450 liter Sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    #16
    Pumpen

    Jag körde på med alternativ två som jag planerad i början. Byggde in en extra filterhörna på andra sidan. Köpte pumpen som c90368 rekommenderade - en Eheim Compact 600, och ja - den är tyst! Fördelen med pumpen är att man kan ändra styrkan på den. Antingen kör man fullt blås och får ut 600l/h eller sänker ner till 150l/h. Jag valde mellanvägen på 300l/h.

    Pump: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...d19e3a40e7cc94

    En extra värmare åkte ner på samma sida, så totalt nu mao så sitter det två pumpar och två värmare i. Borde bli bra!
    Köpte filter hos Guldfisken - 50 cm lång och 10 cm kub, rejält med filter i nu.




    Hängde också upp en påse med torvgranulat invid extra pumpen



    Kanske inte syns så bra på bilderna men jag är riktigt nöjd med mitt extra filter

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0604.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,1 KB
ID: 2142482 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0606.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,2 KB
ID: 2142483

    Kommentar

    • Ferengi
      • August 2008
      • 399

      #17
      Fredag forts.

      Dags att fylla upp akvariet, inför detta och alla kommande vattenbyten så köpte jag en Marina aqua vattenbytarsystem. Fungerar verkligen helt kanon, både fyller och tömmer - ett måste!



      Köpte också månljus som skall gå på lite innan de vanliga ljusen stängs av, ser inte mycket ut för världen på bilden men är riktigt snygg! Rekommenderas starkt

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0614.jpg
Visningar: 1
Storlek: 78,5 KB
ID: 2142484

      Dagsljus är Sera Plantcolour T5, har aldrig kört dom innan så jag hoppas dom är bra. Ser snyggt ut dock

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0617.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,6 KB
ID: 2142485

      Efter att ha fyllt upp akvariet och råddat igång pumpar mm och kollat så allt fungerade så satte jag mig ner och kände mig riktigt nöjd... satt kanske 5 minuter med ett leende på läpparna. Sen iväg och upp till andra akvariet och hämtade ett filtermatta, kramade ur det i akvariet för att få en kick-start med bakteriekultur.

      Nu tar vi det lugnt resten av kvällen, bevaka ett par auktioner på Traders där jag eventuellt kan dra hem gäng växter. Imorgon iväg till Tropik eller Herkules och köpa mer växter. Sedan hem och plantera och koppa in testpiloter - fyra stycken Platys.

      Blir en bra helg det här!

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        #18
        Spännande! Ska bli kul att se
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Ferengi
          • August 2008
          • 399

          #19
          Lördag...

          En lång lördag börjar gå mot sitt slut... mycket gjort idag.

          Var iväg till Herkules och köpte lite växter, blev Anubias och Amazonsvärdplanta. Väl hemma så röjde jag först i 190 l akvariet och rensade i växterna där. En hel del Cryptocoryne åkte ut i komposten men några fick följa med till det stora. I 190 l åkte istället mina Tradera fynd - Vattenormbunke och Vallisnera.

          I med rötter, min stora nyinköpta rot har inte börjat sjunka ännu så den får läggas i senare, växterna åkte också i. Vet inte om jag är helt nöjd ännu. Vänstersidan är lite kal, men där skall den stora roten stå senare. Höger hörnet är jag rätt nöjd med.

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0632.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,0 KB
ID: 2142501
          Högerhörne:
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0624.jpg
Visningar: 1
Storlek: 166,4 KB
ID: 2142502

          Vänsterhörne:
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0625.jpg
Visningar: 1
Storlek: 158,1 KB
ID: 2142503

          Testpilot:
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0633.jpg
Visningar: 1
Storlek: 160,1 KB
ID: 2142504

          Några lärdomar ifrån idag - Växter köpta via auktion på Tradera kommer ibland tillsammans med icke välkomna gäster såsom Andmat... . Skölja och åter skölja, hoppas jag blir av med eländet, vill inte ha in det skräpet i mitt akvarium.
          Lärde mig också att Red moor rötter återfår sin flytförmåga om dom har legat torra ett tag... mao börja om ifrån början. Hoppas det går snabbare denna gången!

          När alla SA fiskar har flyttat över till det nya stora akvariet så står ett 190 liters nästan tomt. Funderar på Asien tema i det och har redan tjuvstartat med Dvärgbotia som har hunnit avverka snäckbeståndet en hel del.
          En annan invånare kommer bli Garra Panda men sen återstår det att lista ut något mer - några tips ifrån publiken?

          I det stora så har jag fyllt på med en dos PMDD och även gödning runt rötterna. Väntar på att det skall ta fart nu...

          Kommentar

          • Ferengi
            • August 2008
            • 399

            #20
            Metallpansarmal lek

            Korspostar lite...

            Inatt så la mina metallpansarmalar rom i mitt 70liters akvarium, detta bra mycket tidigare än tänkt. Hade gjort i ordning ett 25 liters åt dom där jag hade tänkt att dom skulle leka. Matade på med svarta mygglarver i två dagar och hade tänkt flytta dom om ett par dagar. Men men, dom lekte där dom var. Jag har redan flyttat dom till ett annat akvarie. I det akvariet där rommen sitter så går det räkor, anatoma helena och malajsisk sandsnäcka. Är det nån av dessa som kan röra rommen, är mest orolig för helenorna..?

