200L, back to nature, prispressat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GustavR
    • August 2012
    • 70

    200L, back to nature, prispressat

    Hej.
    Då kör vi igång med mitt nya projekt.
    Börjar med att säga att ja är nybörjare inom akvarievärlden men ja är en flitig läsare och har fått mycket hjälp här och på andra forum.
    Okej så då kör vi, utrustning:
    Akvarium, 200l
    Lysramp, 2xt8 lysrör, 2x30w = 0.3w/l (inte räknat med volymen på bakgrunden dock)
    Filter: EHEIM 2012 (upp till 200L)
    Botten: Grå bensonit (lera) .... Över detta ... Dansk moler (bränd lera)
    Gödning: EC + PMDD
    Fiskar: Inte bestämt än...
    Växter: Ludwigia Repens, Hydrocotyle leucocephala, Sagittaria subulata, Pelia Monosolenium m.m
    Uppdaterar mer senare

    såhär när ja testat i ett vattenglas med lera i botten och grus på de så.. vet ifan.. blir vääldigt grumligt när ja testade att byta vatten.. hm.


    Kostnader hittills: Akvarium inkl lysramp, filter. 900kr
    Botten: 122 kr
    Växter: inte uträknat än
    Vatten: gratis

    Så.. Nu är tanken att bygga en 3d bakgrund av frigolit. Så detta ska inhandlas imorgon, blir extruderad cellplast, som ska vara något tyngre och kompaktare än vanlig frigolit, jämnare material = lättare att få jämt samt går att slipa med sandpapper.

    Vilken färg rekommenderar ni till orange botten? Och vilka märken är bäst?

    Fråga om de är nått och kom gärna med tips!
    Senast redigerad av GustavR; 01 September 2012, 22:02.
  • GustavR
    • August 2012
    • 70

    #2
    En liten fråga ja kom på. Akvariet står mot vägen, sidorna är fria så där kan man se in. Hur gör ni med sidorna på bakgrunden, karva så att dom inte syns? Inte så snyggt med vita sidor på frigoliten direkt, då ramen endast är 1 cm på insidan.. Eller om man färgar sidorna med.. nä de blir nog att karva en vinkel.. eller?

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      200L, back to nature, prispressat

      Du kan limma sidorna med svart silikon.... Men själv tycker jag inte det syns eller ser konstigt ut vare sig det är limmat eller inte på sidorna.

      Redigerat inlägget/ Skrev för snabbt. Såg nu att du skulle bygga själv. Då tror jag också på nästa inläggs råd.
      Senast redigerad av Bluewing; 02 September 2012, 05:38.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Ursprungligen postat av GustavR
        En liten fråga ja kom på. Akvariet står mot vägen, sidorna är fria så där kan man se in. Hur gör ni med sidorna på bakgrunden, karva så att dom inte syns? Inte så snyggt med vita sidor på frigoliten direkt, då ramen endast är 1 cm på insidan.. Eller om man färgar sidorna med.. nä de blir nog att karva en vinkel.. eller?
        När du målar och lackar den så passar du på och målar gavlarna svarta så ser det diskret ut från sidan! Det är ju snyggast om den går ut i hörnen och smalnar av mot mitten.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • david87
          • June 2005
          • 710

          #5
          Alternativt så köper du svart solfilm och klistrar över sidorna på bakgrunden

          Kommentar

          • GustavR
            • August 2012
            • 70

            #6
            Okej ja tänkte annars att den skulle vara bredare på sidorna och i överkant och smalare i nederkant, så att man får en bra skugga. Kan slänga upp en grovskiss, dock fick ja tag på frigolit som vart något större, 100*600*1200 Så kan nog skapa en del distanser.. Tänkte lägga ut så att de blir som att berget går in i karet en 2-3 dm, och i höger nederkant kör ja en kulle. Ska skissa upp hur de ska ut. Satsar nog på en del Sagittaria subulata i framkant och bakom dessa blyxa japonica. Ska även ge mig på Riccia Fluitans.

            Skiss:


            Bild på karet (inte städat och fixat än)


            Nån som haft lera i som botten föresten och kan säga hur de blir? Gruset har fått en grå hinna.. Kanske ska man ha lera i bakkant där de ska vara mkt grus och mkt växter? i framkant ska de vara relativt kalt.

            Mvh

            Kommentar

            • GustavR
              • August 2012
              • 70

              #7
              Hm.. hmm ska iväg och köpa husfix för de glömde ja ju.. såg denna: http://www.clasohlson.com/se/Effektf...17005#moreinfo

              Kan de va nått? Kan ju bli rätt ballt.. ska beställa epotex klarlack med.

              Rätt dyr frakt på Epotex, 200 kr minst.. hmf..

              såg denna: http://www.svenskfiskeshop.se/betes-...ure-epoxy.html

              Men är väl dumt att chansa kanske..

