd.
                Test
                Spackel, brun
                Baksida

                Det återstår att göra ett hål för utflöde från filtret.

                Det som inte är med på bilden är en bit som sitter i vänster kant mot glaset som gör att man inte ser in till filtret från sidan. denna kommer målas och sättas fast innan den stora biten sätts fast.

                Som sagt så blir de orange/brun/svart bakgrund, kommer toppa med granit-sprey och vit-lack spray, tunnt lager, för att få lite brytningar, va tror ni om detta? Till orange grus.
                EDIT: Är det något ni tycker ja missar i informationen så hojta till, nån som vill testa som har några frågor så bara att fråga! PM eller här. Mvh

                Kommentar

                • GustavR
                  • August 2012
                  • 70

                  #23
                  Godmorgon. Tja.. Har målat och spacklat klart nu återstår bara lacken, kommer nog på ikväll. Är väl inte 100% nöjd men detta var ju min första och förhoppningsvis inte sista. Tror ja får köpa en till silikontub för ja har bara ca 2/3 kvar och ska täcka 108*40 cm så de borde behövas minst 2?

                  Bild framifrån:
                  Bild sidan:


                  Okej, första lagret med husfix testade ja med färger, de blev riktigt snyggt röd/orange men i nästa lager fick ja inte alls till färgerna. Visst är de väl relativt naturliga färger men ingen "eye-catcher" skuggorna kommer ju bli bättre sen när ja inte har vit botten som reflekterer ljuset som de görs nu.

                  Ha en bra dag, mvh

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #24
                    gomorron

                    ser bra ut


                    ja du behöver mer silikon

                    hade varit kul sen när du är klar om du kunde samla alla dina bilder o lite om hur du gjorde i denna tråden. startade en bygga-egen-bakgrund-tråd där folk kan lägga i all sina bilder o sin story så blir det mer samlat för nya männksor som vill testa på

                    jag körde med färgpigment i husfixen på en gång. o sen i olika lager.

                    men titta här för lite inspiration eller nått.



                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #25
                      Ursprungligen postat av GustavR
                      Ledig två dagar nu, så nu kör vi.. Satte i filtret idag och.. blev sugen på att dölja det.. det är ett EHEIM 2012 så rätt stort.. Hm får se hur ja går tillväga, kan blir en osynlig "grotta" där den får sitta.. Men ja förstår inte en sak ja har sett lite överallt, folk sätter in massa fibermattor i bakgrunden, runt filtret? Förstår inte funktionen, kan man inte helt enkelt placera hela innerfiltret som det är i bakgrunden ?

                      Edit: Är det helt enkelt så att de är en vanlig cirkulationspump många använder och lägger fibermattor runt insuget för att efterlikna ett filter?

                      ja man kör bara en pumpskalle o filtermatta så blir det ju ett filter. det du är ute efter är ju så stor filtervolym som möjligt! jag bygger två moduler i frigolit jag med som jag bara kommer ha en pump o massa filter matta i.

                      tycker du kan göra samma sak. finns ingen anledning att sätta i hela filtret. sätt bara i pumpskallen.

                      innerfiltret har ju så liten filtervolym, du får ju större om du fyller hela ytrymmet med filtermatta.

                      om jag hade varit du hade jag lagt pumpskallen längst ner i ditt utrymme, fyllt på med filtermatta o haft insuget högt upp. från pumpen går det sen en slang till ditt utblås längst upp. då får du mer filteryta än med ditt nuvarande innerfilter.

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #26
                        sen att hela frigoliten måste vara fastsilikonad är fel. men visst. så mycklet fästyta som möjligt är ju bra, för det har en ordentlig lyftkraft..


                        lite bilder på mina moduler.
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • GustavR
                          • August 2012
                          • 70

                          #27
                          Hallå Hannesc, Tack för så utförliga och trevliga svar!
                          Din bakgrund var verkligen fin och ja ser nu att ja använt för lite färg när ja målat mitt! Men ja är nöjd nu iaf har slängt på lite andra nyanser med bara färg, ingen mer fix, har redan 2 tjocka lager, detta ska torka så får ja ser om ja lackar ikväll kanske. Får fixa lite mer silikon då till imorgon.