            Det sitter några rejäla kakor både här och där Har dragit in några extra luftstenar som står och bubblar.
            Skall jag göra vattenbyten? matade på med svarta mygglarver i två dagar innan rommen kom och funderar om ett vattenbyte hjälper eller stjälper nu?

            Kommentar

            • Ferengi
              • August 2008
              • 399

              #21
              Värmeproblem

              Jag har svårt att få jämn värme i akvariet. Kör med två värmare (Juwel 300W) som är ställda på 25 grader. Dagsljus är Sera Plantcolour T5. Akvariet är ett Juwel Rio 450 liters.

              Temperaturen nu i akvariet är runt 27 - 27.7 grader. Försöker få ned det till runt 25 men det är som förgjort.
              När ljuset är släckt och det har stått utan ljus hela natten så är temperaturen nere på 23 - 24 grader men stiger under dagen när ljusen är på.

              Med andra ord så får jag inte in den värme som jag vill ha (25 grader) och temperaturen pendlar för mycket.
              Jag antar att det är ljusrören som värmer på något kolossalt men det är ju svårt att undvika om man nu inte vill ha ett mörkt akvarium.

              Hur gör ni eller vad gör jag för fel?

              Kommentar

              • SCB
                • November 2011
                • 134

                #22
                Borde vara ganska enkelt att åtgärda genom att transportera ut överskottsvärmen med en fläkt, t.ex en datorfläkt.
                Hitta på ett bra sätt att ventilera mellan ramp och vattenytan.
                kalibrera doppvärmarna så att de håller rätt temp nattetid och koppla in fläkten på en timer så att de bara går dagtid då lysrören är tända.
                //Olof
                230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                Kommentar

                • Ferengi
                  • August 2008
                  • 399

                  #23
                  Har haft bägge locken öppna sedan i morse och temperaturen ligger nu på 24,5 grader nu ikväll. Helt OK.
                  Imorgon skall jag pröva med att stänga ett och se vad vi hamnar på vid den här tiden imorgonkväll.

                  Kommentar

                  • Ferengi
                    • August 2008
                    • 399

                    #24
                    Ikväll så började rommen ifrån pansarmalarna kläckas. Har lyckats se 3 stycken små rackare sprattla omkring
                    Dom är ruskigt små!!
                    Räknar man märken efter där rommen har suttit så borde åtminstone en 20-25 ha kläckts. Tyvärr möglade många men några har dock kläckts. Nu gäller det att försöka hålla dom vid liv och få dom att växa.

                    Tips på det mottages tacksamt!

                    Kommentar

                    • Ferengi
                      • August 2008
                      • 399

                      #25
                      Gällande värme problemet så räcker det med att hålla ett av locken öppna ett par timmar under dagen (när man ändå är på jobbet) har jag märkt. Pendlar då mellan 24.5 som kallast till 26 som varmast.

                      Kommentar

                      • Ferengi
                        • August 2008
                        • 399

                        #26
                        Dom små ynglen växer snabbt, har räknat till åtta stycken synliga på en och samma gång. Hoppas det finns mer :-)

                        Kommentar

                        • Ferengi
                          • August 2008
                          • 399

                          #27
                          Rötter

                          Gått ett tag sedan jag uppdaterad tråden, mest för att jag väntade på att rötterna skulle börja sjunka, vilket dom nu har gjort.
                          Lite fler växter inköpta också via Tradera, inte stora men dom tar sig väl får jag hoppas.

                          Innan alla rötter:
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0635.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,8 KB
ID: 2142705

                          Lite fler rötter:
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0672.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,6 KB
ID: 2142706

                          Mina tre Ancistrus fick också åka med ner idag. Såg att algerna var på ingång och eftersom nitriten var på noll efter två veckor så anser jag det vara lugnt.

                          Kommentar

                          • skoda-15
                            • August 2010
                            • 456

                            #28
                            mycket snygt
                            375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
                            180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
                            35 liters cocon kub med guppy och black molly

                            Kommentar

                            • Ferengi
                              • August 2008
                              • 399

                              #29
                              Kakudua ciklid

                              Skaffade idag fyra stycken Kakadua ciklider, två stycken par. Så fina

                              Bilder kommer.




                              Funderar på tetror, börjar bli dags om en månad eller så att fylla på lite till och då blir det tetror som står på tur.
                              Frågan är givetvis vilken?

                              Funderar på Sepratetra, såg några jättefina hos Tropakvariefisk idag. Vågar dock inte fylla på med för mycket fisk nu i början.
                              Läser man artbeskrivningen så kan dom vara lite aggressiva, lite som Tigerbarben...



                              Nån som har erfarenhet av denna tetra? Skulle dom passa med mina Fjärilar och Kakaduor?

                              Kommentar

                              • Ferengi
                                • August 2008
                                • 399

                                #30
                                Börjar också få lite tofsalger på växterna. Mina ancistrus ignorerar tyvärr dessa....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...