              Okej så nu har ja köpt allt ja behöver, blir dyrt. Dyrare än hela akvariet, men de blir forhoppningsvis bra. Kul att göra själv!
              Pris:
              CHEAPY:
              Frigolit (100x600x1200) 47.80 kr
              Silicone, glas, 59,95
              Siliconespruta 29.95

              CLAS OLSSON:
              Akvarellfärgsats: 69 kr
              Husfix, casco, 2x750g = 158 kr (2.5kg på cheapy för 129, orkade dock inte cykla dit igen, tjejen hade bilen te jobbet)
              Effectfärg, granit 400ml = 149 kr
              Akrylfärg svart : 45 kr

              EPOTEX:
              NM Klarlack FS 023, sats om 0,5 kg (INKL FRAKT 250KR)

              Landar på : 1039 kr + lite penslar och knivar, men de har de flesta hemma.

              Tips hur du får de billigare: Samköp större mängder lack, färg och husfix, lönar sig mkt.

              Bilder på hela bygget kommer, samt misstag och förbättringar ja kommer på. Mvh
              Senast redigerad av GustavR; 02 September 2012, 14:32.

              Kommentar

              • simpson
                • July 2012
                • 666

                #8
                Nu är mitt akvarium uppbyggt av köpemoduler men en stor modul går ut från bakglaset och har 'öppningen' upp mot täckglasen. Ger lite skugga under. Kolla i tanganyika +300 om du vill se lite bilder hur det blir då.

                Inte jag som byggt/modellerat bakgrunden, gjordes visst i butik enligt förre ägaren.

                Beroende på vad du ska ha för fiskar fick jag tips av David87 att göra grottor i bakgrunden med 'insyn' från sidorna för att kunna se om det ligger fiskar, rom eller yngel i grottan/orna.

                Kommentar

                • GustavR
                  • August 2012
                  • 70

                  #9
                  Ursprungligen postat av simpson
                  Nu är mitt akvarium uppbyggt av köpemoduler men en stor modul går ut från bakglaset och har 'öppningen' upp mot täckglasen. Ger lite skugga under. Kolla i tanganyika +300 om du vill se lite bilder hur det blir då.

                  ....
                  Okej, de såg fint ut! Kommer nog ha något liknande i färg tror jag men med några få större klippor och sedan ett antal mindre i vänster / nederkant.
                  Håller på att silikona fast och kapa till bitar nu. De är frigolit överallt, tur att tjejen är på jobbet. Mvh

                  Kommentar

                  • GustavR
                    • August 2012
                    • 70

                    #10
                    Hallå.. Så nu har ja slitit nästan hela dagen.. och ändå är man aldrig nöjd, haha. Får se hur de blir när ja får på husfixet, de orkas nog inte med idag. Jobbar hela dagen imorgon så på tisdag kommer ja uppdatera mera. Här är lite bilder på dagens jobb

                    Framifrån:


                    Sidan:


                    Test av granitsprey:


                    Detta var bara ett lager, blev bättre sen. Men man ser iaf hur den blir ungefär. Inte bestämt mig om ja ska använda den än.. Kanske farliga ämnen och skit.. Har ju akrylfärger med.. Va tycker ni ?

                    Kommentar

                    • SneakySteve
                      • July 2010
                      • 425

                      #11
                      200L, back to nature, prispressat

                      Hej. Det var häftigt med effektfärgen, kan nog bli riktigt snyggt! Det var inte så att frigoliten smälte av sprayfärgen?

                      Jag skulle köpa två-komponents golvlack om jag var du, funkar lika bra och brukar vara billigast
                      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                      Kommentar

                      • GustavR
                        • August 2012
                        • 70

                        #12
                        Har inte testat på frigoliten än, får göra det när ja kört på husfixet

                        Ja har hört att folk använt det men vågade inte. Så har beställt lack från epotex, kanske gör en till senare till mitt andra akvarie och då testar ja nog nått annat

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13131

                          #13
                          Ursprungligen postat av GustavR
                          Hallå.. Så nu har ja slitit nästan hela dagen.. och ändå är man aldrig nöjd, haha. Får se hur de blir när ja får på husfixet, de orkas nog inte med idag. Jobbar hela dagen imorgon så på tisdag kommer ja uppdatera mera. Här är lite bilder på dagens jobb

                          Framifrån:


                          Sidan:


                          Test av granitsprey:


                          Detta var bara ett lager, blev bättre sen. Men man ser iaf hur den blir ungefär. Inte bestämt mig om ja ska använda den än.. Kanske farliga ämnen och skit.. Har ju akrylfärger med.. Va tycker ni ?
                          Men du måste ju ändå lacka och då har det väl ingen betydelse... Jag tycker den verkar bra den där granitsprayen!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Bara en liten fråga, det är väl akvariesilikon du har använt?
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • GustavR
                              • August 2012
                              • 70

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Men du måste ju ändå lacka och då har det väl ingen betydelse... Jag tycker den verkar bra den där granitsprayen!
                              Testar imorgon/ikväll med en mindre bit och lägger ut

                              Kommentar

                              Arbetssätt...