                          När du pratar om att fylla tomrummet med filtermatta och "Pumphuvudet" så pratar du om en cirkulationspump eller? Ja har ett EHEIM 2012 till karet och de verkar vara lite svårt att plocka isär med propellern tyvärr. Men ja tror ja startar med denna setup så får ja se om ja kör på ditt sätt senare, de är ju faktiskt en sak ja kan göra iefterhand! Ja försöker övertala tjejen här hemma att få behålla mitt 100L också, hon är skeptisk.. Men de är ju omöjligt att bara ha ett akvarium.. De löser sig nog

                          Detta om att göra en samlad projekttråd vet ja inte, är inte din bra? Eller menar du gå in mer på djupet? De kan ja göra.

                          Mvh

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #28
                            Sv: 200L, back to nature, prispressat

                            Ursprungligen postat av GustavR
                            Hallå Hannesc, Tack för så utförliga och trevliga svar!
                            Din bakgrund var verkligen fin och ja ser nu att ja använt för lite färg när ja målat mitt! Men ja är nöjd nu iaf har slängt på lite andra nyanser med bara färg, ingen mer fix, har redan 2 tjocka lager, detta ska torka så får ja ser om ja lackar ikväll kanske. Får fixa lite mer silikon då till imorgon.

                            När du pratar om att fylla tomrummet med filtermatta och "Pumphuvudet" så pratar du om en cirkulationspump eller? Ja har ett EHEIM 2012 till karet och de verkar vara lite svårt att plocka isär med propellern tyvärr. Men ja tror ja startar med denna setup så får ja se om ja kör på ditt sätt senare, de är ju faktiskt en sak ja kan göra iefterhand! Ja försöker övertala tjejen här hemma att få behålla mitt 100L också, hon är skeptisk.. Men de är ju omöjligt att bara ha ett akvarium.. De löser sig nog

                            Detta om att göra en samlad projekttråd vet ja inte, är inte din bra? Eller menar du gå in mer på djupet? De kan ja göra.

                            Mvh
                            Den pumpen tror jag blir för liten tyvärr. Se om du kan hitta en pumpskalle på blocket eller tradera kanske. Se är inte dyra.

                            Ja med den där tråden tänkte jag att man kan samla alla sina bilder man har på bygget samt en förklaring. Min orginal tråd har redan 1000 inlägg. Vilket är jäkla tråkigt att bläddra igenom om man vill se hur man bygger en bakgrund. Var samma för mig när jag googlade runt på DIY bakgrunder. Massa bläddrande i trådar för att se hur man gör. Lättare om allt är samlat i ett inlägg. O gärna flera olika personers byggen för att se olika utföranden och idéer.

                            Kommentar

                            • GustavR
                              • August 2012
                              • 70

                              #29
                              Den är upp till 200L men ja vet att man ska ligga lite i överkant. Ja de vore nice men de kommer ändå komma massa poster med frågor och sådant? Kanske en hemsida istället? Någon som kan skapa bra hemsidor? Så kan de som gjort sin bakgrund få en egen sida att posta och skriva i, sedan kan man fråga i PM eller i nån av våra trådar här på zoopet?

                              Ska lacka nu ikväll tänkte ja, ska man blanda allt på en gång och bara köra på? eller ska ja blanda hälften först och se hur långt de räcker? köpte en sats på 0.5 kg för 481 kr som sagt, nästa gång blir de golvlack!

                              Edit: 2 lager skulle de va ja.. Får hoppas de räcker då, annars får ja väl köpa mer....
                              Senast redigerad av GustavR; 06 September 2012, 18:31.

                              Kommentar

                              • GustavR
                                • August 2012
                                • 70

                                #30
                                Lite funderingar När ja ska starta mitt nya kar, så tänkte ja få över lite goa bakterier från mitt 100L, hur gör man detta bäst? En tanke var att lägga i filtermattan i karet 3-4 dar sen in i de nya karet samt kanske 10L av vattnet? Funkar de tror ni?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...